bijenpoep

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Eef Pelkmans
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 17:10
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bijenpoep

Bericht door Eef Pelkmans » wo 10 sep 2003, 17:14

Bij een aantal berichten zie ik steeds de overlast van bijenpoep. Nu vraag ik me af hoe dat eruit ziet en of iemand daar een foto van heeft. Ik las ergens dat er op Schiermonnikoog 700.000 bijen verplaatst moesten worden omdat de omwonenden last hadden van bijenpoep. Kan iemand mij daar meer over vertellen ? En of het terecht was dat die bijen verplaatst zijn ?

Groeten,

Eef

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenpoep

Bericht door Erik Speksnijder » vr 12 sep 2003, 11:39

Hoi Eef,

Volgens mij is het klinklare onzin, als bijen moeten wijken, vanwege hun poepoverlast. Wij hebben als imkers zelf de meeste "overlast" van onze "poepende" bijen en ik kan je verzekeren dat deze overlast reuze meevalt. Ook weegt deze overlast totaal niet op tegen het nut van de bijen voor hun omgeving.
Bijenpoep ziet eruit als een klein dun gelig sliertje van enkele milimeters lang en wordt door het jaar heen, vandaar de "overlast", nog wel eens afgezet op een glanzend voorwerp (raam, kozijn, gepoetste auto). Ik heb zelf bij m'n bijenstal ook een paar honderdduizend bijtjes rondvliegen en na een wasbeurt van de auto vind je wel eens een paar sliertjes (je moet wel weten dat ze er kunnen zitten, anders zie je ze misschien niet eens) op de voorruit of autospiegel. De poep is echter niet agressief en laat zich met een beetje lauw water zo afpoetsen.
Minder leuk kan de bijenpoep soms zijn in het voorjaar als de bijen de hele winter hun poepen op hebben moeten houden - ze willen hun eigen huis niet bevuilen. Zij vliegen dan bij het eerste de beste mooie dag massaal uit en kunnen met name wit wasgoed dan best wel voorzien van de nodige gele stipjes, zodat een nieuwe wasmachineronde nodig is. Als je echter van dit verschijnsel afweet, is het een kleine moeite om hier even rekening mee te houden. Ook kun je als imker binnen een woonwijk rond deze reinigingsvlucht zelf wat witgoed buitenhangen als afleiding.


Erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenpoep

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 sep 2003, 22:09

Als Eef een paar dagen wacht maak ik een foto.

Eef heeft een dag gewacht. Hier komen ze de platvloerse foto's.[:)]
Afbeelding Afbeelding
Bijenpoep is een klein geel streepje zo dik als van een "hard" potlood en is een 1cm lang. Het is verteerd stuifmeel. De huid van de stuifmeelkorrel is niet verteerbaar en blijft eeuwen lang goed. Men kan vele eeuwen (honderduizenden jaren) nog stuifmeel "huiden" in afzettingen aantreffen.

Tegenwoordig kunnen zelfs hommels niet vrij meer hun behoeften doen.[:)]
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten