Doodshoofdvlinders in Zeeland
Vorige maand kreeg ik op m'n werk (biologisch museum) een melding binnen van een waargenomen rups van de doodshoofdvlinder in de buurt van Veere. Ik nam dit bericht niet echt serieus (ik ben het type: eerst zelf zien, dan geloven) en na contact met iemand van de vlinderwerkgroep, die mij verzekerde, dat het in bijna alle gevallen een rups van de windepijlstaart betreft, heb ik deze mensen verzekerd dat het naar alle waarschijnlijkheid een groen/geel uitgevallen rups van de windepijlstaart betrof. Deze rups heeft bijna dezelfde tekening als de rups van de doodshoofdvlinder.
Een week later sprak ik echter deze persoon van de vlinderwerkgroep weer en nu waren er bij hem ook meerdere meldingen binnen gekomen van rupsen van de doodshoofdvlinder. In een tuin waar hij was gaan kijken, trof hij ook inderdaad enkele rupsen van de doodshoofvlinder aan.
In de week hierop kwam er een boer uit Grijpskerke op het museum met een uit de kluiten gewassen vlinderpop. 'Hij wilde nu toch wel eens weten wat dat voor vlinderpop was.'
Doodshoofdvlinder
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Doodshoofdvlinder
Leuke waarnemingen Erik, en zo dicht in mijn buurt (enkele kilometers). Als de vlinders bijenwoningen hebben gezocht hebben ze in de buurt van Grijpskerke vermoedelijk die van Piet de Meester gevonden. Ik wacht er al jaren op en heb er nooit gezien, maar ik realiseer me dat je ze erg gemakkelijk kunt missen. Ik zit immers niet de gehele dag in mijn bijenstal te wachten. De kans op een vlinderwaarneming is daarmee veel kleiner dan het vinden van de grote geelgroene rupsen. Ik blijf moed houden voor volgend jaar.
De vlinders zouden in Zuidelijker landen als pop kunnen overwinteren. Hier kan dat niet. We zijn dus jaarlijks afhankelijk van nieuwe aanvoer van deze trekvlinder. Als je nog boeren kent die poppen van deze vlinder hebben verzameld houd ik mij aanbevolen. Ik zou er graag eens wat foto's van maken.
Groetend, Albert
De vlinders zouden in Zuidelijker landen als pop kunnen overwinteren. Hier kan dat niet. We zijn dus jaarlijks afhankelijk van nieuwe aanvoer van deze trekvlinder. Als je nog boeren kent die poppen van deze vlinder hebben verzameld houd ik mij aanbevolen. Ik zou er graag eens wat foto's van maken.
Groetend, Albert