Vraag over suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sietse
Contacteer:

Vraag over suiker

Bericht door Sietse »

Ik heb een vraagje over suiker.

Vroeger kon je via een vereniging of imker suiker kopen in zakken van 25kg.
Ik en mijn vader kochten het toen van een imker Dhr.Vergoor uit Harderwijk waar ik toen woonde in mij jeugdjaren en door hem in aanraking kwam met deze hobby.

Daar zat een kleurstof doorheen of rommel van de vloer dus niet geschikt voor consumptie.
ik denk dat het suiker is geweest wat bij de fabriek op de grond heeft gelegen en dat dit verkocht werd aan de imkers.

Nu ben ik in de gelegenheid om vrij veel internet af te snuffelen, en ben dit soort suiker niet meer tegen gekomen.

Bestaat er nog steeds de mogelijkheid om via een imker of de vereniging dit soort suiker te kopen,(was toen 13 gulden, de 25kg) wat het lijkt mij stukken goedkoper als je de suiker bij aldi, lidl, ah of soortgelijke winkels moet kopen.

En ik denk dat als je dit soort suiker kan kopen want dat moet er wel zijn, want de fabriek morst ook wel ens op de vloer, en dat gaat toch niet terug voor consumpie, het een stuk goedkoper voor onze imkers is .

Weet iemand of dat nog bestaat, en als het niet meer bestaat waarom wordt dat dan niet uitgezocht of dat te krijgen is voor de vereniging,want dan is het imkeren een stuk goedkoper, en wordt het kosten plaatje ook anders.

Groeten
Sietse
uit Sneek
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Vraag over suiker

Bericht door Eddy Geurtsen »

Beste Sietse,
Bedoel je misschien "gedenatureerde suiker"?. Het blauwe goedje dat er destijds door gemengd werd was Octosan, het smaakte bitter als gal. Dat was ook de bedoeling omdat het ging om accijnsvrije suiker. Het was absoluut ongeschikt voor consumptie maar de bijen hadden er geen last van. Ik heb me door een oude imker laten vertellen dat er vroeger ook met peper of paprika werd gedenatureerd. Dat zal waarschijnlijk in de oorlogsjaren zijn geweest, want Octosan moest van overzee worden ingevoerd. Sommigen probeerden de paprika of peper te verwijderen door de suiker in de wind uit te strooien, maar dit was gedoemd te mislukken. Accijnsvrije suiker is er al een hele tijd niet meer, heeft volgens mij te maken met de Europese Unie. Veegsuiker zal er nog wel zijn. Je zou dan contacten moeten leggen met bedrijven waar grote hoeveelheden suiker worden overgeslagen.
Veel succes!
Groeten uit het Gelderse Hengelo, Eddy
Sietse
Contacteer:

Bericht door Sietse »

Bedoel je misschien "gedenatureerde suiker"?. Het blauwe goedje dat er destijds door gemengd werd was Octosan, het smaakte bitter als gal.
Hallo eddy,
Ja het klopt dat er blauw spul doorzat.
Maar wist niet dat het belasingvrije suiker was, dus vandaar dat het niet meer te vinden is. Nou dan ga ik maar eens opzoek naar een overslag bedrijf die dat heeft, want het scheelt volgens mij wel in de prijs.
Groeten Sietse
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Sietse,

Je kunt hierover in het archief het een en ander vinden. Ik kan me herinneren dat er ooit is gewaarschuwd voor het gebruik van veegsuiker. Ik meen dat de aanwezigheid van bloem de suiker giftig maakt voor bijen, dus geen veegsuiker van de bakker.

groet,
Hennie
Plaats reactie