Mieke:
Wij zijn niet echt beroeps bijenhouders. en eerlijk gezegt doet mijn man, Ronald, het meeste werk (niet ik), maar over de jaren heb ik toch wel wat meegeleerd. Wij hebben ongeveer 200 kasten, die bijna allemaal in Golden Bay staan (ongeveer een uur rijden van waar we wonen), waar meer Manuka en native bush groeit. Het meeste werk doet Ronald in het weekend. Door de week heeft hij een fulltime baan bij een middelbare school als Business Manager van de school. Om een bijen bedrijf te hebben waar je een redelijk inkomen van kunt trekken (zonder er een andere baan bij te hebben) heb je toch wel zo'n 400-500 kasten nodig, plus waarschijnlijk alle apparatuur om honing te extracten, etc. Op het moment werken we samen met een andere bijenhouder, die voor ons de extractie doet. De honing wordt in 300 KG drums verpakt en zo verkocht (wij doen niet in potjes pakken)
In de lente (October en November) begint het werk om zwermen tegen te gaan, door nieuwe koninginnen in de kasten te doen (die kun je kopen als volwassen koningin, of als een koninginnen cel, die de bijen zelf helpen ontwikkelen). Ook kun je zwermen tegengaan door splits te nemen en 2 kasten/kolonies te maken van een sterke kolonie. Dezelfde tijd doet Ronald alle kasten checken voor ziektes (American Foulbrood).
Deze tijd van het jaar (December) begint de Manuka te bloeien en dan gaat hij rond zijn 12 apiaries (standplaatsen, waar zo'n 15-20 kasten staan) om dozen ("supers" heten die hier) op de kasten te zetten die de bijen vol kunnen maken met Manuka honing. Manuka is de duurste honing en zo over het algemeen kunnen we het verkopen voor NZ$8.00 tot $12.00 per KG. Als de Manuka uitgebloeid is halen we de volle dozen eraf en zetten nieuwe lege dozen op , die de bijen volmaken met native bush honing (een mix van Nieuw Zeelandse bomen en struiken die dan bloeien). En tegen het eind van de zomer gaan die dozen eraf en gaan er weer lege dozen op voor de Honeydew. Honeydew is de honing die de bijen maken van de zwarte bast van de Native Beech bomen. Eigenlijk is dat zwart een soort schimmel, waar een klein insect in woont, dat een zoete vloeistof uitscheidt, waar de bijen de honeydew van maken. De honing is niet zwart, maar wel donker van kleur en is meestal ook vloeibaarder dan Manuka of Bush honing..
Gelukkig is de Varroa Mijt nog niet hier in het Zuid Eiland (wel op het Noorden), maar het zal een kwestie van tijd zijn voordat het hier ook komt. Je kunt het bestrijden met chemische strips die in de kast worden gehangen, die de mijt doden, maar niet de bijen, maar dan is helaas het risiko aanwezig van chemische resten in de honing (residues), en dat zal de waarde van de honing natuurlijk minder maken. Ieder jaar doet het Ministerie van Agriculture Varroa testing (Ronald is een van de inspecteurs) en worden er testen gedaan op een selectie van kasten door de Nelson gebied. Dan worden de chemische strips in de kasten gehangen, met een soort plakbord onderin, waar alles wat omlaag valt op blijft plakken. Na 24 uur worden de strips en plakborden eruitgehaald, de borden in een plastieke zak gestopt en weggestuurd naar een laboratorium, waar ieder bord (dat genummerd is en terug te tracen naar een specifieke kast) onder een vergrootglas bekeken wordt voor varroa mijt. Tot nu toe nog niets gevonden in Nelson (houden zo!).
Wel, ik hoop dat deze informatie een beetje geholpen heeft. Ik heb twee fotos bijgesloten van een zwerm die twee weken geleden bij ons in de tuin zat.