Nachtschade, en 'kleine' drachten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Nachtschade, en 'kleine' drachten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vandaag toen ik naar de bijen ging, hoorde ik een luid gezoem. Op de metershoge heuvel vol kruidenruigte voor mijn bijencomplex (mijn bijen staan nu in een soort '˜smûk' dalletje, heerlijk omsloten door singels metershoge wilgen) deden de bijen zich te goed aan Nachtschade. De kopse westkant van de heuvel staat vol met Nachtschade. Hier en daar zijn er al zwarte besjes te vinden. De meeste zijn overigens nog groen. Er wordt flink stuifmeel met een wat lichtgele/beige, soms wat grijsachtige kleur afgehaald. Nectar zal de plant ook hebben lijkt mij.

Ik meende dat nachtschade een nietig plantje in bijenogen was. Maar dat is dus niet waar!!!

J.P.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Nachtschade, en 'kleine' drachten

Bericht door wilde »

JP, dat is een intrigerende plant. Op de plaatjes van je eerste link lijken de bloemkroonblaadjes wit tot licht rose.
De Solanum rostratum heeft echter gele kroonblaadjes. Dat is een adventief uit Noord-Amerika, die hier ook wel eens gezien wordt en bij ons de naam 'stekelnachtschade' draagt.

Heb je inmiddels de Latijnse naam van de soort uit jouw buurt al achterhaald?
Groetend, Albert
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Inderdaad Albert is het een leuk plantje.
Hij heeft stekels op blad en stengel, op die manier krijgt hij dierlijke trekjes. [;)][Wow!]
Hij behoort tot de stekelhuidingen onder planten.
Eindelijk ben ik achter zijn wetenschappelijke naam (niet latijns!): Solanum sisymbriifolium

Ik heb een plantenkennis die de naam heeft getraceerd. Ze bezit ook een A-vier vol informatie over de plant. Dat krijg ik ooit nog eens. Ik weet inmiddels dat boeren deze planten tegen aardappelmoeheid inzetten. Dit jaar is het areaal enigszins uitgebreid. Er stonden vorig jaar twee planten bij mij buurman in de nazomer te bloeien (gepikt uit het land). Hij heeft er geen bij opgezien. De keren dat ik de plant bezocht heb ik er ook geen bij opgezien. Het kan zo zijn dat als de Solanum sisymbriifolium in het groot wordt verbouwd de plant aantrekkelijk wordt voor bijen.
Het zelfde vermoed ik voor de Nachtschade. Nu de dracht nogal aan kwantiteit en kwaliteit inlevert, komt de Nachtschade in beeld. Op de heuvel bij mijn bijencomplex staat genoeg nachtscahde-gewas om economisch aantrekkelijk voor bijen te zijn. Een enkele Nachtschade plant zal dat niet zijn.
Voor Solanum sisymbriifolium geldt waarschijnlijk hetzelfde. Gebrek aan andere betere drachtplanten en een groot aanbod zorgen ervoor dat zulke planten ineens wel worden bevlogen.

J.P.

P.S. Frans en Piet gaven de benaming Stekelnachtschade aan deze plant bij gebrek aan beter.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Jelte ea

Ik vermoed dat dit mooie jaar gekenmerkt wordt door een divers
aanbod van allerlei soorten planten.(on)kruiden,die bloeien tegelijk.
Omdat er overal te halen valt denk ik dat de bijen ook alles pakken.
Ik weet dat bijen selectief zijn op nektar,maar stuifmeel halen op
een mix van planten. Maw voor de stuifmeel collectie schijnt een bij
verschillende planten van verschillend soort te kunnen bezoeken.
Wellicht gebeurt dat in najaar vaker dan in zomer bij groter aanbod
van dezelfde soort
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Volgens de boekjes valt nachtschade in dezelfde categorie als klein springzaad.
Het is geen populaire drachtplant bij de bijen. Maar bij massaal voorkomen en verder weinig ander aanbod kan er toch opeens heel druk op gevlogen worden.
B.v. midden tussen de weilanden in de nazomer kan een boerenerf met nachtschade opeens heel populair zijn bij de bijen.
Hetzelfde met klein springzaad of robertskruid: nabij de bebouwde kom waar genoeg drachtuinen zijn, heb ik er nog bij op gezien (wel hommels).
Midden in het bos -na de heide bloei- kan een veldje van deze twee soorten opeens gonzen van de bijen. Dit geldt voor het droge, zanderige Gooi. Op vochtige klei kan het wel heel anders zijn.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Volgens de boekjes valt Nachtschade................

En MAARTEN, welke boekjes zijn 'volgens de boekjes'??
(BENIEUWD NAAR IN WELKE LITERAUUR JIJ OMNEUST)

P.s. Bloeit Robertskruid nog in de nazomer??????

J.P.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Voor mijn eigen informatie gebruik ik alleen nederlandstalige drachtplantenboekjes zoals ze ook in Wageningen op de site verkocht worden, plus de overzichten zoals die in diverse imkerboeken staan.
Ik het opgemerkt dat de informatie in deze bronnen erg anecdotisch is: je kunt er niet op vertrouwen dat de gedrukte informatie ook echt klopt. Het geeft wel een richtlijn van waar op te letten.

Robertskruid heeft een leuke bloeicyclus afhankelijk van warmte en vochtigheid: ze groeien door vocht, b.v. in het voorjaar en bloeien door warmte, b.v. voorzomer. Daar kun je vast op rekenen. Door droogte houdt de bloei meteen op, maar kan weer beginnen als er weer vocht bijkomt; ze zijn namenlijk enorm droogtebestendig.
Deze zomer na de droogte begonnen ze na de eerste serieuze regen -zeg begin september- explosief te groeien en staan nu deels weer in bloei. Als er nog iets meer warmte komt na de huidige kou, kunnen ze in november volop in bloei staan.
Ik heb zelf in alle 12 maanden wel bloeiende robertskruid gezien. Maar ja, het zijn iele bloemetjes en willen de bijen er wat aan hebben dan moeten er wel heel veel staan, zoals in sommige bosranden. Ze blijven alleen duurzaam op plekken die vruchtbaar genoeg zijn, maar waar ze weinig concurrentie hebben.
Voorbeed: op een bosrand of wegberm waar verder niet veel groeit en er valt per ongeluk een zaadje robertskruid, gaan ze explosief toenemen jaar in jaar uit. Maar als iemand per ongeluk een paar zaadjes nagelkruid laat erbij vallen, nemen die het bewind over en raakt de robertskruid weer op de achtergrond.
Nagelkruid is trouwens ook zo'n plant die zomerdracht kan bieden als er niks beters te doen is voor de bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Van Nachtschade naar Solanum sisymbriifolium. Van Stekelnachtschade naar springzaad en van Solanum rostratum naar Robertskruid (Geranium robertianum). Ik denk dat we moderatorisch problemen gaan krijgen.

###

Je hebt gelijk. Hij bloeit van mei t/m september volgens de Heukels. Op vochtige, beschaduwde grond en op muren.
Eigenlijk hartstikke leuk die Nederlandse Geraniums, vind je niet?

J.P.
Plaats reactie