Honger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Contacteer:

Honger

Bericht door Hennie Peters »

De laatste weken liggen er regelmatig een paar onderkoelde bijen op de vliegplank. Ze lijken dood maar als je ze even warm blaast in je hand beginnen ze binnen een minuut weer te bewegen en na twee minuten lopen ze weer de kast in.
Vandaag trof ik drie bijen op de vliegplank die met de tong uitgestoken weigerden om weer tot leven te komen. Naar ik heb begrepen uit eerdere berichten is dit een teken van verhongeren. Moet ik me nu zorgen gaan maken en de bijen met apifonda of nectapol gaan bijvoeren of is dit een normaal verschijnsel ?

Het betreft hier het volkje in een zesramer dat ik aan het einde van het seizoen nog alle bijen uit 11 apideakastjes en drie voerramen heb gegeven. Ook hebben ze nog ca 5 liter bee-fit gekregen.

groet,
Hennie
Frans vanTongeren

Re: Honger

Bericht door Frans vanTongeren »

Misschien zaten er toch te weinig bijen in de kast. Daardoor is de verhouding oppervlak / inhoud van de wintertros wellicht ongunstig geweest. Daardoor moest er wellicht teveel energie worden opgewekt om de 'kachel' warm te kunnen houden. Het zou daardoor kunnen zijn dat de bijen toch te weinig 'brandstof' van je hebben meegekregen.
(Niet ieder kind overleeft zijn/haar kribbetje!)
Hennie Peters
Contacteer:

Frans,

Denk je dat ik ze met een extra kerstdiner nog kan redden om moet ik maar afschrijven ?

groet,
Hennie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

hennep schreef:
De laatste weken liggen er regelmatig een paar onderkoelde bijen op de vliegplank. Ze lijken dood maar als je ze even warm blaast in je hand beginnen ze binnen een minuut weer te bewegen en na twee minuten lopen ze weer de kast in.
Vandaag trof ik drie bijen op de vliegplank die met de tong uitgestoken weigerden om weer tot leven te komen. Naar ik heb begrepen uit eerdere berichten is dit een teken van verhongeren. Moet ik me nu zorgen gaan maken en de bijen met apifonda of nectapol gaan bijvoeren of is dit een normaal verschijnsel?

Het betreft hier het volkje in een zesramer dat ik aan het einde van het seizoen nog alle bijen uit 11 apideakastjes en drie voerramen heb gegeven. Ook hebben ze nog ca 5 liter bee-fit gekregen.
groet, Hennie
Dat volkje zal wel meer oude bijen bevatten. Ja die gaan dood ze trachten de kast uit te komen. Het is een normaal verschijnsel. De mezen varen er wel bij. Als eenmaal de truc doorhebben dat daar wat te halen is, zijn ze niet van de vliegplank weg te slaan.
Er zit genoeg voer in dat volkje, niet nu voeren!! In de "winter" gebruiken de bijen weinig. 5.L bee-fit is ongeveer 6.kg. Grote volken gebruiken in nov. dec. jan. bij elkaar 1,5 kg! dit uit de gegevens van de proefopstelling in Boekelo in de jaren 1913,14,15,16.
Hans.
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door wendy »

dag Hennie,

Je schreef:"bijen die met de tong uitgestoken op de vliegplank liggen".

Mij is verteld dat dit een symptoom van vergiftiging is.
Kan het zijn dat er iets met het voer niet goed was/is?
Dat dit ook verhongering kan zijn is voor mij nieuw.
Hopelijk blijft het bij enkele bijen.

Wendy
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Dat dit ook verhongering kan zijn is voor mij nieuw.

Bijen die verhongeren of verhongerd zijn zitten met de koppen in de raten alsof zij de laatste restjes van de bodems van de cellen willen likken en zo "in het harnas" sterven of gestorven zijn. Bij bijen met uitgestoken tong op de vliegplank denk ik ook eerder aan vergiftiging ( van buiten af!).
hennie oes

Afbeelding
Hennie Peters
Contacteer:

Ik heb een paar dagen lopen piekeren wat voor vergiftiging er plaats heeft gevonden.
Ik was even vergeten dat deze zesramer twee weken geleden met oxaalzuur(verdamping) was behandeld. Dat zal denk ik die paar dode bijen wel verklaren.
Misschien dat Albert de Wilde kan vertellen hoe zijn bijen eruit zien die aan de behandeling bezwijken.

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, het is me niet opgevallen, dat ze de tong uit de bek hadden na oxaalzuurverdamping, maar helemaal zeker weet ik het niet. Was de door jou gebruikte Bee-fit van de goede kwaliteit? Daar zijn toch ook wat vergiftigingen door geweest?
Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Albert,

Ik heb de bee-fit in Wageningen bij het bijenhuis gekocht.
Waar werd de twijfelachtige bee-fit dan verkocht ?
Ik wil het niet uitsluiten maar het lijkt me niet logisch dat er iets met de bee-fit aan de hand was. In de twee weken na de behandeling heb ik een aantal dode bijen gezien in de maanden daarvoor niet.
Vanaf het moment dat ik het probleem meldde op het forum heb ik ook geen dode bijen meer gezien, maar het weer heeft de laatste dagen ook niet echt meegewerkt.

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, giftige bee-fit ontstaat bij een andere wijze (goedkoper) van productie van het middel. Er was hier minder dan een jaar geleden een bericht over. Met de zoekfuctie kan ik het echter niet vinden. Ik heb er verder ook geen informatie over, want het heeft mijn interesse minder omdat ik het niet gebruik. Kristalsuiker voldoet uitstekend, al jarenlang.
Groetend, Albert
Plaats reactie