Mijn klimroos staat volop in bloei; zij slingert zich 20 meter hoog, 10 meter breed de bomen in en heeft een enorme productie van rijke trossen vol kleine enkelvoudige, crèmewitte roosjes. Als het even kan, trekken deze volop bijen en hommels naar zich toe; de stuifmeelproductie is enorm.
de naam van de roos: Rosa filipes "Kiftsgate".
De hommel op de afbeelding snapte ik een luttel uurtje na zonsopgang; zij had haar korfjes al rijk gevuld.
In kweek een vergelijkbare roos, waarvan ik mij in Duitsland heb laten vertellen dat ze 'rosa gigantea' heet. Klimt heel hoog, maar als ze vrij staat wordt ze niet meer dan ca. 3 meter, wel een meter of wat breed. De mijne is botanisch met gewoon vijf bloemblaadjes, qua bloem iets kleiner dan die van Hennie. Het lijkt erop dat die van Hennie een veredelde versie is, maar niet zo dat nectar en geur eruit veredeld zijn zoals bij veel cultuurozen.
In het voorjar bloeit ze zeer rijkelijk, met heerlijke rozengeur, en zoemend van de bijen. Als het niet al te droog is in de zomer, volgt in augustus/september nabloei, iets minder rijk, maar toch goede dracht.