Tuinbladsnijderbij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
dickvanleeuwen
Contacteer:

Tuinbladsnijderbij

Bericht door dickvanleeuwen »

Deze bladroller zit in de rand van het deksel van mijn Simplex kast.
Al eerder dit jaar vond ik deze bladroller tussen de ringen van de kast. Het is opgebouwd uit rozenbladen en bloembladen van de roos.
Helaas heb ik hem al een beetje geplet. Het beeld is helaas iets vertekend dus.

Afbeelding
Huib Koel
Contacteer:

Re: Tuinbladsnijderbij

Bericht door Huib Koel »

Dag Dick,

Heeft het enige overeenkomst met dat behangersbij nest van Frans Rutten? Die foto lijkt meer kleine stukjes blad te hebben.
Wanneer had je het ontdekt? M.a.w. de bouwdatum is die te achterhalen?

De Tuinbladsnijderbij Megachile centuncularia gebruikt naast gewone blaadjes ook wel de gekleurde bloemblaadjes, dus wellicht is het toch een bijtje en geen bladroller. Volgens mij vond Frans zijn nest op dezelfde lokatie.

Is het erg ingedeukt? Ik zou het rustig laten zitten en volgend jaar met veel belangstelling de ontwikkeling in de gaten houden. Als het de Tuinbladsnijder is vliegt ze van mei t/m september. In de nieuwe solitaire bijengids wordt deze solitaire bij ook beschreven.
groet,
Huib
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Hoi
De foto die Frans Rutten op 20.07.2003 stuurde was afkomstig uit mijn kast en is hetzelfde beestje. Deze had ik nog niet ontdekt, kan er langer hebben gezeten. Het werd toen behangersbij genoemd. Het blijkt een bladroller te zijn. Jij noemt het een bladsnijder? Dan heb ik het fout. Daar gaan we hopelijk weer uitkomen, "en als hij/zij er uitkomt volgend jaar hoop ik hem/haar te zien".

Oei Frans,
In jou laatste berichtje zie ik inderdaad dat het om een bladsnijder gaat. Beter lezen dus!
Groet, Dick
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Dag Dick,

In de nieuwe, voorlopige digitale Solitaire Bijengids worden naast de afzonderlijke bijtjes ook de familie besproken. Als je die raadpleegt is het direkt duidelijk dat de Tuinbladsnijderbij bij de familie van de behangersbijen (Megachile) hoort en is het verhaaltje dus helemaal rond.
groet,
Huib
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Hoi Dick,

Je hebt het in je eerste berichtje over een bladroller.
Een bladroller is echter een vlinder, waarvan de rups een blad oprolt en daarin verpopt.
Een voorbeeld is de Groene eikebladroller (Tortrix viridana).
Het is een klein vlindertje van ongeveer 3 cm, met wat vierkante vleugels. Dus het verplaatsen van bladeren, en die als een cocon
in jouw bijenkast deponeren, doet een bladroller niet.
Er zijn nog andere insecten die bladeren oprollen. Er is een snuittor (Attelabus nitens) die ook verzot is op het eikenblad, en deze ook oprolt. Maar omdat de naam al vergeven is, noemt men die een 'Eikesigarenmaker'.

Huib
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Afbeeldingfoto staat op de site van Huib

Dick,
Hierbij alvast een voorproefje van de solitaire bijengids!
En dan weet je dus waar je naar uit moet kijken.
Een mooie foto van de tuinbladsnijderbij. De foto is gemaakt door Dhr. Kornmilch, een duitse insectendeskundige, die zijn foto's voor de gids ter beschikking stelt.
groet,
Huib

Berichten herplaatst vanaf het oude forum (de kleurstelling van de foto lijkt mij prima overeenkomen met die van het forum)
Plaats reactie