Winterjasmijn

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Winterjasmijn

Bericht door Oude Essink »

Winterjasmijn Jasminum nudiflorum; een Olijfachtige.

Afbeelding

De enige echt opvallende bloeier in de tuin op dit moment is de Winterjasmijn; het is een breeduitgroeiende klimmer die op het kale hout een zee van heldergele bloemen heeft. De plant is zeer winterhard en hij bloeit van december tot maart!
De officiële naam is Jasminum nudiflorum Lindley; ( nudiflorum betekent: bloemdragend op het naakte hout). Hij wordt ook 'de echte Jasmijn'
kole.amj
Contacteer:

Re: Winterjasmijn

Bericht door kole.amj »

Hennie,

Je zag toch bijen vliegen op de JASMIJN?
Is er toevallig een verstoord bijennest in de buurt??

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hé Adri,
Ik begrijp jouw vraag niet; de temperatuur was van dien aard, dat mijn bijen uitvlogen; niet in groten getale; maar toch; ik zag ze naar een verlate klimopknop gaan en enkelen kwamen op de jasmijn af; toen ik met mijn fotoapparaat in de buurt kwam, waren ze gelijk weer verdwenen. Ik vroeg mij dus af of zij op de gele kleurenpracht afkwamen; of hadden ze er misschien iets te zoeken! Daarna ben ik de bloem gaan ontleden en denk, dat eigenlijk alleen bijen er iets mee kunnen. De bloem levert in ieder geval pollen; dat is op de onderste vergroting te zien. Verder weet ik er niets over te melden. Vandaar mijn verzoek om meer ervaringsgegevens.
Mijn bijen vliegen bij een temperatuur van plm.10 gr C.; heeft niets met verstoring te maken. [:(] [:(] [?][?]

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hennie,

Sorry,maar ik was blij met jouw informatie omdat we onder rubriek
"volkje in boomstam" net een discussie gevoerd hadden over voeren
van een volkje in relatie met aktiviteit.
En ook onze volken trekken er op uit bij temp van de laatste dagen.
Zelfs zag ik ze eind november nog terug komen met stuifmeel.
Dus de opmerking was deels cynisch en deels een uiting van ik ben niet alleen.
Maar nogmaals sorry voor veroorzaakt onbegrip,maar soms moet je ook mij niet al te serieus nemen.
Ik bewonder steeds weer je inzet tot het leveren van en uitzoeken van informatie.Niet altijd bruikbaar maar wel informatief en wellicht voor later wel bruikbaar.

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Adri,
Het is alweer een aantal jaartjes geleden: een stel lolbroeken stootten op oudjaarsnacht drie van mijn bijenkasten om; zij lagen in segmenten over de bevroren grond, toen ik op 1 januari in de namiddag thuis kwam. Ik heb zo goed als dat ging het zaakje weer overeind gezet en was erop voorbereid, dat ze verloren waren. Toen in april de wilg ging bloeien vlogen ze alle drie uit en kwamen met dikke gele pollen terug; in mei heb ik geslingerd van de fruitbloesem!!
Jouw boomstam staat overeind; de bijen leven nog; zorg, dat er geen muizen door de deur naar binnen kunnen en wacht het voorjaar af. Voedsel opslaan doen ze niet meer; als er straks weer stuifmeel binnenkomt is de moer aan de leg!! Tijd genoeg, om dan haar voorraden te bekijken.
hennie oes

Afbeelding
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Oude Essink schreef:
Winterjasmijn Jasminum nudiflorum; een Olijfachtige.
Het is een gele trompetbloem. Op afstand zie je een kogelronde stempel op de stamper staan; meeldraden zie je niet en enige vrucht ben ik ook nooit tegengekomen;
Mijn vraag is of iemand heeft opgelet om te zien hoe dat gaat. Zijn er meer waarnemingen van bijen op de bloem en gaan deze de kelk binnen? Heeft iemand ooit vruchten gezien aan de plant?
Voor de bloesem in de tuin midden in de lange winter is de plant een aanrader. Tegen een stuk muur laten klimmen en iedere 4 jaar verjongen (terugknippen op 15 cm.).
Hennie oes
Ik heb wel eens late bloemen die bloeide in het vroege voorjaar met de hand bestoven en er groeide zaad uit wat in juli rijp werd. Er wordt wel stuifmeel gevormd maar ik denk dat het los komt bij wat hogere temperatuur. Ook mijn bijen vliegen nu nog zonder "verstoring". Enkele bijen hadden de winterjasmijn ontdekt die bij mij geweldig bloeit. Ze zochten inderdaad of er wat te halen viel maar ze waren zo weer vertrokken. Denk dat de kleur hun aantrok. Een aanrader deze plant voor in de sombere dagen zoals nu. Maar niet voor de bijen.
Hans.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hennie,Hans,

Akkoord met jullie info.
VWB de gele kleur.Ik heb geleerd dat in het voorjaar de kleur van de eerste bloemen altijd GEEL is.Is de Jasmijn nu de Laatste of weer de eerste bloeiende plant.Meestal zijn het toch kruiden die als eerste
uit de winterslaap ontwaken en gaan bloeien?

Groet,
A-3.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hoi Adri,
DE winterjasmijn is geen voorjaarsbloeier en geen najaarsbloeier: het is een winterbloeier; ik ken ook winterbloeiers die wit zijn; ik ken vele voorjaarsbloeiers met alle kleuren van de regenboog; voorjaarsbloeiers altijd geel? forget it! Vele vroege kruiden zijn overigens blauw (b.v. Rozemarijn).
hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zoals Hennie zei: Vele vroege kruiden zijn overigens blauw. Zoals ook maagdepalm, scilla, wilde hyacinth, de meeste crocussen.
Of wit, zoals anemoon, bosklaverzuring, sneeuwklokje, pinksterbloem.
De overdaad aan gele voorjaarsbloemen komt pas veel later: paardebloem, kruisbloemigen, etc..
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

geachte belangstellende,
historische achtergrond informatie over de winterjasmijn,plant van de maand december,op http://www.cantecleer.com (heemtuin)
groeten,Æbe

Æ.
Plaats reactie