Oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Oxaalzuur druppelen

Bericht door heidecap » zo 05 dec 2004, 13:01

Gisteren heb ik mijn oxaalzuuroplossing gemaakt.
600 gram water bij 600 gram suiker. vervolgens 38 gram oxaalzuurdihydraat erbij.

Afbeelding
Van links naar rechts : oxaalzuurduhydraat, een digitaal weegschaaltje van de Blokker met een bekertje om het poeder in te doen. Tenslotte de fles met oplossing.

Zoals Hennie Kroese elders reeds aangaf is nog niet alle poeder helemaal opgelost. Bij mij duurt het echter nog ruim een week alvorens ik de oplossing ga gebruiken. Dat komt hier dus wel goed.
Ik verwacht straks per kast 5 of 6 bezette straten.
Per straat druppel ik 5 tot 6 mililiter. In totaal 30 ml. per kast dus.
Aan bovenstaande literfles heb ik voor mijn 5 volkjes dus ruim voldoende en kan zodoende nog 3 andere imkers door de winter helpen.
4 van mijn volken zijn ingewinterd op 2 broedbakken. Ik ga deze bakken niet van elkaar trekken en druppel alleen in de bovenbak.

Vandaag, 11 december is het dan zover. Ik ga eens kijken hoe mijn volkjes er bij staan. De buitentemperatuur voor druppelen is ideaal : 5 graden boven nul. Je kunt dus een mooie hechte wintertros verwachten, maar, is er broed ???
Alvorens de kasten open te maken gaat de lade eronder, behalve bij de 6-ramer.

Afbeelding
Hierboven een blik in het enige volkje dat ik heb ingewinterd op een 6-ramer. Het betreft het volkje dat eerder dit jaar last had van kalkbroed. Dit is helemaal verdwenen. Het volkje is zeer zachtaardig en ik ben er erg blij mee.
Zo aan de dekplank te voelen is er geen broed aanwezig (Hans, bedankt voor deze tip), maar toch, even een raampje lichten, de kast is toch open ...

Afbeelding
Ik licht een raam waar ik broed zou kunnen verwachten en ...
... patsboem, ik heb meteen het raam met de moer te pakken. Ik zie haar al zodra ik het raampje licht, want ze heeft een witte tip-ex stip op haar rug. Is dit zichtbaar voor iedereen ?
Afijn, inderdaad geen broed aanwezig. Ook in de andere 4 kasten niet. Dit is wel eens anders geweest, want tijdens onderzoek van PPO bijen in december trof men nog bij meerdere volken broed aan.

Afbeelding
en de vers geplaatste lade na 2 dagen :
Afbeelding
Volkje 2, ingewinterd op 2 broedkamers : een probleemvolkje met een niet gemerkte moer. Mee naar de heide geweest, maar geen topper. De moer ga ik komend jaar snel vervangen.
Dit volk krijgt intotaal 30 ml.

Afbeelding
weer de lade na 2 dagen :
Afbeelding
Volkje 3, ook ingewinterd op 2 broedkamers : mijn beste volk van het afgelopen bijenjaar. Dit volk krijgt net iets meer oxaalzuur dan de rest : 35 ml.

Afbeelding
de lade :
Afbeelding
In dit volk, de moer is geboren uit een broedaflegger van het vorige volk zag ik zowaar enkele verminkte bijen lopen dit najaar. Dit was het enige volk waar ik dit constateerde. Het volk zit in een prachtige wintertros en krijgt 30 ml. oxaalzuuroplossing.

Afbeelding
Hier even een plaatje van een jampotje met oxaalzuurdihydraatoplossing in suiker en het spuitpipetje. In het pipetje kon 3 ml oplossing. Praktisch gezien voor mijn gevoel te weinig. Volgend jaar schaf ik een groter spuitje aan.
Ik heb e.e.a. uitgeoerd met blote handen. Vanwege het kleine pipetje in het jampotje zijn er diverse druppels oxaalzuuroplossing over mijn handen gevloeid. Het typen achter mijn pc gaat mij echter nog prima af. Een 3,8 procent oxaalzuuroplossing is dus echt niet zo schadelijk als menigeen doet geloven.

Afbeelding
de lade :
Afbeelding
En dan het 5e en laatste volkje, ingewinterd o

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Hans van der Post. » za 11 dec 2004, 21:29

Mooie instructie Thomas ik tel wel 7/8 straten bijen van het grote volk.
Hans

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door wilde » ma 13 dec 2004, 16:12

Dag Thomas, wat Hans schrijft had ik ook willen zeggen. Je geeft het oxaalzuur wat aan de magere kant denk ik. Ik heb zelf 3 korven behandeld en 2 kastvolken. De korven gaf ik 30 ml. en de kastvolken ongeveer 50 ml (alleen van boven). De tros was in de kastvolken wat eigenaardig van vorm. Bovenin (2 broedkamers) had ik ruim 6 straatjes bijen, maar aan de onderkant van de 1e broedkamer was de onderzijde van de tros te zien. Dat was dus een langwerpig model. Deze 2 kastvolken staan op een gaasbodem met schuifplank, zodat ik de mijten kan tellen. Het moest even op gang komen, maar na een dag had ik ongeveer 100 mijten per dag in ieder volk. Ik ben benieuwd hoe lang dat aanhoudt.

In mijn korven had ik nauwelijks mijten. Die had ik in de zwermtijd ook al behandeld met de druppelmethode (na de 24e dag) en dat heeft kennelijk goed geholpen. Ik had bij de korven nu relatief veel dode bijen (ca. 100 per korf) na de behandeling. Ik heb slechts 1 maal gekeken na ongeveer 24 uur en laat ze verder met rust.
Groetend, Albert

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Ruinerweg » ma 13 dec 2004, 18:52

Oxaalzuur verdampen

Vorige week ben ik met de oxaalzuur verdamper in de weer geweest, het resultaat was verbluffend: ontelbaar veel mijten onder elk straatje, dankzij de tip op het forum over de koude dekplank heb ik niet in de volken hoeven kijken.
Lijkt mij een groot voordeel boven het druppelen waarbij je de zaak toch weer verstoort.

Maar nu het volgende; ik had voor het verdampen een zgn. P 3 masker aangeschaft, omdat dit wel voldoende zou zijn. Toch ben ik met dat P 3 masker maar uit de damp van de kast gebleven en ben steeds met ingehouden adem de verdamper wezen verwijderen.
Is nu een P 3 masker een voldoende bescherming of moet er nog meer gebruikt worden.

groet,

roel

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door heidecap » ma 13 dec 2004, 20:22

Hallo Hans en Albert, 't lijkt me dat ik inderdaad aan de zuinige kant ben geweest met 30 ml per volk.
Daar staat tegenover dat ik nauwelijks bijensterfte heb waargenomen. Hier en daar een enkel bijtje. Maar ik denk niet dat bij een paar ml meer dit beduidend slechter geweest zou zijn. 6 ml per straat mogen ze best wel hebben. Voor redelijk sterke wintervolken is 50 ml wellicht een goede dosering.
Een hogere concentratie dan 4% oplossing lijkt me echter voor wat betreft bijensterfte kritischer te worden.
Als ik de mijtenval per dag moet schatten denk ik dat ik net als Albert op ongeveer 100 per dag kom (zie plaatjes over 2 dagen)

Hallo, Roel, hoewel ik geen ervaring heb met verdampen lees ik bijvoorbeeld in de PPO folder "Varroa bestrijden" :
"De verdampingsmethode kost niet veel tijd maar is niet gebruikers-vriendelijk. De fijne nevel van oxallzuur is bij inademing gevaarlijk voor de imker. Daarom wordt het gebruik van deze methode afgeraden." Neem het voor wat het waard is, ik merk echter dat ook jij aan het tobben bent met de dampen. De werking van een P3 kapje ken ik niet. Wel weet ik dat een P2 kapje volstrekt nutteloos is.

Qua effectiviteit verschillen de verdampings- en de druppelmethode nauwelijks van elkaar.
Een keuze tussen deze 2 lijkt mij snel gemaakt ...

Groeten, Thomas

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Hennie Peters » di 14 dec 2004, 14:53

Qua effectiviteit verschillen de verdampings- en de druppelmethode nauwelijks van elkaar.
Een keuze tussen deze 2 lijkt mij snel gemaakt ...
Ik heb mijn keuze inderdaad snel gemaakt, VERDAMPEN!
Ik meen mij te herinneren dat jij vorig jaar rond deze tijd met hetzelfde elan de druppelmethode promootte. Ik ben er nog steeds niet zeker van of je met de druppelmethode niet bezig ben de moer langzaamaan te vergiftigen. Bij druppelen wordt het oxaalzuur door de bijen opgenomen, daarom kun je deze methode ook maar een keer toepassen met dezelfde bijen.
Misschien dat de door jou onvolprezen PPO daar eens een onderzoek naar kan doen.

groet,
Hennie

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Ruinerweg » di 14 dec 2004, 15:03

Thomas,
Wat betreft de keuze tussen verdampen en druppelen ben ik niet helemaal zeker, wel lijkt het mij echt vervelend als ze mij terwijl ik slaap de dekens van mijn lijf rukken omdat het bed zo nodig goed opgemaakt moet worden.
Ik lig daar dan een hele tijd in mijn blootje.

Ik had gezien op je stukje dat je ook nog even wilde controleren of het volk wel broedloos was, lekker voor die bijen van je.
Laat mij dan maar even de verdamper hanteren, ik zal nog eens nagaan wat voor masker precies afdoende is.

groeten,

roel.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door heidecap » di 14 dec 2004, 16:13

Hennie Peters schreef: Misschien dat de door jou onvolprezen PPO daar eens een onderzoek naar kan doen.
Ik zou zeggen bel ze eens Hennie, daar kun je een hoop van leren!
Waarschijnlijk hebben ze het onderzoek waar jij naar op zoek bent zo op de plank liggen ...

Gert Schreuder
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Gert Schreuder » di 14 dec 2004, 16:44

Een P3 masker beschermt tegen giftige stoffen (bvb asbest) dus geen gassen!
Om je tegen gassen en/of dampen te beschermen gebruik je gasfilterbussen.
Deze bussen kun je aan een half- of volgelaatsmasker vastmaken en mag je maar één keer gebruiken.
Bij iedere behandeling dus een nieuwe gasfilterbus.
Of gewoon lang je adem inhouden.

Gr. Gert

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen

Bericht door Hennie Peters » di 14 dec 2004, 18:51

Gert,
Een P3 masker beschermt tegen giftige stoffen (bvb asbest) dus geen gassen!
In dat geval zal een P3 masker je ook tegen oxaalzuur beschermen. Het zuur vervluchtigt van vast naar gasvormig, oftewel er bestaat geen vloeibare fase. In de koude lucht vormt de oxaalzuurdamp vrijwel onmiddelijk een nevel van vaste deeltjes. Die deeltjes zullen dus door een stofmasker worden tegengehouden.

Zelf gebruik ik helemaal geen masker. Mijn kasten staan buiten en de wind waait er vrij omheen. Als ik aan de kant ga staan waar de wind vandaan komt dan heb ik geen hinder bij het verdampen.


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten