Alweer 2 leggende moeren in 1 kast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Alweer 2 leggende moeren in 1 kast

Bericht door Kroese »

Op 27 Juli keek ik de kast van de TFB0319 (Zweedse) teeltmoer na. Op het 2e raam kwam ik majesteit tegen, rustig stil zittend omringt door de hofstaat. Achteraf bekeken had ze een wat kleiner achterlijf, dan ik van haar gewend was. Het was een knoeperd van een moer. Maar een paar ramen verder zag ik nog een moer lopen, met een flink achterlijf. Totaal zat de bak goed vol met broed, maar de vraag was van welke moer. Deed mijn teeltmoer haar taak wel, of was het broed van de andere moer. Nageteeld heb ik van deze moer alleen in het begin van het seizoen, anders was ik daar misschien mooi mee de mist ingegaan. Affijn, om te weten wie de leggende moer was, heb ik de jonge moer boven het rooster in 2 HK's gedaan. Op 13 Augustus heb ik nog een keer inspectie gehouden. Eerst de broedbak onder het rooster. Moeke TFB0319 gezien, met weer een mooie dikke k***. :D Ze was duidelijk weer aan de leg gegaan, 4 DUHOKA ramen met veel eitjes, larven en gesloten broed. Wat mij betreft, mag ze nog een winter blijven, dat gok ik er gewoon op, ook gezien haar teeltwaarde.
Maar toen de bovenbak. Ook de jonge moer was flink aan de leg, BIAS ruimschoots. Maar wat doe je hiermee? Ik heb de JK nog een bak met uitgeslingerde ramen gegeven, en besloten om de beide moeren door te laten werken aan een volk met veel jonge bijen voor de winter. Wel houd ik de boel in de gaten, als het me op een gegeven moment niet meer bevalt, dan haal ik de jonge eruit, en moet oma TFB0319 het maar weer alleen rooien.
Ik vond het toch wel weer een typisch voorbeeld van de zwermtraagheid van deze zweedse lijnen. Het is bij deze moeren echt niet meer zo, dat de oude gaat zwermen, als de doppen gesloten zijn. Nee, het gebeurt vaak zo dat de bijen de doppen op een gegeven moment weer afbijten. ook kan het gebeuren dat een uitgelopen JK de leggende doodsteekt, en de heerschappij overneemt.(stille moerswisseling)
Dit gebeurt vaak bij het invoeren van deze moeren in volken met "andere" bijen. Dus vergeet niet 10 dagen na het invoeren de wisselcellen weg te halen.
Hennie Kroese..... (die nu de laatste honing aan het slingeren is, en de komende week begint met langzaam voeren.........(zucht)(behoudens de 5 die op de heide staan))
Plaats reactie