600 gram water bij 600 gram suiker. vervolgens 38 gram oxaalzuurdihydraat erbij.
Van links naar rechts : oxaalzuurduhydraat, een digitaal weegschaaltje van de Blokker met een bekertje om het poeder in te doen. Tenslotte de fles met oplossing.
Zoals Hennie Kroese elders reeds aangaf is nog niet alle poeder helemaal opgelost. Bij mij duurt het echter nog ruim een week alvorens ik de oplossing ga gebruiken. Dat komt hier dus wel goed.
Ik verwacht straks per kast 5 of 6 bezette straten.
Per straat druppel ik 5 tot 6 mililiter. In totaal 30 ml. per kast dus.
Aan bovenstaande literfles heb ik voor mijn 5 volkjes dus ruim voldoende en kan zodoende nog 3 andere imkers door de winter helpen.
4 van mijn volken zijn ingewinterd op 2 broedbakken. Ik ga deze bakken niet van elkaar trekken en druppel alleen in de bovenbak.
Vandaag, 11 december is het dan zover. Ik ga eens kijken hoe mijn volkjes er bij staan. De buitentemperatuur voor druppelen is ideaal : 5 graden boven nul. Je kunt dus een mooie hechte wintertros verwachten, maar, is er broed ???
Alvorens de kasten open te maken gaat de lade eronder, behalve bij de 6-ramer.
Hierboven een blik in het enige volkje dat ik heb ingewinterd op een 6-ramer. Het betreft het volkje dat eerder dit jaar last had van kalkbroed. Dit is helemaal verdwenen. Het volkje is zeer zachtaardig en ik ben er erg blij mee.
Zo aan de dekplank te voelen is er geen broed aanwezig (Hans, bedankt voor deze tip), maar toch, even een raampje lichten, de kast is toch open ...
Ik licht een raam waar ik broed zou kunnen verwachten en ...
... patsboem, ik heb meteen het raam met de moer te pakken. Ik zie haar al zodra ik het raampje licht, want ze heeft een witte tip-ex stip op haar rug. Is dit zichtbaar voor iedereen ?
Afijn, inderdaad geen broed aanwezig. Ook in de andere 4 kasten niet. Dit is wel eens anders geweest, want tijdens onderzoek van PPO bijen in december trof men nog bij meerdere volken broed aan.
en de vers geplaatste lade na 2 dagen :
Volkje 2, ingewinterd op 2 broedkamers : een probleemvolkje met een niet gemerkte moer. Mee naar de heide geweest, maar geen topper. De moer ga ik komend jaar snel vervangen.
Dit volk krijgt intotaal 30 ml.
weer de lade na 2 dagen :
Volkje 3, ook ingewinterd op 2 broedkamers : mijn beste volk van het afgelopen bijenjaar. Dit volk krijgt net iets meer oxaalzuur dan de rest : 35 ml.
de lade :
In dit volk, de moer is geboren uit een broedaflegger van het vorige volk zag ik zowaar enkele verminkte bijen lopen dit najaar. Dit was het enige volk waar ik dit constateerde. Het volk zit in een prachtige wintertros en krijgt 30 ml. oxaalzuuroplossing.
Hier even een plaatje van een jampotje met oxaalzuurdihydraatoplossing in suiker en het spuitpipetje. In het pipetje kon 3 ml oplossing. Praktisch gezien voor mijn gevoel te weinig. Volgend jaar schaf ik een groter spuitje aan.
Ik heb e.e.a. uitgeoerd met blote handen. Vanwege het kleine pipetje in het jampotje zijn er diverse druppels oxaalzuuroplossing over mijn handen gevloeid. Het typen achter mijn pc gaat mij echter nog prima af. Een 3,8 procent oxaalzuuroplossing is dus echt niet zo schadelijk als menigeen doet geloven.
de lade :
En dan het 5e en laatste volkje, ingewinterd o