Zomerwilg

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Zomerwilg

Bericht door Oude Essink »

Afbeelding

Vandaag, 5 juni, op een regenachtige dag, net even droog bij 17oC
zoemde het op de zomerwilg; bijen en hommels en ander gevleugelte met geel stuifmeel druk in de weer. Ik maakte een paar foto's.
Het betreft een forse rijkbloeiende wilg die constant mannelijke katjes heeft van april tot december!
In de drachtplantengids van de Ambrosiushoeve staat hij aangemerkt als ZZ (zeer zeldzaam); ooit nam ik een aantal stekken mee, die het fantastisch doen. Een aanrader voor de zomers waarin het kille weer weinig anders te bieden heeft.
Het betreft de Salix triandra "semperflorens" ("altijd bloeiend"); levert nectar en pollen.

hennie oes
Afbeelding
Peter Bal
Contacteer:

Re: Zomerwilg

Bericht door Peter Bal »

Oude Essink schreef:
Vandaag, 5 juni, op een regenachtige dag, net even droog bij 17oC
zoemde het op de zomerwilg; bijen en hommels en ander gevleugelte met geel stuifmeel druk in de weer. Ik maakte een paar foto's.
Het betreft een forse rijkbloeiende wilg die constant mannelijke katjes heeft van april tot december!
Het betreft de Salix triandra "semperflorens" ("altijd bloeiend"); levert nectar en pollen.
Volgens kwekerij Esveld is de Salix Triandra "Semperflorens" een Amandelwilg, zeer winterhard en bloeiend in Februari???
Dat klopt niet helemaal met elkaar.
Groeten
Peter
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Mijn bomen en gegevens komen van de bijentuin uit Hilvarenbeek; Staat ook als zodanig in de drachtplantengids. ik houd het daar maar op.
hennie oes
Afbeelding
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

[quote]Geplaatst door Oude Essink

Salix triandra L. is de amandalwilg, bloeitijd april - mei, soms wat later.
Salix triandra L.'Semperflorens' is een mannetjes kloon bloeitijd van april en de hele zomer door.
Bij mij veel bezocht door hommels, weinig bijen erop gezien. Misschien op de verkeerde tijd gekeken.
Bron: Newsholm, C; Willows the genus Salix, 1992.
De heer Newsholm is beheerder van de Official National Collection of Willows in the United Kingdom.
willem

x
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Peter Bal schreef: Volgens kwekerij Esveld is de Salix Triandra "Semperflorens" een Amandelwilg, zeer winterhard en bloeiend in Februari???
Dat klopt niet helemaal met elkaar.
Groeten
Peter
Bij diezelfde omschrijving staat ook de datum wanneer de dia van deze bloeiende amandelwilg is genomen: 15-5-2001.
En er staat ook nog een andere dia afgebeeld met de datum: 18-8-98
http://www.esveld.nl/htmldia/s/ex/satsem.htm

Met vriendelijke groet,
Wim
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Amandelwilg als mannetjeskloon die de hele zomer bloeit lijkt mij goed te kloppen; Een amandelwilg die alleen in februari bloeit en als toenaam "semperflorens" (altijd bloeiend) heet, kan niet goed zijn. De foto van Esveld klopt met mijn boom. Opgelost dus:
hennie oes
Afbeelding
Plaats reactie