Beplanting rond bijenstal

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Frans Klein Breteler
Contacteer:

Beplanting rond bijenstal

Bericht door Frans Klein Breteler »

Beste (mede-)imkers,

Ik zit in de gelukkige situatie dat ik de beschikking heb gekregen over een stuk grond (ca. 20 bij 40 meter) in het buitengebied van Delden. Hierop wil ik mijn bijenstal gaan plaatsen. Om te beginnen heb ik al 2 rijen met haagbeuken (nu nog ca. 1.5 mtr hoog, moet 2 mtr worden toch?) geplant om daartussen de kasten te plaatsen en de bijen hoog de lucht in te sturen. Nu wil ik ook wat (fruit-)bomen, planten, bloemen en kruiden poten en zaaien.

Wie kan mij een paar tips geven over planten waarvan de bijen de nectar en pollen kunnen gebruiken en ik eventueel de vruchten?

Ook heb ik zaad van de zijdeplant. Heeft iemand ervaring met het zaaien, m.a.w. zijn er nog bijzonderheden om het te laten opkomen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke imker-groet,

Frans Klein Breteler
(m.bathoorn@12move.nl)
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Beplanting rond bijenstal

Bericht door maartenkleijne »

Waar je nooit genoeg van kunt hebben en die het altijd doen:

Voorjaarsbollen: crocussen, scilla, sneeuwklokje, etc..
Fruit: appels, kersen, braam, framboos.
Kruiden: munt, andoorn, melisse, marjollein, herfstasters, zenegroen, brunel, etc..
Zaaien: 'bijenbrood' gemengd zaad uit Bijenhuis, borage, phacelia, klaversoorten, kruisbloemigen, kattesnor, etc..
En de onvolprezen sneeuwbessen en sporkehout.
En verder alles wat je maar aanstaat.

Tip: sommige dingen groeien in meerdere lagen boven en na elkaar, zodat je per m2 niet 1 ding maar drie of vier dingen kunt bouwen.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Frans,
Die bijen moeten vroeg in het seizoen van start kunnen gaan; als er stuifmeel binnenkomt, zal de koningin aan de leg gaan.
Zelf heb ik duizenden sneeuwklokjes op mijn terrein staan en bijen verzamelen daar hun eerste portie stuifmeel en wellicht wat nectar.
Ook winteraconieten zijn een anrader. De gele bloempjes kan ik nu al zien (maar zijn nog wel gesloten).
Bomen kun je ook planten; wilgen bloeien vroeg.
De bedoeling is om je volken snel op sterkte te krijgen.
Vroeg in het jaar is het koud; daarom moeten je kasten in een vroeg-bloei-paradijsje staan.
Frans Klein Breteler
Contacteer:

Bericht door Frans Klein Breteler »

Weet iemand of het loof van bollen (krokus, kievitsbloem, etc.) schadelijk is voor pinken? Mijn stal bouw ik n.l. naast een pinkenweide. Gezien die pinken pas begin mei in die wei komen mag ik bollen poten in die wei mits de pinken geen schadelijke gevolgen ondervinden van het eten van het loof.

Wie heeft er een antwoord op mijn vraag?

Alvast bedankt,

Frans Klein Breteler
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Zou het niet doen is mijn eerste gedachte. Maar als je bedenkt dat in de Alpenweide ook krokusen staan en daar ook vee loopt te grazen........... Het is nog voldoende tijd om nog verder na te vragen.
Hans
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik meen te weten dat pinken nogal kieskeurig zijn en in mei alleen het malste gras pakken. Ze lusten beslist geen crocussen.
Ik zou op proef beginnen met b.v. 100 bollen. Als er veel muizen in het land zitten worden die bollen opgevreten en hoef je het verder niet meer te proberen.
Het loof smaakt vies maar de bollen zijn lekker!
Frans vanTongeren

Dag Frans,
Begin mei is het groen van de plantjes al aardig verschrompeld; de bolletjes voor 2005 zijn dan al gevormd.
Duss....,
'No problem', zou ik zeggen!
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Om op dit onderwerp maar in te haken:

een paar van mijn volken staan in de Hortus Botanicus, aan het water, met de vliegplank naar het water gericht. Tussen de vliegplank en het water een aflopende strook van ongeveer twee meter. De tuinlieden willen daar graag iets planten dat niet te hoog wordt, liefst niet teveel uitzaait en voor de bijen stuifmeel en/of nectar levert. En aan de waterkant geplaatst kan worden uiteraard. Iemand die planten weet die hieraan zouden kunnen voldoen? Als ze nog mooi zijn is het natuurlijk helemaal meegenomen.

Groet,
Henk
Frans vanTongeren

Maar Hans.., dan heb je wel kalkrijke grond nodig !
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Alle suggesties zijn welkom, de tuinlieden zullen wel zeggen of 't kan of niet. Ze hebben mij gevraagd om geschikte bijenplanten te suggereren. En het hoeven niet persé sierplanten te zijn.
Plaats reactie