STEWARD

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

STEWARD

Bericht door Ed Pieterse » di 07 okt 2003, 21:15

STEWARD

Na een paar dagen telefonisch contact te hebben gehad met een bevriende imker het volgende:

Hij had schade gehad in het voorjaar van de bespuiting met STEWARD door zijn fruitteler.
Nu dacht hij er over om zijn fruitteler maar te zeggen dat als die van plan was om weer te spuiten hij maar zou zeggen dat hij geen volken meer leverde voor het fruit (die gedachte was ook al bij mij opgekomen).
Hij had de hele wereld al bijna afgebeld voor goede informatie, maar vanmorgen belde hij dat hij contact had gehad met de fabrikant DUPONT.
Deze vertelde dat het middel niet erg giftig is voor de bij, slechts 10% van de vliegbijen zouden maximaal kunnen sneuvelen. Hij vertelde dat wel erg is, als de bij de lucht zou aannemen van het middel, want dan zou zij binnenkomend in de kast afgestoken worden omdat de lucht die zij bij zich draagt niet herkent zou worden als die van het nest.
Ook vertelde de man dat er alleen 's avonds of 's morgens vroeg gespoten mag worden als er geen bijen vliegen.

Het probleem is echter dat een fruitteler in die korte tijd niet zijn hele boomgaard kan spuiten en dus overdag doorgaat. Dan moeten de kasten dichtstaan (bv de avond daarvoor afgesloten worden).

Er zou ook alleen maar melding van schade in Limburg en Brabant zijn geweest? (ik heb in Utrecht de AID gewaarschuwd).

Ook zou er iemand zijn geweest die vertelde dat de protesten van de imkers alleen maar eigenbelang waren. Wie dat gezegd heeft is mij nog niet duidelijk, maar we proberen er achter te komen, want die persoon moet maar eens onder handen genomen worden en bij de les komen.

Wat weer duidelijk is, is dat we weer op een zijspoor gezet gaan worden en dat die (hobby)-imkers maar kletsen.

Ik ben van plan om zelf maar eens een proefje te doen met STEWARD en dat in een kast te spuiten in de juiste dosering en dan maar eens bekijken wat er gebeurt.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door wilde » di 07 okt 2003, 21:35

Ook zou er iemand zijn geweest die vertelde dat de protesten van de imkers alleen maar eigenbelang waren.
Wat is daar mis mee Ed. Mag dat aub.? Waarom zou de imker zijn belangen (en die van zijn bijen) niet mogen verdedigen tegen het belang van de fruitteler, die vergif wil spuiten om zijn oogst te 'verbeteren'?

Het probleem van Steward is niet alleen de honingbij maar gaat ook alle andere insecten aan, die de fruitbloesems bezoeken, dus ook veel hommels en solitaire bijen. Alle worden bij gebruik van het middel overdag ernstig aangetast of gedood.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door kole.amj » di 07 okt 2003, 21:43

Ed,

Prima idee,let ook op de Varoa!!!
Ik ben benieuwd of jij hetzelfde wiel uitvindt. En mocht je het adres van de AID willen weten dan zijn er wellicht nog wel wat mensen die hun
hobby kippen etc aan hun hebben moeten afgeven ,want befehl is
befehl.
Ik denk dat je niet op de goede weg bent. De discussie hebben we
afgelopen zomer gevoerd en we kwamen op dit forum tot de conclusie
dat het beter was SAMEN en niet TEGEN te werken.
Maar vrijheid blijheid en succes.

Groet,
A-3

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door Ed Pieterse » wo 08 okt 2003, 10:58

Beste Albert en 3A,

Het gaat me niet om het wiel opnieuw uit te vinden, maar ik vind dat een gezonde dosis achterdocht goed is. Daarom wil zelf wel eens zien hoe een bijenvolkje op STEWARD reageert.

Het is geen eigenbelang van de imker, want honing halen kun je overal. Je mist alleen die paar bestuivingscente. Het gaat om de gezondheid van de bijen.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door wilde » wo 08 okt 2003, 12:10

Het is geen eigenbelang van de imker, want honing halen kun je overal.
Ed, dat is het wel als je buurman het spul spuit. Mijn bijen staan het grootste deel van het jaar (10 maanden) in mijn eigen tuin en fruitkwekers, nee, ik heb ze gemiddeld niet zo hoog zitten. Ze spuiten maar raak en die achterdocht heb ik zeker ook, niet alleen ten aanzien van het middel Steward, maar ook t.a.v. de fruittelers zelf. Hetzelfde geldt voor landbouwers en bloementelers.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door kole.amj » wo 08 okt 2003, 15:34

Albert,

Jammer,maar we hebben er over gepraat.
Je conclusie kan waar zijn maar......
Ed mag/moet kritisch zijn,maar diegene die grond/planten beheerd
mag dat ook.Bevliegen is geen must,het hoort erbij.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door wilde » wo 08 okt 2003, 16:21

Bevliegen is geen must,het hoort erbij.
Adri, dat is juist het grote discussiepunt dat ik met enkele fruittelers en landbouwers had. Hun argument: ik moet er van leven, voor jouw is het slechts hobby. Ja, als dat zo was, ben je gauw uitgepraat.

Daar gaat het natuurlijk niet om. Inderdaad mijn bijenvolken staan soms wel erg 'in de weg' voor de gifspuiters, maar alle andere nuttige insecten, waaronder hommels, solitaire bijen, allerlei kevers, e.d. zijn daar niet toevallig aanwezig. Het is hun zelf gekozen territorium en daarmee dikwijls hun dood. Zij vroegen niet om gif.

Er zijn gelukkig wel uitzonderingen, maar veel telers hebben er weinig oog en oor naar, dat is mijn treurige ervaring. Ik woon buiten een dorp en zie hoeveel keer per jaar de gifspuit langs komt: wekelijks dus van april tot oktober. Smakelijk eten!

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door kole.amj » wo 08 okt 2003, 22:11

Albert,

Je trekt coclusies die niet de mijne zijn. Je hebt daartoe het recht
maar voor mij geeft dat te denken.Natuurlijk er zal ook kaf onder
het koren zitten bij de agrariers.
Maar het feit dat zoveel mensen zich met hun bemoeien betekent dat het door onze agrarische sector geproduceerde pakket zeer betrouwbaar
is.Ik durf de stelling aan dat weinig werknemers zoveel verantwoording
moeten afleggen voor wat ze moeten doen of doen. De dank voor ons voedsel pakket is gering,waardering minimaal en dat resulteert in een
agrarische sector die behoort tot de sociaal slechtste in ons land.
Het is heel gemakkelijk alles en iedereen over een kam te scheren,
het onnodig doden van welk dier dan ook vindt ik absoluut verwerpelijk
maar dan zou ik graag die mensen ook eens een weekje volgen in hun dagelijks doen en laten. Bij velen zal ik dan als ongenode gast zeer snel
moeten vertrekken immers dan is het alllemaal nodig,niet anders mogelijk of te duur.
Ik heb op de middelbare school een leraar Natuurkunde gehad die
Pacifist was. Maar het bijbrengen van Natuurkunde aan de leerlingen
moest toch geen probleem zijn. Gemakshalve dacht hij maar niet na
over wat een leerling met die kennis kon doen.
Natuurlijk blijft die leerling zelf verantwoordelijk.
Maar ik hou er maar over op.Ik probeer datgene te doen wat goed is
voor mijn omgeving en die er leven.
Maar zelfs als je doodziek in het ziekenhuis ligt zijn er weinig die een
helpende hand bieden,nee erover praten bij hun politieke partij of
kerkgenootschap. Sommigen durven zelfs aan te kloppen voor een
donatie voor...
Albert,die indiaan die zei "loop eerst maar eens een dag in zijn schoenen
dan pas mag je kommentaar leveren".Ik heb ze ontmoet in Arizona
en kan met iets voorstellen over hoe zij leefden van de,en met de
natuur. Dat zijn niet de Amerikanen van vandaag.

Groet

A-3

ps. Of je er van leven moet of dat het een hobby is zou niets moeten
uitmaken.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door Ed Pieterse » wo 08 okt 2003, 23:21

maar alle andere nuttige insecten, waaronder hommels, solitaire bijen, allerlei kevers, e.d. zijn daar niet toevallig aanwezig. Het is hun zelf gekozen territorium en daarmee dikwijls hun dood. Zij vroegen niet om gif.
Je hebt gelijk Albert, die mogen we in geen geval vergeten.

Overigens leef ik ook best met onze agrariers mee, de milleumafia is wat doorgeslagen met hun doelstellingen. Dat bewijst de nieuwe Flora- en Faunawet. Om dan maar niet te spreken over millieudefensie en groepen als het dierenbevrijdingsfront e.d..

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: STEWARD

Bericht door wilde » do 09 okt 2003, 09:58

Adri, dat er zoveel regels en controles zijn moet toch ook te denken geven. Als het allemaal onschuldig spul was, zou dat immers niet nodig zijn. Als je in de agrarische sector werkt in onze cultuur en je bevindt je in de conventionele hoek, ja, dan moet je nu eenmaal al die rommel spuiten, want dat vraagt '“ indirect - jouw consument. Toch blijft het een eigen keuze van de ondernemer en alternatieven zijn er ook.

Wat ik het meest tegenkom is onverschilligheid: wel voldoen aan de regels, want dat moet immers, maar niet van harte. Ook wil men wel een beetje rekening houden met een imker, maar het moet niet te veel moeite zijn en het mag niet te veel kosten. Liever een goedkoop algemeen middel dan een duur selectief alternatief.
Als ik thuis soms krijg te horen dat er gespoten gaat worden met een voor bijen schadelijk middel, kan ik daar niets mee. Mijn korven kan ik niet dichtzetten, want dan lopen ze warm. Dan is de schade dus minstens even groot.

Ik heb ook, inmiddels al lang geleden, het volgende meegemaakt:
Mijn bijenvolken stonden (verhuurd) in een perceel bloeiende bloemkool voor zaadteelt. Toen ik daar op een juni-avond een paar volken nazag, zag ik tot mijn verbazing om 21.00 uur plotseling veel agressie en over de grond tollende bijen voor de kasten. Wat was het geval? Naast de bloemkool stond een perceel zomersnijbloemen, die in bloei stonden. Ze worden voordat ze naar de veiling kunnen, gespoten tegen luis en schuimcicaden, want dat wil de consument immers niet. Het gebruikte middel is liefst het goedkoopste en meest werkzame. Ik heb mijn bijen niet aan touwtjes, dus die hadden al lang dat drachtveld ook ontdekt. Ja, ze vlogen daar zelfs veel sterker op dan op de bloemkool. Er vielen honderden dode bijen, maar vermoedelijk niet zo veel dat de volken er zwaar onder te lijden hadden. De aantallen niet teruggekeerde bijen ken ik natuurlijk niet en ik kon pas achteraf vaststellen dat het meeviel. De huurder van de volken had er ook nauwelijks last van, want die bijen vlogen immers niet op zijn gewas.

Toen ik de spuiter-eigenaar van het bloemengewas daarop aansprak, bleek dat wel enigszins rekening was gehouden met vliegende insecten vanwege het tijdstip op de dag. Hij wist dat hij overdag niet op bloeiende planten mag spuiten, maar wil ook een keer klaar zijn aan het eind van de dag. Dit bloemen perceel (2 ha.) was er één van een stuk of vijf, die een flink aantal kilometers uit elkaar liggen. Die spuit hij alle achter elkaar met dezelfde tank. Hij begon om 21.00 uur en zal waarschijnlijk pas 23.00 uur klaar zijn geweest. Dat is redelijk laat voor het einde van een werkdag en enig begrip heb ik dan ook wel. Toch had hij nog een uur later moeten beginnen, want om 21.00 uur in juni vliegen er nog volop insecten en dat weet hij ook. Het is een afweging waarin de insecten het onderspit delven en de commercie en eigen efficiënte dagindeling voorop staan. Dan lijkt het een redelijke toepassing van regels door pas om 21.00 uur te beginnen, maar het is slechts schijn. Er is geen liefde voor de natuur en zonder de regels zou hij gewoon overdag gespoten hebben.

Ik ben het met je eens, dat zeer veel '˜burgers' in het geheel geen rekening houden met natuur, insectenleven, enz. Daar is de onverschilligheid en respectloosheid gemiddeld misschien wel groter. Dat is wel in het klein, maar de mentaliteit is dikwijls droevig. Gelukkig ken ik ook veel toegewijde natuurliefhebbers.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten