Maarten,
Als je net als ik pas begint dan valt het niet mee om te doen zoals
je altijd deed,want dan zou ik niet imkeren.
Ik denk wel dat je een punt hebt met de opmerking als het goed ging
dan was het niet verkeerd en er leiden meer wegen naar Rome.
Mij gaat het erom waarom suiker ipv honing (CENTEN?) en of het
invloed heeft op de sterkte/kracht van je volk.
De BIO-imkers zegen ook dat bij honing de bijen laat in het winterseizoen de bijen bij de zomerhoning komen en daardoor tgv
de aanwezige bijprodukten goed in de stemming komen.Het is maar
wat je (WILT) GELOVEN.
Wel lijkt het mij vreemd dat dat wat bijen verzamelen voor de winter
minder goed zou zijn,maar zoals eerder gezegd zij hebben geen
suikerfabriek en kunnen ook minder zuiveren dus kristalsuikermaken
zal moeilijk gaan.Wel zie ik bijen regelmatig op rijp fruit zitten en dan
bij voorkeur op de rottere plekken.Ik neem aan dat ze dan ook suikers verzamelen.
Groet,
A-3
wintervoer
Moderator: Hans van der Post.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: wintervoer
Adri, je weet meer van iets goed kweken dan ik.
Ik vergelijk een imme graag met b.v. een appelboom: de bloesems zijn de larven die appels moeten worden i.p.v. bijen, de moer die alles stuurt met haar geuren en smaken is moeder aarde en de dracht is voor de appelboom: regen en wind en zon.
Nou weet ook wel dat appels kweken veel tijd vergt voor de vraag: wanneer moet wat gespoten worden? Maar toch is dat eigenlijk bijzaak!
Appels zijn nog veel meer afhankelijk van een goede kweker dan bijen van een goede imker. Dus doe het gewoon zoals het je invalt of volgens de informatie die jou persoonljk aanspreekt en alles zal reg komen.
Wat betreft suiker: Kristalsuiker wordt niet zo extreem gezuiverd omdat dat zoveel beter is, maar omdat ongezuiverde bietsuiker buitengewoon smerig smaakt. Gevolg is dat voedinsgpuristen altijd roepen dat de minder gezuiverde rietsuiker gezonder is. Ik zelf houd het erop dat dat 'ongezuiverde' honing ten alle tijde zowel voor mensen als bijen het gezondste is.
Ik vergelijk een imme graag met b.v. een appelboom: de bloesems zijn de larven die appels moeten worden i.p.v. bijen, de moer die alles stuurt met haar geuren en smaken is moeder aarde en de dracht is voor de appelboom: regen en wind en zon.
Nou weet ook wel dat appels kweken veel tijd vergt voor de vraag: wanneer moet wat gespoten worden? Maar toch is dat eigenlijk bijzaak!
Appels zijn nog veel meer afhankelijk van een goede kweker dan bijen van een goede imker. Dus doe het gewoon zoals het je invalt of volgens de informatie die jou persoonljk aanspreekt en alles zal reg komen.
Wat betreft suiker: Kristalsuiker wordt niet zo extreem gezuiverd omdat dat zoveel beter is, maar omdat ongezuiverde bietsuiker buitengewoon smerig smaakt. Gevolg is dat voedinsgpuristen altijd roepen dat de minder gezuiverde rietsuiker gezonder is. Ik zelf houd het erop dat dat 'ongezuiverde' honing ten alle tijde zowel voor mensen als bijen het gezondste is.
Re: wintervoer
Maarten,
Is jouw filosofie dan""gebruik je verstand,informeer en handel naar
omstandigheden met de beschilbare kennis?".
Dat spreekt mij wel aan,maar ik wil niet nog eens het wiel uitvinden
als dat wiel al ergens uitgevonden is.Toch vind ik jouw aanpak er een
die mij aanspreekt,temeer daar je ook duidelijk aangeeft dat het niet
altijd slaagt,maar wel naar een doel toewerkt.
Als het mag kom ik nog wel eens terug met wat vragen.
Groet,
A-3
Is jouw filosofie dan""gebruik je verstand,informeer en handel naar
omstandigheden met de beschilbare kennis?".
Dat spreekt mij wel aan,maar ik wil niet nog eens het wiel uitvinden
als dat wiel al ergens uitgevonden is.Toch vind ik jouw aanpak er een
die mij aanspreekt,temeer daar je ook duidelijk aangeeft dat het niet
altijd slaagt,maar wel naar een doel toewerkt.
Als het mag kom ik nog wel eens terug met wat vragen.
Groet,
A-3