Het Boerenwormkruid staat inmiddels volop in bloei. Op mijn vorige lokatie, 15 jaar geleden, werd deze plant massaal bevlogen rond deze tijd. Nu zie ik er alleen maar zweefvliegen en andere insecten op. Hetzelfde verhaal bij de Gulden Roede. Ook geen bij te bekennen. Kennelijk bepaald de diversiteit in dracht, of een plant al dan niet bevlogen wordt.
Want, en dat zullen de meesten van jullie niet kunnen geloven, een paar maand geleden stonden toch de Paardebloemen volop in bloei. Vlak bij de kasten, in de bermen. Volop. Hemelsbreed ongeveer 300 meter van mijn stand een weiland, 1,5 hectare groot. Eén grote bloemenzee van gele Paardebloemen. Nooit één bij erop zien vliegen. (4 volken) Niet 's morgens, 's middags of 's avonds. (Ettelijke honderden Esdoorns in de buurt.)
Vanmiddag een uur lang met genot naar de Alliums (sier uien) zitten te kijken. Wat een drachtplant. Soms 6-7 bijen op 1 bloem. Ook de Kogeldistels behoren tot deze categorie drachtplanten. Een "must" voor iedere imkertuin.
Boerenwormkruid en Allium
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Boerenwormkruid en Allium
Zowel boerenwormkruid als solidago moeten voldoende vochtig staan om dracht op te leveren. Hoe is dat bij jou, en bij de vorige standplaats?
-
Beste Maarten,
Je denkt toch niet dat we dit jaar gebrek aan vocht hebben...!
Je denkt toch niet dat we dit jaar gebrek aan vocht hebben...!
boerenwormkruid
ik wist niet dat dit een drachtplant is,ik heb er ook nog nooit een bij op gezien,maar het kan wezen dat ik in de veronderstelling was dat het geen drachtplant is en zo ook niet let wat er op vliegt,maar ik zal het eens op letten,en als er op gevlogen wordt dan trek ik er wat minder planten in de heemtuin uit, al blijft het een snel vermeerderend kruid net zo als de canadeese guldenroede die ik nu met harde hand bestrijd, ik vond hem jarenlang mooi maar er zijn wel betere soorten die ik de plaats gun.
groeten,Æbe
Æ.
ik wist niet dat dit een drachtplant is,ik heb er ook nog nooit een bij op gezien,maar het kan wezen dat ik in de veronderstelling was dat het geen drachtplant is en zo ook niet let wat er op vliegt,maar ik zal het eens op letten,en als er op gevlogen wordt dan trek ik er wat minder planten in de heemtuin uit, al blijft het een snel vermeerderend kruid net zo als de canadeese guldenroede die ik nu met harde hand bestrijd, ik vond hem jarenlang mooi maar er zijn wel betere soorten die ik de plaats gun.
groeten,Æbe
Æ.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hier op het droge zand zie ik nooit een bij op boerenwormkruid. Maar in de uiterwaarden zie ik de bijen massaal oranje stuifmeel eraf halen.
Ook op canadese solidago zie ik nooit een bij, bahalve langs de slootkant.
Ook op canadese solidago zie ik nooit een bij, bahalve langs de slootkant.
-
- Contacteer:
Hier op het droge zand zie ik nooit een bij op boerenwormkruid.
Dat is het Maarten. Die halve hectare hier staat op droge en schrale zandgrond. En regen mogen we dan genoeg hebben gehad Hans, maar op 2 steken diep is het bij mij nog steeds droog in de tuin.
Dus wat mij betreft mag het nog wel een week regenen.
Niet slaan hè!
Dat is het Maarten. Die halve hectare hier staat op droge en schrale zandgrond. En regen mogen we dan genoeg hebben gehad Hans, maar op 2 steken diep is het bij mij nog steeds droog in de tuin.
Dus wat mij betreft mag het nog wel een week regenen.
Niet slaan hè!
boerenwormkruid
van nature staat deze plant op zanderige droge grond ,waarop hij uitstekend groeit,je kunt er haast de klok op gelijk zetten in de natuur ,ook in de uiterwaarden ,waar de plant met zijn grootte hoeveelheden wortels het zand vast houd.in de heemtuin heb ik hem alleen staan voor het verhaal,om de naam en het gebruik vroeger en nu
groeten,Æbe
Æ.
van nature staat deze plant op zanderige droge grond ,waarop hij uitstekend groeit,je kunt er haast de klok op gelijk zetten in de natuur ,ook in de uiterwaarden ,waar de plant met zijn grootte hoeveelheden wortels het zand vast houd.in de heemtuin heb ik hem alleen staan voor het verhaal,om de naam en het gebruik vroeger en nu
groeten,Æbe
Æ.