Phacelia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Ria van den Berg
Contacteer:

Phacelia

Bericht door Ria van den Berg »

Wie weet iets van phacelia als landbouwgewas ?
Het is een goede dracht, het bloeit hier na de canola (koolzaad)en geeft mooie witte honing heb ik gehoord.
Er is iemand in Manitoba die het verbouwt voor zaad dat naar Europa wordt geexporteerd. Ik heb alleen iets kunnen vinden over het gebruik als "braak"gewas met een vermelding dat er hooi van gemaakt kan worden.
Wie weet er meer over ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Frans vanTongeren

Re: Phacelia

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Ria,
Surf naar:
Phacelia
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=phacelia
en je weet meer !
(heb gelezen dat het extreem koud bij jullie zou zijn.)
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Ria.
Ik weet dat ze in de bouwhoek boven in Friesland het veel verbouwen op gronden die voor de braakregeling in aanmerking komen.
Met als doel het gezond maken van de grond,het gewas moet namelijk veel invloed hebben op het bestrijden van aaltjes waar aardappels last van hebben.De boeren vangen op deze manier twee vliegen in een klap subsidie voor de braakregeling en gezondmaking van landbouwgrond.
Gezonde grond is wel een vereiste want de teelt van pootaardappelen is een van de voornaamste bronnen van inkomsten in dat gebied. Het gewas wordt na dat het is afgestorven onder geploegd,er word dus geen hooi van gemaakt. Met warm en vochtig weer kan phacelia een grote honing opbrengst geven,maar is het heet en droog dan valt het af.Ook moet eigenlijk niet later dan in juli de bloei plaats vinden ,bloei in augustus geeft al weer minder opbrengst.
Als de bijen alleen maar op de phacelia vliegen is de kleur van de honing grijs/wit,je kunt dwars door een pot honig heen zien, als het nog vloeibaar is.Hopelijk kan je iets met deze informatie

Het volgende bericht van een Eko lid deze middag 18e in mijn brievenbus:Opkomst raketblad ten koste van Phacelia?
Ik hoorde dat verbouw van raketblad voorafgaand aan de verbouw van aardappelen ervoor zorgt dat besmetting met de voor aardappelen schadelijke aaltjes wordt tegengegaan. Een milieuvriendelijke aanpak, voorzover ik kan overzien: de eitjes komen bij deze plant wel uit, maar de jongen sterven bij gebrek aan voedsel.Keerzijde lijkt te zijn dat de verbouw van Phacelia hierdoor afneemt. Wie heeft om die reden (net als wij) van z'n Phacelia-"dealer" de teleurstellende mededeling gehad dat er de komende zomer niets te halen valt? Is er sprake van een tendens?
Met een vriendelijke groet Minne.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Minne, hier in Zeeland zetten sommige boeren stroken bladrammenas, die overigens steeds worden gemaaid om zaadvorming te voorkomen.
Het doel is het terugdringen van bieten-aaltjes. De bladrammenas schijnt voor deze aaltjes aantrekkelijk te zijn. Of ze zich er ook niet in kunnen voortplanten, weet ik niet, maar het ligt wel voor de hand om dat te veronderstellen.
Diverse soorten aaltjes hebben dus verschillende 'vang'-planten.
Groetend, Albert
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Bedankt voor de reakties. We zitten op het ogenblik in een van de warmste delen van Canada, nu -13 om half twaalf 's ochtends, geen wind en zon, lekker langlaufweer !

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Hallo Minne, en Ria,

Wat betreft de Phacelia.
Wij hebben een paar jaar in Oost Groningen op de Phacelia gestaan. 3 Jaar geleden kreeg men nog subsidie voor het inzaaien van akkerranden, waarin vaak Phacelia voorkwam. Maar...helaas is ook hier de subsidiekraan dicht(er) gedraaid.
Naast de akkerranden zag je toen ook nog veel blauwpaarse akkers in Groningen. Phacelia als groenbemester.
Ria, afgelopen zomer is er ook het een en ander op het forum geschreven over de Phacelia.

Nu met de a.s. bouw van de koolzaadverwerkingsfabriek voor biodiesel in Delfzijl, gaat men in Oost Groningen, meer over op het verbouwen van koolzaad. Dit houd in dat er wel meer koolzaad ter beschikking komt voor de bijen.

Vraag : wie weet of heeft voor het komend seizoen een plaats voor ons op de Phacelia ?

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Plaats reactie