Misvormde bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Misvormde bijen

Bericht door heidecap »

1 van mijn volkjes is erg zwak.
Het is tevens flink door de Varroa besmet. Waarschijnlijk is dit de reden dat de grootte zo is teruggelopen.
Ik merk dat het mierezuur in de Nassenheiderverdamper momenteel niet meer verdampt. Enerzijds vanwege de lage buitentemperaturen, anderzijnds omdat het volkje nog maar 4 raampjes (met ook nog een beetje broed) bezet.
Ik hebongeveer 30 ml. 60% mierezuur op 3 bierfiltjes gegoten. 10 ml per filtje dus en deze aan de randen van het nest bovenop de raten gelegd. Dit omdat ik nog steeds mijten op de bijen zie lopen. Ik hoop dat ik de mijten op deze manier nog een keer te lijf kan gaan.
wat ik echter minstens net zo triest vind is het grote aantal misvormde bijen dat ik troosteloos zie marcheren. Ze noemen dit geloof ik ook wel Misformed Wing Virus, hoewel er nauwelijks vleugels aan die beestjes zitten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik van dit virus afkom ?

Groeten, Thomas
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Misvormde bijen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Thomas, het klinkt heel erg hard, maar zwavel dit volkje af. Het is absoluut niet levensvatbaar meer nu de winter eraan komt. Laat je het staan dan zal het een besmettingsbron gaan vormen voor je andere volken. De bijen die nog wel kunnen vliegen gaan zich - met opzittende mijten - inbedelen bij de andere volken. Ook zal deze kast ongetwijfeld bezoek krijgen van rovende bijen, er valt immers geen tegenstand meer te duchten? Maar de rovers nemen behalve het wintervoer ook de mijten mee naar huis. Opruimen dus.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Els, jouw argumenten klinken erg plausibel. Ik denk dat ik jouw raat maar op ga volken. Jammer want ik had in dit kleine volkje volgend jaar wat eitjes van een goede moer willen hangen en er zo mee verder telen.
Maar even terug naar mijn vraag. Valt er iets tegen het virus te doen ?

thomas
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Virusbestrijden Thomas..lukt niet!
Of..je zou de bijen.. bij voor bij met een antivirusinjectie moeten behandelen!
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Frans, het virus schijnt onder alle bijen latent aanwezig te zijn. Ik heb zojuist even gebeld met PPO bijen.
Het laait echter op als de mijten besmetting uit de hand loopt. De mijten dragen de zikte over.
Ik denk dat ik toch ga proberen mijn volkje de winter te llaten doorkomen, maar dan als volgt :

Ik sla alle bijen af in een drieramer met 3 ramen voer.
Vervolgens ga ik deze drieramer bestrijden met melkzuur. (of misschien oxaalzuur aangezien dit volgens de meest recente (Duitse)onderzoeken voor de mens vanwege snelle cristallen neerslag niet zo schadelijk schijnt te zijn)
Het overblijvende besmette broed gooi ik weg.
Als ik geluk heb komt het volkje in de 3 ramer de winter door en zelfs gezond de winter uit. Het is een gok. Als ik 't spul opruim heb ik volgend jaar weer geen honing.

Groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, waarom neem je het advies van een paar doorgewinterde imkers als Els en Frans niet over? Alleen omdat je van dit volkje honing wilt slingeren? Dat zou ik niet doen. Die honing komt echt wel een keer.

Overigens is een 3-ramer behandelen met oxaalzuur via verdamping bijna onmogelijk. Dat soort kastjes zijn daar niet op ingericht. Het is dus ook een praktisch probleem, want de andere toepassingen met dit middel zijn iets minder effectief. Dat geldt ook voor melkzuur.

Opruimen dus zou ik zeggen en de voorjaarshoning vergeten. Ook 's zomers kun je met een goede (kunst)zwerm nog honing halen. Van mijn totale honingopbrengst van dit jaar is 60% afkomstig uit de zomerperiode (juli-augustus).

Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Inderdaad, de hoogmoed overviel me na slechts een half jaartje imkeren. Al krijg ik de meeste mijten uit het volk, dan nog heb ik volgend voorjaar, als de bijen overleven, weinig aan een zwak volk.
Ik ga op zoek naar zwavel ...

Thomas
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ook 's zomers kun je met een goede (kunst)zwerm nog honing halen.
Thomas,

Albert heeft gelijk. Ikzelf ben ook vorig jaar begonnen met imkeren. 1 volk kreeg ik compleet met kast. Daar heb ik in mei een kunstzwerm van gehaald. In augustus heb ik hier ongeveer een kilo of 7 van geslingerd, dus die honing komt er wel.

Erik
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Erik, ik maak me inderdaad geen zorgen dat ik volgend jaar aan het eind van de zomer geen honing heb. Ik heb daarvoor nog bijna een jaar te gaan om sterke volken op te kweken.
Het gaat me meer om de voorjaarshoning, temeer dat ik dit jaar slechts een kleine 10 kilo honing heb kunnen slingeren en dat ik heel veel mensen heb moeten teleurstellen dit ook nog zo graag van mij een potje TerHeide honing zouden willen bemachtigen.

Afgelopen donderdag was er een verenigingsavond van het Ambrosiusgilde in Rotterdam (wat slecht bezocht trouwens! Ooit de grootste vereniging van Nederland, en nu, ik telde nog geen 25 leden!)
Ook hier adviseerde een ervaren imker mij (uiteraard) om het volk af te zwavelen.
Gelukkig waren er wel enkele imkers die meer volken hebben ingewinterd dan ze willen uitwinteren en deze boden bij weinig sterfte deze winter spontaan een volkje aan.

Vandaag heb ik bij het depot zwavel gekocht : 1,80 Euro voor heel wat plakjes. Ik kan je verzekeren: 1 plakje is meeer dan voldoende om een paar bijtjes om zeep te helpen. Maar, wat een stank!

Afijn, ik heb voor het afzwavelen de ramen met voer uiteraard afgenomen. Deze zijn voor de andere volken op de stand.

Hopelijk heb ik volgend jaar meer geluk, In ieder geval beschik ik nog over 1 prachtig volk (gekregen van Albert) welke zich de laatste maanden erg sterk heeft ontwikkeld en wat onlangs nog veel broed had. Ik heb hier voor wat betreft de voorjaarshoning al mijn pijlen op gezet en hoop dat ik een hele toren met honingkamers kan bouwen in april !

Groeten, Thomas
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Heidecap,

Ik weet niet of je ooit strippen hebt gebruikt ter bestrijding vanVarroa,
en hoe lang geleden.
Maar ik kan mij voorstellen dat mijten na 3-4 jaar geen Apistan
gezien te hebben weer wel te bestrijden zijn met Apistan.De bio-
imker heeft mij geleerd in juni/july de bestrijding uit te voeren.
Nu ben ik niet zo,n bestrijder in mijn bijen en was danook aangenaam
verrast door het verhaal van Maarten die selecteerde op zelfredzaamheid.
Nu is dat in mijn geval niet helemaal zuiver omdat mijn volken veelal
tussen de bomen staan en regelmatig ladingen bestrijdingsmiddelen
over hun kast heen krijgen.Mogelijk dat er middelen meegenomen worden die de mijt niet verdraagt.
Daarom ook zo interessant de wens van Ed te gaan experimenteren
met Steward,mogelijk ontdekken wij per toeval een bruikbaar middel.
Ik schrijf je dit omdat ik tegen doodmaken van een op zich gezond volk
ben.Als het volk het niet meer aankan,ondanks hulp van buiten af dan
legt ze zelf wel het loodje.Ik heb gemakkelijk praten want ik kan zo,n
besmet volk gemakkelijk geisoleerd wegzetten en net als Maarten
regelmatig omzetten zodat mijten populatie sterk onderdrukt kan worden. Het geven van honing zou ik van minder belang vinden dan
het door de winter halen van het volk.
Maar misschien is dat de zachte heelmeester die toch stinkende
wonden maakt.

Groet,
A-3
Plaats reactie