[:)][:)] vaseline tegen Varroa
In het ANI-blad 'Onze Bijen'
vaseline tegen varroa.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: vaseline tegen varroa.
Wetenschapper !!! HA HA HA (spottend hoongelach)... een recept van een wetenschapper (Rodriguez)....
Dr. Rodriguez (Pedro voor de vrienden) voert al jaren een kruistocht op het internet om zijn methode de nodige erkenning te laten krijgen met de ijver van een Jehovagetuige. Hij komt echter maar zelden met echt serieuze argumenten op de proppen. Ik heb in vorige eeuw ooit een epistel van hem vertaald : zie http://www.xs4all.nl/~jtemp/varroaOLIE.html
Tegenwoordig is zijn methode "verfijnd" en gebruikt hij wieken gedrenkt in een mensel van was en minerale olie (zoals jij gelezen hebt) of verstuift hij opgewarmde minerale (food grade) olie met een "fogger" (verneveltoestel met hittetoevoer).
De man blijft ondanks de weerstand uit wetenschappelijke kringen met een ontroerende -s oms zelfs moedeloos makende - zèle zijn zaak verdedigen.
mvg,
Hugo (halve bij )
Nobodies prefetc
-
Dag Hugo,
Je bent niet de enige vertaler van Rodriguez !
Surf naar Poetsgedrag tegen Varroa
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1256
en je leest waar de Zutphense imkers mee bezig zijn.
Je bent niet de enige vertaler van Rodriguez !
Surf naar Poetsgedrag tegen Varroa
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1256
en je leest waar de Zutphense imkers mee bezig zijn.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
ik citeer nu mijzelf
hennie oes
Hartelijk dank voor de snelle reacties; het is mij al duidelijk[:(!][V]In eerste reactie wantrouw ik dit soort methoden; in dit geval vraag ik mij dan af: waarom de mijten wel en de bijen zelf niet!
hennie oes
HEREN,
In de fruitteelt wordt aangeraden om vroeg in het voorjaar MINERALE
OLIE te spuiten om alle aanwezige insecten,larven en eieren te doden.
Volgens onze deskundigen zou er veel water gebruikt moeten worden zodat de te bestrijden objecten omhuld worden met olie.DOOR DIE OMHULLING ONTSTAAT EEN ZUURSTOF TEKORT waardoor de organismen stikken.Ik kan me nu voorstellen dat door het poetsen van de bijen de vaseline of minerale olie over de varroa uitgestreken wordt
waardoor deze ingekapseld raakt en stikt.Immers uit niets blijkt dat de bij de varroa van zijn lichaam kan poetsen al zal hij/zij de varroa als
irritant ervaren dus wellicht regelmatig proberen weg te krijgen.Als zijn pootjes dan eventueel bedekt zijn met een vettige stof kan dat toch
effect hebben.
In de fruitteelt wordt aangeraden om vroeg in het voorjaar MINERALE
OLIE te spuiten om alle aanwezige insecten,larven en eieren te doden.
Volgens onze deskundigen zou er veel water gebruikt moeten worden zodat de te bestrijden objecten omhuld worden met olie.DOOR DIE OMHULLING ONTSTAAT EEN ZUURSTOF TEKORT waardoor de organismen stikken.Ik kan me nu voorstellen dat door het poetsen van de bijen de vaseline of minerale olie over de varroa uitgestreken wordt
waardoor deze ingekapseld raakt en stikt.Immers uit niets blijkt dat de bij de varroa van zijn lichaam kan poetsen al zal hij/zij de varroa als
irritant ervaren dus wellicht regelmatig proberen weg te krijgen.Als zijn pootjes dan eventueel bedekt zijn met een vettige stof kan dat toch
effect hebben.