Welke bij is dit?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Welke bij is dit?

Bericht door Wim Joosten » zo 28 mar 2004, 15:27

Tijdens mijn vakantie op La Palma zag ik regelmatig een zwarte bij met witte ringen. Op afstand leek en hoorde het als een zwarte bromvlieg. Maar dichterbij was dus duidelijk te zien dat het om een zwarte bij met witte ringen ging. Ik heb geen foto. De bij was steeds te snel verdwenen.
Weet iemand om welke bij het zou kunnen gaan?

31-03 P.S.: ik heb het onderwerp "zwarte bij met witte ringen" maar veranderd in "welke bij is dit".

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Oude Essink » zo 28 mar 2004, 17:40

Hallo Wim,
Afbeelding
als het de rechtse is, is het een Zijdebij; als het de linkse is, moet je Eric of Albert vragen; als het geen van beide is, zul je toch met een afbeelding af moeten komen.
hennie oes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Wim Joosten » zo 28 mar 2004, 21:32

Bedankt voor je reactie Hennie,
die rechtse heeft wel de juiste ringen maar heeft verder te veel wit aan zijn lijf. De linkse zou kunnen maar de ringen waren iets breder en had volgens mij ook geen wit aan zijn kop.
Het wit was echt wit en het zwart was echt zwart.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door wilde » di 30 mar 2004, 17:10

Momenteel vliegt in mijn tuin op open plekken grond en een kleine kale helling ook een dergelijke bij met witte strepen op het achterlijf. Ze nestelen in de grond. Er vliegen er enkele tientallen, maar ze laten zich niet gemakkelijk fotograferen. Ik zal pogingen blijven doen. Ze zijn overigens niet nieuw in mijn tuin, want in vorige jaren waren er ook, maar niet zo veel. Het is mogelijk de Colletes cunicularius (grote zijdebij), maar de lichte haarbandjes op het achterlijf zijn redelijk duidelijk aanwezig. Genoemde zijdebij heeft dat dacht ik wat minder.
De exemplaren die ik zie vliegen lijken mij mannetjes die de territoria van de vrouwtjes continu afvliegen.

Op de bloeiende mahonia zag ik vandaag een andere wilde bij, die zich wél liet kieken. De eerste segmenten van het achterlijf zijn roodbruin. Het is een vrij grote bij, ongeveer 16 mm lang. De hele tekening lijkt op de Andrena Hattorfiana (Knautiabij) maar mijn bij is zeer sterk behaard op de thorax, terwijl de Knautiabij een kaal borststuk heeft en verder slechts matig behaard is. Het is bijvoorbeeld ook niet de Andrena fulva, want die vliegt nu ook bij mij, maar die is groter en heeft een sterk behaard achterlijf.
Wie weet welke bij dit is?
Albert

http://www.ahw.dds.nl/pictures1/andrenalabiata01b.jpg

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Wim Joosten » di 30 mar 2004, 19:48

Bedankt voor je reactie Albert,
het is niet die grote zijdebij. De bij, die ik gezien had, heeft grotere witte stepen en was net zo groot, zoniet iets groter, dan onze honingbijen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Huib Koel » di 30 mar 2004, 20:18

Dag Albert,
Ik denk bij jouw bijtje aan de Zwart-rosse zandbij (Andrena clarkella) Vliegt vanaf eind februari. Erik heeft haar ook al eens gekiekt, ik neem aan in Zeeland.
groet
Huib

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door wilde » wo 31 mar 2004, 13:08

Huib, lijkt de bij op de foto van Erik op die van mij? Dan denk ik met name aan het achterlijf en de roodbruine klur van de eerste segmenten (chitine). Volgens beschrijvingen zou dat achterlijf ook flink behaard zijn bij de vrouwtjes. De mannetjes zijn meer grijsbruin van kleur en kleiner. Het exemplaar op mijn foto zou dan een vrouwtje moeten zijn. Het formaat klopt wel ongeveer. Ik heb de knopjes van de mahonia opgemeten en zo de lengte geschat. Een dicht knopje is ongeveer 4 mm in doorsnede. Zo kom ik op 16 mm., ongeveer even groot als een honingbij. Ik heb nog een stuk of 5 andere redelijke foto's van deze bij gemaakt. Op de gegeven foto waren echter de meeste kenmerken het duidelijkst.

Voor determinatie met je zeker ook de vleugelbeadering kennen. Dat is ook op de nadere foto's niet duidelijker. Daarnaast is de vorm van de tong mogelijk van belang. Daarvoor moet je het dier meestal doden en dat doe ik liever niet.
Als je zeker genoeg bent om de foto te gebruiken, wil ik die nog wel even vanaf het origineel op het forumformaat brengen. Laat dat dan nog even weten.
Groetend Albert.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Huib Koel » vr 02 apr 2004, 08:00

Dag Albert,
Naast mijn suggestie van Andrena apicata kreeg ik van Jeroen nog een andere zandbij als mogelijkheid (er zijn er 72). De Ereprijszandbij (Andrena labiata) heeft een gedeeltelijk gekleurd achterlijf. Ook dit bijtje schijnt voor te komen in Zeeland. (Binnenkort komt het Zeeuws Landschap met een speciaal boek over de 'Wilde bijen van Zeeland', met van die mooie tekeningen, net als in 'Zeldzaam Zeeuws'.
Dit bijtje zal daar ook wel in voorkomen, dus wellicht heb je dan enig referentiemateriaal.) Ik heb nog geen foto van dit bijtje kunnen bemachtigen. Het biotoop is bemeste graslanden, langs bosranden, op river- en spoordijken maar ook in tuinen. Ze vliegt op meerdere bloemen met een speciale voorkeur voor gewone ereprijs, zo lees ik in de Voorlopige Atlas.
groet
Huib

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door wilde » vr 02 apr 2004, 14:23

Huib, naar aanleiding van je nieuwe suggestie heb ik nog eens wat rondgestruind op het internet. Hans Arentsen geeft enkele plaatjes van de A. labiata. Die is echter veel zwarter van kleur en nauwelijks roodbruin behaard op de thorax. Mijn bij heeft ook duidelijke banden op het achterlijf.

Mijn eerdere plaatje heb ik verwijderd en vervangen door een andere versie. Per ongeluk was er een met photoshop bewerkte foto terechtgekomen. Ik probeer wel eens wat als ik denk dat de kleur niet juist wordt weergegeven, maar dat werd er niet beter op.
Voorlopig ben ik er nog niet uit. Ik zal de foto ook nog sturen naar 'Het zeeuws Landschap'. Daar hebben ze veel expertise.

Groetend, Albert

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke bij is dit?

Bericht door Huib Koel » vr 02 apr 2004, 18:35

Wim Joosten schreef:
Tijdens mijn vakantie op La Palma zag ik regelmatig een zwarte bij met witte ringen. Op afstand leek en hoorde het als een zwarte bromvlieg. Maar dichterbij was dus duidelijk te zien dat het om een zwarte bij met witte ringen ging. Ik heb geen foto. De bij was steeds te snel verdwenen.
Weet iemand om welke bij het zou kunnen gaan?

31-03 P.S.: ik heb het onderwerp "zwarte bij met witte ringen" maar veranderd in "welke bij is dit".

Met vriendelijke groet,
Wim
Dag Wim,
In de berichtenreeks lijkt het of jouw Spaanse bij (is zeker geen Spaanse vlieg?) niet serieus genomen wordt. Maar ook mij is het overkomen: een bijtje dat je op je vakantie tegenkomt... kent niemand. Universiteiten in de VS, Zuid-Amerika, hier in West-Europa, niemand heeft zo'n beest ooit gezien. Alsof je een uniek dier gevonden hebt.
Niets is minder waar. Maar eerlijk is eerlijk, je informatie is wel heel erg summier. De meeste bijologen beginnen niet eens aan een determinatie van een foto. Die moeten het monster onder een binoculair hebben. 'Witte ringen op het achterlichaam'... tsja.
Zoals OES al aangeeft: een zijdebij...waarschijnlijk.
Mijn advies:
Volgende keer een goeie digitale camera mee en veel geduld bij het maken van veel foto's. Voor het vangen van dieren (en doden) heb je (terecht) een vergunning nodig, dus dat zou ik op het strand van La Palma (belangrijke informatie: in welke biotoop zie je de bij met witte ringen, op welke plant etc) maar niet doen.
groet
Huib

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten