Liaanrozelaar / boomklimroos

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Liaanrozelaar / boomklimroos

Bericht door Piet Jager »

Liaanrozelaars

Rosa filipes 'Kiftsgate' is ongetwijfeld de uitbundigste liaanroos. Met haar vele meters lange ranken is deze eenmaal per jaar bloeiende roos een meid voor alle werk. Eind juni kan ze zelfs van een grote fruitboom een prachtig witbloeiend boeket maken. Ze kan tot 12 meter hoog worden. Mijn oude fruitboom is bijna dood en is nu over- en doorwoekerd met een Kiftsgate. Deze week een bedrijvig en vredig gezoem van vele hommels en bijen en een heerlijke geur om in weg te dromen. Trossen van ca 50 witte bloemen ter grootte van de bloem van een braam. De boom is verlicht met duizenden, geurende, enkelvoudige bloemen.

Ze kenmerkt zich door een krachtige groei (wilde groeier dus!) met een overweldigende bloei. Toepassingen voor muren, bogen, trellis, pergola's en pilaren. Echter moeilijk in toom te houden en heeft zeer lelijke doornen, die overal achter blijven haken!

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Liaanrozelaar / boomklimroos

Bericht door Oude Essink »

een foto van de bloem van deze fantastische drachtplant op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3657

hennie oes

Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hennie,

Jouw beschrijving klopt aardig, maar de bloemen zijn bij jou niet enkelvoudig. Het lijken bij jou wel kleine roosjes. De mijne heeft slechts 5 kroonblaadjes en is wit. De bloem heeft bij mij een diameter van 3,5 cm. Ook vormt zij bij mij meters lange ranken, die overal naar toe slingeren. Echt een liaan! Als je even niet oplet, heeft ze jou zo te pakken.

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Piet,
Ook "mijn" roos waaiert uit in meterslange lianen, die vol zitten met trossen roosjes van 3.5 cm. doorsnee; per tros zijn er een 60 tal roosjes met inderdaad een "laagje" kelkblaadjes. Ik denk toch dat het dezelfde roos is; de mijne zal een doorkweek zijn van rozenkweker Stam uit Ochten waar ik hem kocht. met groet,
hennie oes
Plaats reactie