Van je fouten moet je leren.
Zaterdagmiddag maakte ik een fout, die ik toch hier door wil geven, want misschien ook een goede tip voor een ander.
Ik wilde een veger maken van een sterk volk wat doppen aan ging zetten en dus van plan was op de wieken te gaan. Maar wat me bijna nooit over komt, ik kon de gemerkte moer niet vinden dus ik dacht ik sla alles maar af in de grote plastic emmer die ik voor dit doel altijd gebruik.
Maar ik maakte (achteraf) de fout door dit te doen omstreeks midden op de dag bij [8D]prachtig weer, dus de bijen kwamen binnen met veel nectar. Toen ik al de 20 ramen had afgeslagen was ik de moer nog niet tegen gekomen, maar ik kreeg zo'n aanbod van bijen op de vliegplank dat het onmogelijk was om ook nog de kast uit te vegen.
Toen ik in de emmer keek schrok ik me [:0]rot, want de bijen verzopen in hun eigen nectar en het was een grote bal geworden, wat nu? Toch heel de bal met inmiddels zwarte bijen in de lege kast gekieperd en de voor de rest alles maar gauw dicht gemaakt[:(]. Ik dacht dat is alle dood en ben maar weg gelopen, wat moet je anders.
's Avonds dacht ik ik maak toch die nieuwe kast maar even open om te kijken wat het geworden is en gelukkig dat viel mee bijna geen dode bijen maar ook geen moer te vinden. Wat nu? Toch maar in de oude kast gekeken en jawel hoor gelijk op het tweede raam daar liep ze en kon ik ze alsnog met raam en al in de nieuwe kast hangen.
Ik wil met dit verhaal aanduiden om geen bijen af te slaan als de bijen volop halen, want je schrikt van het resultaat.
Gr. T. Both
Tip
Re: Tip
Hallo T.
Leuk verhaal, maar zou het niet beter zijn om de bijen NIET af te kloppen in een emmer ? Ze kunnen hierdoor geen kant op met als resultaat een grote kleverige bal bijen.
Stel dat de moer wel op het raam zat, kun je haar dan terugvinden in een emmer met bijen ?
Erik
Leuk verhaal, maar zou het niet beter zijn om de bijen NIET af te kloppen in een emmer ? Ze kunnen hierdoor geen kant op met als resultaat een grote kleverige bal bijen.
Stel dat de moer wel op het raam zat, kun je haar dan terugvinden in een emmer met bijen ?
Erik
-
Afkloppen in een korf.., gaat beter. Eventuele overdosis aan nectar wordt dan door het stro opgenomen.
Als ik doppen breek (na 17.00 uur) veeg/sla ik de raampjes af in een flinke korf. Als ik ermee klaar ben, kieper ik het strooiselwerk voorzichtig om op de bovenste BK en klap daarna in mijn handen met de korf ertussen.
De laatste bijen trillen dan los van de strooien wand.
Als ik doppen breek (na 17.00 uur) veeg/sla ik de raampjes af in een flinke korf. Als ik ermee klaar ben, kieper ik het strooiselwerk voorzichtig om op de bovenste BK en klap daarna in mijn handen met de korf ertussen.
De laatste bijen trillen dan los van de strooien wand.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Leuk om dit zo te lezen nadat in "Bijen" net een stukje op blz. 141 over deze emmermethode geschreven was.
Met vriendelijke groet,
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim