Oxaalzuur verdampen
-
- Contacteer:
Oxaalzuur verdampen
Tja, Sinterklaas is weer terug naar Spanje. Dan duurt het niet lang meer voordat de kortste dag aanbreekt.
Thomas schrijft in een andere reeks dat hij binnenkort weer gaat druppelen (Penicillinekuurtje misschien[:o)]). Ik geef toch de voorkeur aan verdampen.
Maar wie kan mij vertellen of het veel uitmaakt als we het een paar weken eerder doen ?
Is het broednest rond kerst werkelijk zoveel kleiner als nu of hebben we het over uhhh: "peanuts" ?
groet,
Hennie
Thomas schrijft in een andere reeks dat hij binnenkort weer gaat druppelen (Penicillinekuurtje misschien[:o)]). Ik geef toch de voorkeur aan verdampen.
Maar wie kan mij vertellen of het veel uitmaakt als we het een paar weken eerder doen ?
Is het broednest rond kerst werkelijk zoveel kleiner als nu of hebben we het over uhhh: "peanuts" ?
groet,
Hennie
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Oxaalzuur verdampen
Nou als je het zeker wilt weten: doe wat voor de wetenschap! pluk een volk uit elkaar! [;)]En kijk hoeveel broed er nog in het volk zit![:)]
Hans
Hans
-
- Contacteer:
Wat misschien ook kan, is in oktober een temperatuurvoeler in het midden van het broednest hangen, aflees gedeelte buiten de kast. Ga de temperatuur maar aflezen, kun je opmaken of er wel of geen broed aanwezig is. Ik heb ooit eens de temperatuur van een volk (tros) gedurende de winter op deze wijze afgelezen.
Groet Johan
Groet Johan
-
- Contacteer:
Er is nu geen broednest meer. Wist je overigens dat bijna de hele winter door enkele eitjes te vinden zijn. Deze worden door de bijen opgegeten.
Romée
Romée
Interessante vraag, Hennie.Hennie Peters schreef: [Maar wie kan mij vertellen of het veel uitmaakt als we het een paar weken eerder doen ?
Is het broednest rond kerst werkelijk zoveel kleiner als nu
Vooral omdat de effectiviteit van oxaalzuur zo enorm afhankelijk is van of er wel of geen broed aanwezig is.
We zitten nu begin december en uit onderzoeken blijkt dat er nog wel degelijk broed in een groot aantal volken zit.
21 december is de kortse dag. Zo rond die tijd of iets daarna lijkt me de kans op geen broed het grootst.
Nu lijkt het me beslist nog te vroeg om oxaalzuur te gebruiken.
Groeten, Thomas
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Thomas,
Misschien heb jij het grootste gelijk van de hele imkerwereld en toch doe je er goed aan je mening aan de feiten te toetsen; d.w.z. dat je uitspraken als:
met waardering overigens en groet,
hennie oes

Misschien heb jij het grootste gelijk van de hele imkerwereld en toch doe je er goed aan je mening aan de feiten te toetsen; d.w.z. dat je uitspraken als:
enlijkt me de kans op geen broed het grootst.
met vaststaande feiten moet onderbouwen; dan hebben wij er allemaal iets aan,Nu lijkt het me beslist nog te vroeg om oxaalzuur te gebruiken.
met waardering overigens en groet,
hennie oes

Hallo Hennie,
je hebt helemaal gelijk. Ik heb geen flauw benul wanneer de kans op geen broed het grootst is. Vandaar ook dat ik de vraag des te interessanter vind.
Ik doe dus ook maar een slag in de lucht, maar dit had je toch wel begrepen ?
FEIT is echter dat veel volken momenteel nog wel over broed beschikken.
Dus even voor de goede orde, probeer even mijn suggestie (lijkt me) te scheiden van de feiten.
Ik wou dat ik een paar volken meer had, want dan zou ik er enkele zoals Hans suggereert open plukken.
Hoe denk jij er zelf over ?
Groeten, Thomas
je hebt helemaal gelijk. Ik heb geen flauw benul wanneer de kans op geen broed het grootst is. Vandaar ook dat ik de vraag des te interessanter vind.
Ik doe dus ook maar een slag in de lucht, maar dit had je toch wel begrepen ?
FEIT is echter dat veel volken momenteel nog wel over broed beschikken.
Dus even voor de goede orde, probeer even mijn suggestie (lijkt me) te scheiden van de feiten.
Ik wou dat ik een paar volken meer had, want dan zou ik er enkele zoals Hans suggereert open plukken.
Hoe denk jij er zelf over ?
Groeten, Thomas
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Je zou eens op de dekplank kunnen voelen. Voelt het midden van de plank net zo koel aan als de rand van de plank dan zou je kunnen aannemen dat er geen broed meer is.
Hans
Hans
-
- Contacteer:
Vandaag heb ik drie kasten behandeld d.m.v. oxaalzuur verdampen. Vorig jaar deed ik dat met een 12 volt electrische verdamper. Dit jaar heb ik het met een brander gedaan. Mijn kasten staan op ca. 200 meter vanaf de plaats waar ik mijn auto kan parkeren en het sjouwen met een autoaccu beviel me dus helemaal niet.
Ik ben erg benieuwd hoeveel mijten er de komende week gaan vallen. Ik heb nu voor het eerst een bodemplaat onder de gaasbodem. Sinds de behandeling van exact een jaar geleden is er ook helemaal niets meer gebeurd aan varroabestrijding.
Albert,
Ik hoop dat jouw experiment met meerdere behandelingen gaat lukken. Bij mij is er vrij veel damp uit de kast gewaaid. De kunststof bodem van het bijenhuis heeft niet voldoende ruimte om mijn nieuwe verdamper te plaatsen. Een tweede behandeling bij twee van mijn kasten is misschien nodig.
Zie hier de zelfgefabriceerde verdamper. Een kort stukje koperen buis van 12mm dikte in een hoek van ca 135 graden gebogen met daaromheen een hittebestendig koord dat voor kachels wordt (of werd) gebruikt. Door deze isolatie is de buis ook hanteerbaar na verhitting.

groet,
Hennie
Ik ben erg benieuwd hoeveel mijten er de komende week gaan vallen. Ik heb nu voor het eerst een bodemplaat onder de gaasbodem. Sinds de behandeling van exact een jaar geleden is er ook helemaal niets meer gebeurd aan varroabestrijding.
Albert,
Ik hoop dat jouw experiment met meerdere behandelingen gaat lukken. Bij mij is er vrij veel damp uit de kast gewaaid. De kunststof bodem van het bijenhuis heeft niet voldoende ruimte om mijn nieuwe verdamper te plaatsen. Een tweede behandeling bij twee van mijn kasten is misschien nodig.
Zie hier de zelfgefabriceerde verdamper. Een kort stukje koperen buis van 12mm dikte in een hoek van ca 135 graden gebogen met daaromheen een hittebestendig koord dat voor kachels wordt (of werd) gebruikt. Door deze isolatie is de buis ook hanteerbaar na verhitting.

groet,
Hennie
-
- Contacteer:
Vandaag heb ik na precies een week de mijten geteld. Op de lade van het volk van mijn zoon Robert lagen 138 mijten. Een van mijn eigen kasten telde 109 dode mijten en een ander volk was dood. Er zat nog voldoende voer in, de bijen hadden echter de kast verlaten.
De beide levende volken hadden in een week tijd op ongeveer een kwart van de bodemplaat wasmul geproduceerd.
Kan iemand daar de sterkte van de volken uit afleiden ?
groet,
Hennie
De beide levende volken hadden in een week tijd op ongeveer een kwart van de bodemplaat wasmul geproduceerd.
Kan iemand daar de sterkte van de volken uit afleiden ?
groet,
Hennie