zwerm ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

zwerm ?

Bericht door tory » di 06 jul 2004, 20:38

Rond 12.30 hoorde ik van iemand die (haar man was imker)in en naast mijn achtertuin een soort zwerm had gezien(mijn dochter had het ook gezien en sprak van ''miljoenen'' bijen en sloot her raam), alleen was het geen tros; wel was er in het midden een verdichting, maar ze gingen niet ergens hangen. Het een was beangstigend gezicht voor haar.
Dit vlak bij mijn bijenstal met 2 kasten. De mij begeleidende imker had z'n twijfels, mogelijk waren het jonge bijen die invliegen, maar dan wel massaal. De kast met de nieuwe koningin had reeds veel gesloten broed 5 dgn geleden; dus geen gemiste dop en de andere kast (de veger) heeft een geknipte jonge (1e jaars)koningin.
Bekend/advies?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: zwerm ?

Bericht door Frans vanTongeren » di 06 jul 2004, 21:01

Was het een bruidszwerm?; ik begrijp je verhaal niet helemaal.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door tory » di 06 jul 2004, 23:25

Frans, kort gezegd: kan het zijn dat met dit mooie weer er een hele grote wolk jonge vliegbijen aan het invliegen was ?
Het lijkt onmogelijk een zwerm te kunnen zijn geweest vanwege de tijd,nl 6 juli. Bovendien is de nieuwe koningin al zeker zover aan de leg dat er uitgelopen broed is.
Bert.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: zwerm ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 07 jul 2004, 09:29

Dag Bert,
Een bruidszwerm kan het dus niet zijn.
Jonge bijen zullen het ook niet zijn, want die vliegen in voor de kast met de koppies gericht naar de voorkant.
Soms komt het voor dat bepaalde struiken /bomen massaal gaan bloeien en dat lokt veel zoemende bijen aan. Ooit had ik dat eens meegemaakt met een bloeiende hulst. De eigenaar van dit mooie boompje belde mij op en dacht dat hij een zwerm ging krijgen.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door tory » wo 07 jul 2004, 10:30

Bedankt Frans,
Dat zou heel goed kunnen; er staan n.l een paar behoorlijk grote en hoge lugusterstruiken en de bijen zaten meest in de bosjes (de struiken dus).
Bert.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door wilde » wo 07 jul 2004, 17:19

...hoge lugusterstruiken en de bijen zaten meest in de bosjes (de struiken dus).
Bij mij is het ook druk op de ligusterstruiken, want die bloeien nu. Het zal geen zwerm zijn geweest, maar enige drukte omdat er nu niet zoveel dracht is. Alles wat bloeit krijgt nu wat meer aandacht.
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures4/honingbij082b2.jpg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door maartenkleijne » wo 07 jul 2004, 22:52

Iets dergelijks heb ik eens meegemaakt in het voorjaar: de buren veritnrust omdat er een 'enorme zwerm bijen' in hun appelboom zat: het was op dat moment de enige dracht in de nabijheid.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door tory » vr 30 jul 2004, 19:38

Net terug van 3 wkn vakantie zie ik veel minder bijen op de vliegplank; ik vind bij inspectie 4 open doppen, helaas dus. Moet dus toch een zwerm geweest zijn, vreemd maar waar. Paar kleine eitjes nu weer; in vervolg toch even kijken bij twijfel. Bedankt voor jullie reacties.

tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door tory » ma 02 aug 2004, 16:21

Het blijken hongerzwermen te zijn geweest; ik heb vlak voor de vakantie nog honing geslingerd en niet bij gevoerd, terwijl de weersomstandigheden slecht werden (koude nachten, veel regen, minder dracht). Een andere imker had 2 volken verloren.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: zwerm ?

Bericht door wilde » di 03 aug 2004, 09:39

Tory, op 6 juli denk je een zwerm te hebben gehad. op 30 juli vind je open doppen en eitjes. Dat is een sterk verhaal. Open doppen zijn ongeveer een week geleden belegd, dus op 23 juli.
Als het op 6 juli een voorzwerm was, zal een nieuwe moer omstreeks 15 juli zijn geboren. Die is dan op zijn vroegst op 23 juli bevrucht, maar dan nog niet of nauwelijks aan de leg.
Dat kan dus niet.

De vermeende zwerm op 6 juli kan ook een nazwerm zijn geweest, maar ook dan zullen er geen nieuwe zwermdoppen (4 stuks!) zijn op 30 juli.
Je conclusies zijn waarschijnlijk niet juist.
Als je nu open doppen hebt en eitjes is er zo goed als zeker nog een moer aanwezig of was deze tot zeer kort geleden aanwezig.
Waarschijnlijk is er dus nog helemaal niet gezwermd.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten