De oorworm.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

De oorworm.

Bericht door Wim Joosten »

Hoezo aan bijen gerelateerd insect zullen jullie nu wel denken. Edoch, ik las het volgende stukje in het novembernummer 1916 van het Maandschrift voor Bijenteelt.

[center]BUITENLAND.[/b]

[/center]Franz Richter maakt melding van de oorworm. Dit insekt wordt steeds meedogenloos omgebracht, ook al om den naam en zeker om den weerzin, dien het wekt om den vorm.
Toch is dat niet te verdedigen, omdat men niet weet, hoe het dier leeft.
Een onderzoek daarnaar in een terrarium bracht 't volgende aan 't licht.
Het insect gaf men eerst bloemdeelen en zachte vruchten, waaraan het niet raakte. Toen werd wat geschaafd vleesch en gedoode wormpjes gegeven. Daarvan werd gegeten en nu werd ook geknaagd van de bloemdeelen en vruchten. Toen echter bovendien nog water werd gegeven, bleef het van de vruchten af.
Dit bewijst, dat 't insekt zich voedt met vleesch en voor de vertering water behoeft, 't Is dus een roofdier.
Oorwormen, die we vaak bij en in de korven en kasten vinden, in naden, onder steenen enz, zijn voor de bij dus niet schadelijk. Ze zullen zich voeden met eitjes van de wasmot en de larven er van. Ze zijn dus veel eerder nuttig. Onder volken in strookorven, die in 't gras stonden, zag ik er wel eens heele kolonie's. Dit maakte dan een griezeligen indruk en toch deden ze daar dus wellicht meer nut dan verwacht werd.

Met vriendelijke groet,
Wim
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: De oorworm.

Bericht door LWPisa »

Leuk!

Oorwormen, op de dekplank zie ik die veel, samen met pissebedden en iets waarvan ik zeker weet dat het een kakkerlak is, alleen anders dan de duitse of tropische.

L.
Plaats reactie