klimop

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Frans vanTongeren

klimop

Bericht door Frans vanTongeren »

De noordkant van mijn woning en schuur is begroeid met klimop; Het voormalige kippenhok is overwoekerd met klimop en ook daar bloeit en zoemt het volop. De kip kakelt helaas niet meer; vermoedelijk is ze door een marter meegenomen.
Henk van Halm schrijft vandaag over deze raadselachtige bloemen in Trouw:
-
Klimop bloeit in de herfst en is een waar cafe voor tal van insecten die nog in oktober rondvliegen. je ziet de laatste atalanta's en kleine vossen, limonadewespen waarvan de nesten nu uitsterven, honingbijen die de overvloedige nectar oogsten als aanvulling van hun wintervoorraad. En vooral ook vliegen: de bruin behaarde strontvliegen, de glinsterend groene keizersvliegen, de blauwe bromvliegen en wespachtige of als een bij gekleurde zweefvliegen.
Ze komen allemaal af op de gemakkelijk bereikbare nectar die wordt afgescheiden op de open bloemschijf en bewerken kruisbestuiving. De geelgroene bloemen staan in ronde bloeiwijzen en hebben weinig om het lijf. De korte kelk is schotelvormig, de kroonbladen zijn tijdens de bloei teruggeslagen en laten de meeldraden vrij. Als de meeldraden het gele stuifmeel hebben afgegeven, vallen ze af en wordt de ene stempel gevoelig voor het stuifmeel van jongere bloemen. Tegelijk wordt nog meer nectar afgescheiden om de bestuivende insecten te lokken.
De zwarte bessen blijven tot in de lente aan de takken en worden gegeten door houtduiven en merels.

-
(Henk schrijft nog wat over de bloeitakken)
-
Meer weten (en zien) over..
klimop/teunisbloem
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=klimop
Æbe
Contacteer:

Re: klimop

Bericht door Æbe »

PLANT VAN DE MAAND NOVEMBER

HEDERA HELIX - KLIMOP '“

Oude namen voor de klimop zijn: Klim, Veil, Boom veil, Ebich, Ederen, Eiloof, Klijf, Wintergroen, Eikloof, Groot Veyl, Boom-veyl, Muyr-Veyl, Kleen Veyl, Aardveyle, Edvelt, Ilve, Ifte, Klemmer, Klemmerkruid. De kenmerken zijn volgens het GROOTen ALGEMEEN kruidkundig, hoveniers en bloemisten WOORDENBOEK (1745):

Zij is eene Zuig-plant (Parasitical Plant)schietende wortels of Klawiertjes uit haare ranken, waar door ze zig hegt aan boomen,muuren,of heiningen,die er ontrent staan, en waar ze voor een groot gedeelte haar voedzel krijgt.de bladen zijn hoekig .de bloemen bestaan meest uit zes bladen ,en worden gevolgd van ronde zwarte Bezi''en ,die in ronde trossen groeien, waarvan elk meest vier zaadjes bevat.

Tegenwoordig noemen we het gewoon een klimplant met hechtwortels, die zijn gastheer nauwelijks schade toebrengt en de omgeving op een leuke manier opvrolijkt!

Aan het eind van het tuin-jaar bloeit er bijna niets meer. Toch is er voor de natuurliefhebber nog genoeg te zien en te beleven. Sommige zomerbloeiers, bijv. de boterbloem, bereklauw en het st. jacobskruiskruid kennen n.l. een 'nabloei', pas bij de eerste sneeuwval of felle koude stoppen ze er echt mee. Ik heb de gevlekte dovenetel nog zien bloeien toen er al een pak sneeuw lag. De klimop behoort ook tot de laatste planten die we kunnen zien bloeien en voor allerlei insecten (zweefvliegen, bijen, hommels en dagvlinders) heeft hij nog een belangrijke functie in de wintertijd, omdat de bloemen zeer honingrijk kunnen zijn. Dan moet het natuurlijk niet bitterkoud zijn, onder de 5 tot 10 graden verkleumen de meeste insecten. Voor de rest van de dierenwereld zijn speciaal de bessen van belang. Ze staan in een bolvormig schermpje en zijn prachtig zwart van kleur in rijpe toestand. Ze worden door veel soorten vogels gegeten bijv. spreeuwen, duiven en waterhoentjes.

De mens kan de plant prachtig in allerlei bloemstukken gebruiken

Voor de mens is de plant prachtig voor bloemwerk, zowel de bladeren (in de winter zelfs nog donkerder dan in de zomer) als de bessen. In de oudheid werd klimop aan allerlei goden gewijd, deze plant duikt dan ook in vele sagen op. Ook dichters droegen kransen van klimopbladeren, als symbool van hun dichterschap. Bij de eerste christenen had de klimop ook een grote betekenis, het was het symbool van de trouw en de doden werden op een bed van klimop opgebaard. De betekenis voor de geneeskunde is dubieus, omdat de plant niet geheel gifvrij is. De bessen veroorzaken diarree en het sap van de bladeren is ook niet aangenaam, toch werd de plant vroeger wel gebruikt bij brandwonden, zweren en andere huidziekten. Ook wel voorgeschreven tegen hoest, kinkhoest, bronchitis en astma. Verder wordt vermeldt, dat wanneer men van een lepel eet, die uit het hout van de klimop gesneden is, men nooit last van keelontsteking zal hebben. Handig....(red.)

In de homeopathie is het nog steeds een populair middel tegen hoest en kinkhoest en ook bij insectensteken kan met het gebruiken, zoals te lezen is in Vogels boek 'De Kleine Dokter'. Zelf gebruik ik de klimop in het ecogroen om bepaalde bladverliezende bomen een meerwaarde te geven voor de huisvesting van vogels en insecten. Omdat nestkastjes in het openbaar groen nogal vandalisme-gevoelig zijn, is dit een natuurlijke oplossing die goed voldoet en ook nog wat kleur geeft in de winter aan de kale populieren.

Æbe Poutsma

Æ.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Voetnoot:
erg giftig kan klimop niet zijn want de koeien vreten het graag.
Hier in het Gooi wist ik een stuk bos dat helemaal overwoekerd was door klimop.
Toen dat onderdeel werd van een begrazingsproject, was het in een jaar kaal gevreten, behalve natuurlijk voor zover het zo bijdehand was geweest de bomen in te klimmen.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

maarten,
kijk even met google naar hederagenine.
groeten , Æbe

Æ.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik weet het Æbe. Maar erg giftig kan het niet zijn.
Als je een handje rijpe bessen opeet wordt je nauwelijks misselijk. Een tweede handje zal je niet nemen want het smaakt best wel vies. De onrijpe bessen geven snel buikpijn net als onrijpe appeltjes.
De bladeren zal je helemaal niet eten, want die smaken braakverwekkend smerig.
Ik heb eens in een commentaar op een detectiveboek gelezen dat de plot niet klopte omdat het slachtoffer was vermoord met hederagenine, 'hetgeen natuurlijk onmogelijk is'.

Als je teveel klimop op je land hebt hoef je niet persé koeien in te zetten. Als je de hand weet te leggen op wat inheemse wandelende takken is het ook binnen twee jaar opgelost.
Alleen moeten de buren dan geen ligusterhaag hebben staan, want die gaat er ook aan.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

Maarten,
Ik kan wel een paar takken gebruiken want de klimop groeit mij onder de dakpannen naar binnen,dus geeft mij elk jaar veel gevaarlijk werk om de klimop door te knippen op 7 meter hoogte, alleen ik vind het jammer voor de bijen en ik gebruik met de kerst ook heel veel klimop dus hij mag niet helemaal dood ,maar alleen de bovenste 5-6 meter.
kunnen die wandelende takken dat ook?
groeten,
Æbe
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Maarten en Aebe,
ik heb niet het idee, dat dit nog met bijen te maken heeft!

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie