Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Bericht door Kroese »

Ook ik ben weer met oxaal aan het druppelen geweest.
Vorig jaar heb ik mijn ervaring ook al in een grafiek weergegeven.
Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... %2Cgrafiek
Ik ben toen pas na 7 dagen gaan tellen. Het was toen gedeeltelijk inschatten van de eerste dagen.

Dit jaar ben ik op 2 December met tellen begonnen op 7 6Ramers en 7 10Ramers. Ik wilde nu de natuurlijke val weten van de volken. Alle kasten zijn voorzien van Hoge ramen (dubbel HoningKamer formaat). De bijen zitten op 1 broedbak ingewinterd. Ik heb dus niet het nadeel dat het volk verticaal op 2 ramen gesplitst zit.

Op 15 December heb ik 5 Ml per bezet raam gedruppeld. Misschien iets te weinig voor deze hoge ramen. Ik heb alles precies geteld, niet geschat dus. (Ik zie nu nog Varoa ingebrand in mijn netvliezen):D Het tellen gaat natuurlijk nog een tijdje door. Misschien doe ik over een paar weken voor proef bij enkele kasten nog een 2e behandeling bij volken die nog een hoge dag val hebben. Zeker weten doe ik dit niet, ik laat dit afhangen van de na val. Ik ga ze niet onnodig pesten.
Vorig jaar heb ik dat bij 1 volk ook voor de 2e keer gedaan. Toen bleek dat het eigenlijk geen zin had gezien de paar extra mijten die er uitvielen.

De hele tabel met de tel gegevens, en de 3 grafieken heb ik op mijn webpagina gezet in het hoofdstuk "Varoa bestrijden"
http://home.hetnet.nl/~kroese/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijne feestdagen gewenst,
Hennie Kroese.............
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Oxaalzuur druppelen en mijten tellen

Bericht door LWPisa »

Heel mooi Hennie,

wat heb jij veel mijten voordat je behandeld of heb ik er zo weinig (3 per week ofzo)?

L
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

LWPisa schreef:
Heel mooi Hennie,

wat heb jij veel mijten voordat je behandeld of heb ik er zo weinig (3 per week ofzo)?

L
Dag Lennard,
Als jij er maar 3 per week hebt, dan hoef je de eerste 2 jaar niets meer te doen, of je hebt er een half raampje bijen in zitten[:)], of je hebt 3 X met oxaalzuur achter elkaar behandeld.:D Verder behandelen is dan niet meer nodig denk ik.

Maar alle gekheid op een stokje, Ik heb helemaal niets aan Varoa bestrijding gedaan afgelopen jaar. Zelfs geen darrenraat afgenomen.(die heren heb ik hard nodig) De volken waren sterk de vorige winter uit gekomen na de eerste oxaal behandeling. De hele zomer heb ik prima volken gehad, dus ik vond het ook niet nodig om in Augustus met Mierenzuur te gaan klooien. (dat werkt bij mij toch niet meer)
Maar ik ben het met je eens, ze hebben toch weer een aardige populatie opgebouwd. Volk 17 was van een grote (zwarte) zwerm, die ik op Buckfast had omgebouwd. Die heeft wel de meeste mijten. 1620 t/m vandaag. Niettemin heeft de rest toch ook weer een (niet)aardig mijten bestand opgebouwd. t/m vandaag totaal zo'n 1000 en minder. Er komt natuurlijk nog wel wat bij, maar het zullen er geen duizenden worden. Zelfs de 6Ramers die zijn uitgegroeid van 1 raam bijen in 3Ramers hebben veel mijten. Dit moet door vervliegen zijn gekomen.

Groeten Hennie.....
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Kroese schreef:
Ook ik ben weer met oxaal aan het druppelen geweest.
Vorig jaar heb ik mijn ervaring ook al in een grafiek weergegeven.
Zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... %2Cgrafiek
De hele tabel met de tel gegevens, en de 3 grafieken heb ik op mijn webpagina gezet in het hoofdstuk "Varoa bestrijden"
http://home.hetnet.nl/~kroese/
Fijne feestdagen gewenst,
Hennie Kroese.............
Hallo Hennie,

Jij moet wel een enorm geduld en uithoudingsvermogen hebben, als je op deze manier te werk gaat. Jij hebt letterlijk al meer dan 9000 mijten geteld!
Ik heb op jouw webpagina gekeken en ik ben met jouw getallen een beetje aan het rekenen gegaan, vooral ook om er zelf van te leren.

Ik behandel mijn bijen nu ook al enkele jaren in december met oxaalzuur (volgens de sproeimethode) en heb ook steeds systematisch geteld. Soms zie ik verschillen met wat jij waarneemt, maar daar kunnen we het op een andere plek misschien eens over hebben. Nu heb ik alleen enkele vragen.

Jij doet dit onderzoek dus met 7 zesramers en 7 tienramers. Dat zijn aantallen die groot genoeg lijken, om conclusies aan te verbinden.
De zesramers hebben bij elkaar 28 ramen bezet met bijen en de tienramers bij elkaar 37 ramen bezet met bijen; dat is een gegeven.
Jij telde bij de zesramers als natuurlijke mijtenval in 13 dagen (3 t/m 15 dec.) in totaal ± 383 mijten en bij de tienramers in dezelfde 13 dagen in totaal ± 1264 mijten. Dat is bij de zesramers 14 mijten per raam en bij de tienramers 34 mijten per raam. Deze getallen laten zien dat jouw tienramers gemiddeld per raam bezet met bijen een ruim tweemaal zo sterke Varroa besmetting hadden als de zesramers.
Als ik mag aannemen dat jouw bijen allemaal op dezelfde plek staan, dan is dat verschil toch opvallend, tenzij er andere verschillen zijn.
Heb jij een verklaring? Zijn jouw zesramers volken of zwermen van deze zomer, terwijl de tienramers oudere volken zijn?
Had jij sommige van jouw volken al eerder dit jaar op een andere manier tegen Varroa behandeld (b.v. de zesramers), wat ook een verklaring kan zijn voor het grote verschil?

Na de oxaalzuurbehandeling telde jij tot dusver bij de zesramers in zes dagen ± 2867 mijten en bij de tienramers in zes dagen ± 4367. Bij de zesramers is dat 102 mijten per raam bezet met bijen en bij de tienramers is dat 118 mijten per raam bezet met bijen. Er is dus bijna geen verschil tussen de zesramers en de tienramers, wat zou wijzen op een min of meer gelijke mate van Varroa besmetting. Toch laten de cijfers van vóór de oxaalzuurbehandeling een ander beeld zien.
Heb jij een idee wat daarvoor een verklaring kan zijn.

Lammert van Beek
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, dat is aardige informatie. Ik heb hetzelfde gedaan met 2 volken die ik met oxaalzuursuikeroplossing druppelde op 9 dec.
Vandaag ving ik nog resp. 60 en 35 mijten in die volken. Het duurt dus vrij lang voordat de mijtenval stopt. In totaal ving ik circa 1000 mijten t/m vandaag in ieder van die 2 volken. Ik zal er ook een statistiek van maken als de mijtenval stopt. Ik tel ze ook redelijk nauwkeuring: met een plamuurmes haal ik er steeds 5 weg. De aantallen zijn afgerond op 5.
Mijn andere volken hadden gemiddeld zo'n 1500 mijten na oxaalzuurverdamping. Als het druppelen dezelfde mate van mijtdoding zal hebben, moet de mijtenval dus nog even doorgaan in die andere 2. Het zou mij niet verbazen als er weer een groter aantal zal vallen na een periode van wat warmer weer. Ik stel mij voor dat een aantal dode mijten in cellen liggen net buiten de wintertros. Bij iets hogere temperatuur zullen die cellen ook schoongehouden worden.
Albert
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Lammert van Beek schreef: Hallo Hennie,
Jij telde bij de zesramers als natuurlijke mijtenval in 13 dagen (3 t/m 15 dec.) in totaal ± 383 mijten en bij de tienramers in dezelfde 13 dagen in totaal ± 1264 mijten. Dat is bij de zesramers 14 mijten per raam en bij de tienramers 34 mijten per raam. Deze getallen laten zien dat jouw tienramers gemiddeld per raam bezet met bijen een ruim tweemaal zo sterke Varroa besmetting hadden als de zesramers.
Dag Lammert, Leuk en goed, dit soort analyses. Klein foutje echter. Ik heb de lade's op 1 December schoongemaakt, de eerste oogst heb ik dus op 2-12 geteld t/m 15-12 geeft 14 teldagen. Na het tellen op 15-12 heb ik oxaal toegediend.
Als ik mag aannemen dat jouw bijen allemaal op dezelfde plek staan, dan is dat verschil toch opvallend, tenzij er andere verschillen zijn.
De laatste 4 10Ramers zijn naar de heide geweest. De rest heeft na de fruit thuis gestaan.
Heb jij een verklaring? Zijn jouw zesramers volken of zwermen van deze zomer, terwijl de tienramers oudere volken zijn?
Had jij sommige van jouw volken al eerder dit jaar op een andere manier tegen Varroa behandeld (b.v. de zesramers), wat ook een verklaring kan zijn voor het grote verschil?
Antwoord hierop vind je in mijn reaktie naar Lennard. We zaten gezien het tijdstip waarschijnlijk op het zelfde moment te schrijven / rekenen.
Na de oxaalzuurbehandeling telde jij tot dusver bij de zesramers in zes dagen ± 2867 mijten en bij de tienramers in zes dagen ± 4367. Bij de zesramers is dat 102 mijten per raam bezet met bijen en bij de tienramers is dat 118 mijten per raam bezet met bijen. Er is dus bijna geen verschil tussen de zesramers en de tienramers, wat zou wijzen op een min of meer gelijke mate van Varroa besmetting. Toch laten de cijfers van vóór de oxaalzuurbehandeling een ander beeld zien.
Heb jij een idee wat daarvoor een verklaring kan zijn.
Lammert van Beek
Dat is een intressante constatering dat het aantal mijten per raam haast gelijk is. Mij is opgevallen dat de grafieken van de 6Ramers vrij horizontaal verlopen op de top. De 10Ramers daarentegen stijgen naar de top, en vallen gelijk weer terug. Verschil 6 van de 7 10Ramers zijn oude moeren. Hebben de jonge moeren van de 6Ramers dan toch nog iets broed?? Houd de val daardoor iets langer aan??
Ik ben er haast van overtuigd dat de druppel methode een lange nawerking heeft. Dus mijten die misschien nog uit uitlopend broed komen gaan dan alsnog dood. Dat is natuurlijke speculatie.

Groeten hennie....
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

wilde schreef: Mijn andere volken hadden gemiddeld zo'n 1500 mijten na oxaalzuurverdamping. Als het druppelen dezelfde mate van mijtdoding zal hebben, moet de mijtenval dus nog even doorgaan in die andere 2. Albert
Dag Albert. Of er nog 500 zullen navallen, lijkt me wat veel. Je zou het nog een tijdje kunnen aanzien. Als de dagval erg laag is geworden, zou je gebaseerd op de aantallen een verdamping kunnen overwegen, zoals je in een ander artikel al schreef. Pas dan kun je de werking echt vergelijken van verdampen en druppelen. Je pest ze dan wel een keer extra. Maar voor het expiriment is het dit misschien wel waard.

Naschrift: Bij het tellen vandaag, was de temperatuur 11,5 Celcius.
Dit had blijkbaar ook effect op het schoonmaken door de bijen. Meer mul van 1 dag, en het aantal mijten was hoger bij de meeste dan gisteren bij 1 graad Celcius. Op de grafiek duidelijk te zien.
De bijgewerkte tabel en grafiek heb ik op mijn site gezet.

Groeten Hennie.......
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Kroese schreef:
Dag Lammert, Leuk en goed, dit soort analyses. Klein foutje echter. Ik heb de lade's op 1 December schoongemaakt, de eerste oogst heb ik dus op 2-12 geteld t/m 15-12 geeft 14 teldagen. Na het tellen op 15-12 heb ik oxaal toegediend.
Hallo Hennie,

Ik heb jouw telresultaten van 3 /m 15 dec. (13 dagen) gebruikt bij mijn berekeningen en niet die van 2 t/m 15 dec. (14 dagen), omdat in jouw tabel voor de datum 2 dec. op twee plaatsen, bij de derde en de zevende tienramer niets was ingevuld. Zodoende was ik er niet zeker van dat de getallen van de eerste teldag (2 dec.) compleet waren. Daarom heb ik die niet meegenomen bij mijn berekeningen. Als je ze wel mee zou nemen, kom je volgens mij op dezelfde conclusie uit.

Hartelijke groet,
Lammert
Peter Bal
Contacteer:

Bericht door Peter Bal »

Mijtenval??

Ik begrijp er eigenlijk niets van. In augustus heb ik mijn bijen behandeld met mierenzuur en (enkele volken) met Apivar Life. De mijtenval was laag, per volk maximaal 50 mijten.
Naderhand (oktober) heb ik de lades ter controle eronder geschoven. Er vielen nagenoeg geen mijten, gemiddeld twee per week.

Vorige week toch nog gedruppeld met oxaalzuuroplossing. De mijtenval is 10 tot 40 per in de week na het druppelen.

Vorige jaren was het eigenlijk hetzelfde verhaal.
Ik vraag me af waar dit mee te maken heeft. De koninginnen komen van Albert Nuy. Carnica Troisec. De volken waren zeker voldoende sterk.
Wat het verschil veroorzaakt, waardoor er steeds vrij weinig mijten vallen, ik heb er geen idee van.
Heb ik toevallig "goede" bijen of deugd mijn behandeling niet?

Groeten

Peter
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hennie Kroese schreef :
Hebben de jonge moeren van de 6Ramers dan toch nog iets broed??
Afgelopen week heeft Leen de apart gezette volken uitgeblazen.De buitentemperatuur was - 15 °C en het duurt dan vijf seconden voor een bij sterft. Er waren toch nog drie goede volken met een appeltje broed. Bijna elk jaar komen we dit fenomeen tegen. Dit zijn heel jonge koninginnen, die aan het eind van de zomer bevrucht zijn. Voor mij het bewijs dat volken met (heel) jonge moeren zelfs door de winter broed houden.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie