De tagetes Erecta is een groot afrikaantje dat de bodemmoeheid bestrijdt. Het "vreet" a.h.w. de bodem-aaltjes op. Nu staat er in de drachtplantengids van Hensels dat je de enkelbloemige vorm moet hebben vanwege de bereikbaarheid van stuifmeel en nectar.
Toen ik dit voorjaar deze plant had gezaaid (gratis zaad gekregen) bleek een maand geleden dat het beslist geen enkelbloemige was. In tegendeel. Grote dikke bloemen van bijna een dm in doorsnee en dikte. Toch zag ik vandaag voor de 4e achtereenvolgende dag een menigte bijen erop vliegen, ondanks de zeer goede dracht van andere planten in de buurt. Gemiddeld zo'n 20 bijen per 10 m2. Er werd uitsluitend nectar gehaald, dat wel.
Zo kom je er bij toeval achter dat dingen soms anders zijn dan in de boekjes staat.
Jelle
Groot Afrikaantje
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Groot Afrikaantje
Toegvallig namen mijn zwager en ik gisteren hetzelfde waar bij dubelbloemige kleine afrikanen op dekindertuin in Bussum.
Het zou mooi zijn als aardappelboeren het oude idee van afrikanen meezaaien op aardappelvelden tussen de rijen ter hand konden nemen, ter bestrijding van aaltjes en als groenbemester; hoewel ik vrees dat op deze velden voor de bijen teveel wordt gespoten.
Het zou mooi zijn als aardappelboeren het oude idee van afrikanen meezaaien op aardappelvelden tussen de rijen ter hand konden nemen, ter bestrijding van aaltjes en als groenbemester; hoewel ik vrees dat op deze velden voor de bijen teveel wordt gespoten.
-
- Contacteer:
Het zou mooi zijn als aardappelboeren het oude idee van afrikanen meezaaien op aardappelvelden tussen de rijen ter hand konden nemen, ter bestrijding van aaltjes en als groenbemester;
Dag Maarten,
Dat zou helemaal prachtig zijn. Van die bodemmoeheid (aaltjes) wist ik wel. Daarom heb ik ze ook mede gezaaid. Maar groenbemester? Heb ik nog nooit van gehoord. Er straks onderspitten?
Jelle
Dag Maarten,
Dat zou helemaal prachtig zijn. Van die bodemmoeheid (aaltjes) wist ik wel. Daarom heb ik ze ook mede gezaaid. Maar groenbemester? Heb ik nog nooit van gehoord. Er straks onderspitten?
Jelle
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Nou Jelle alles wat groeit is gezonder voor de bodem dan wat niet groeit.
De compsterende afrikanen gaan nog steeds door de bodem gezond te maken.
Hun invloed op aaltjes is geen pesticide maar ze laten andere zaken in de bodem groeien waardoor de monocultuur van aaltjes verdwijnt.
De compsterende afrikanen gaan nog steeds door de bodem gezond te maken.
Hun invloed op aaltjes is geen pesticide maar ze laten andere zaken in de bodem groeien waardoor de monocultuur van aaltjes verdwijnt.
-
- Contacteer:
Dag Maarten, ik meende gelezen te hebben dat Afrikaantjes doorgroeien, ondanks het feit dat die aaltjes in hun wortelstelsel kruipen. In tegenstelling tot b.v. aardappelen. Hierdoor zouden die aaltjes uiteindelijk sterven omdat het Afrikaantje hen als het ware "doodgroeit".
Zo ongeveer was de uitleg die ik ooit eens gelezen heb. Maar onderspitten kende ik niet. Wel bij borage, Phacelia en Bladramenas.
Bedankt voor je uitleg.
Zo ongeveer was de uitleg die ik ooit eens gelezen heb. Maar onderspitten kende ik niet. Wel bij borage, Phacelia en Bladramenas.
Bedankt voor je uitleg.