Via de AID nog wat informatie over het spuitmiddel Steward gekregen.
Quote:
Inhoeverre STEWARD daadwerkelijk onder alle omstandigheden veilig is voor bijen kan betwijfeld worden. In de bijlage bij de toelatingsbeschikking staat namelijk iets vermeld ten aanzien van de giftigheid voor bijen,namelijk dat de acute orale giftigheid van de werkzame stof indoxacarb 23,3 ug/bij (50:50)bedraagt en dat de acute contact giftigheid 0,18 ug/bij (50:50) bedraagt.
Voornoemde gegevens zijn aan te treffen op de internetsite van het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (http://www.ctb-wageningen.nl) klik op ctb-wageningen.nl bestrijdingsmiddelen en stoffen, bestrijdingsmiddelendatabank, zoeken en vul vervolgens het gewenste zoekcriterium in en geef enter.
In door de Algemene Inspectiedienst onderzochte monsters dode bijen is de werkzame stof indoxacarb aangetroffen. De vraag blijft open of deze stof ook daadwerkelijk de doodsoorzaak is geweest. Gelet op de hoge acute contactgiftigheid is dit niet uit te sluiten.
Unquote.
Wat die (50:50) precies betekent weet ik niet.
Daar dit binnen een paar weken weer accuut wordt even deze info voor iedereen.
Ik heb mijn fruitboer gezegd dat als hij gaat spuiten ik weg ga en dat hij ook na de bloei kan spuiten. Ik ken een fruitboer uit de Flevopolder die dat na de bloei doet.
Het verhaal bevestigd weer dat de concentratie van de stof wel heel erg belangrijk is.
Ik hoorde dat er een paragraaf in de Nederlandse grondwet bestaat, waar in staat dat er nooit in open bloem gespoten mag worden. Wie kan hier uitsluitsel over geven.
Ed Pieterse
Steward
-
- Contacteer:
-
Re: Steward
Ed,
ik weet niet of je al antwoord op je vragen
heb gehad, maar volgens mij wordt er aangegeven
bij welke dosering er 50% van de bijen sterft.
Een maat voor de giftigheid van een stof.
Men mag in Nederland geen middelen op open
bloemen spuiten die giftig zijn voor bijen.
mvrgr Frits
Frits
ik weet niet of je al antwoord op je vragen
heb gehad, maar volgens mij wordt er aangegeven
bij welke dosering er 50% van de bijen sterft.
Een maat voor de giftigheid van een stof.
Men mag in Nederland geen middelen op open
bloemen spuiten die giftig zijn voor bijen.
mvrgr Frits
Frits