De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap » di 11 jan 2005, 22:27

Vandaag werd ik benaderd om deel te nemen aan een proef met de :
"pseudoschorpioen"

Dit beeste zou "mijten op het menu hebben staan, waaronder de varroa-mijt". De eerste ervaringen zouden zeer goed zijn.

Via mijn eerste speurtochten op het net kwam ik inderdaad op een pseudoschorpioen uit die o.a. mijten eet.

Ik ben niet ingegaan op het verzoek omdat ik totaal niet weet wat op me afkomt. Een collega-imker doet echter wel mee aan de proef.

Heeft iemand van jullei wel eens gehoord over de inzet van pseudoschorpioenen tegen varroa-mijten ?

Groeten, Thomas

Hans van der Post.
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hans van der Post. » di 11 jan 2005, 22:50

Nee ik weet niet van dit beest wat is de latijnse naam Thomas
Hans

heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap » di 11 jan 2005, 22:53

Lamprochernes nodosus ?

VOEDSEL VAN DE PSEUDOSCHORPIOEN

Waaruit bestaat het voedsel van de pseudoschorpioen?

Pseudoschorpioenen voeden zich met kleine insecten en mijten. Het zijn dus vleeseters. Boekenschorpioenen leven van parasieten die het papier opeten.

De meeste soorten pseudoschorpioenen leven onder boomschors, onder dode bladeren, tussen mosstengels en detritus. Sommige zijn holbewoners. Een paar soorten komen voor aan de kust, onder stenen en plantaardig afval.

Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters » wo 12 jan 2005, 00:21

Een interessant experiment Thomas,
Je schrijf dat ze zich voeden met kleinere insecten, de bijen zelf zullen ze dan wel met rust laten. Ik heb er toch wel een paar vraagtekens bij.
Eten ze alleen de afgevallen mijten of gaan ze ook actief de bijen aan het vlooien?
Eten ze geen eitjes en kleinere larven uit de cellen ?
Wil je eens informeren bij de bron van jouw informatie.

groet,
Hennie

Hans van der Post.
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 jan 2005, 11:55

Daarom een Latijnse naam.
Hier een aardig site.
Hans.
http://www.gardensafari.net/dutch/pseud ... ioenen.htm een beschrijving van .Lamprochernes nodosus. in de The Garden Safari / De Tuinsafari

heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap » wo 12 jan 2005, 11:59

Hennie, ik heb dezelfde vraagtekens als jij. Voor mij is het helemaal nieuw. Ik had nog nooit van dit beestje gehoord. Wat ik hier boven geschreven heb, heb ik via zoeken op het internet kunnen vinden.

Aangezien ik de eventuele nadelen niet kan inschatten is het voor mij derhalve ook een reden om niet aan het experiment mee te doen.
Een collega-imker van de vereniging doet echter met een aantal kasten mee aan het experiment. Ik zal proberen om via hem aan wat meer informatie te komen over de proef bij hem. Misschien wil hij hier zelf ook wel iets schrijven. Wie weet. Ik zal het Jeroen eens vragen ...

Groeten

LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa » wo 12 jan 2005, 12:13

Als mijn geheugen mij goed dient, zijn er Afrikaanse sooten van deze pseudoschorpioenen gevonden in bijenkasten. Er is wel eens naar gekeken. Nooit meer iets van gehoord maar dat zegt op zich niks.

L.

Wat name en literatuur referenties uit het B-list archief:

"Last year around September, a beekeeper who is a major migratory
[beekeeper] within my district warned me that he had varroa in his hives. I then unfortunately found varroa in one of my hives in December. On inspection I visited my hives again in February and was astounded not to find varroa. On closer examination of the brood area I found an abnormal number of Bee scorpions (Ellingsenuis fulleri)."

On the 14th Eddy responded to a query by Donald Aiken about the possible use of bee scorpions as a biocontrol against Varroa and cited a passage from "Honey Bee Pests, Predators, & Diseases" [1997] ed. by Roger Morse & Kim Flottum [on pg 236], a passage not repeated here.

The 1990 edition of a book by that same name (for those of you who own a copy), edited by Morse and Nowogrodzki, has a chapter by Dewey Caron and Kenneth Ross that includes further information (pages 186-187) about several species of these "bee scorpions" (actually pseudoscorpions, not true scorpions). They mentioned the following species:

Chelifer cancroides (Europe)
Cheridium museorum and C. cimicoides (Europe)
Engsenius sculpturatus, E. fulleri, E. ugandanus, and E. somalicus (Africa)as well as E. indicus (India)

Caron and Ross wrote: "...peudoscorpions that kill wax moth larvae
benefit honey bee colonies. Furthermore, their consumption of mites in beehives has been reported in southern and eastern Africa ... and in Germany ...In India, colonies of bees that had pseudoscorpions were
remarkably free of wax moths and mites (Singh and Venkataraman 1948)."

On the 15th Mark Hale wrote (in part): "Last year I posted an article about the bee scorpion. I have had hive sites which have had a very bad infestation of varroa. If you lifted the lid to the hive you could see varroa on the backs of a lot of the bees, then [the infestation] would sudenly vanish." and " Just out of interest sake I find that my SHB population is kept to a minimum if the bee scorpion is present. Eddy Lear and I have dicused the matter of the bee scorpion and agree that it plays some part in the control of varroa. To date I have not treated a single hive of mine with any form of chemical, not a single loss due to varroa."

In a book, THE BIOLOGY OF PSEUDOSCORPIONS, by Pete Weygoldt (1969), one finds (p. 117): "Chelifer cancroides is often found in beehives....They are probably carried into the nests phoretically. Normally the pseudoscorpions do not harm their hosts; they like the warmth of the nests and feed on other animals living there --- wax moths or beetle larvae, for example. There are, however, some species [of pseudoscorpions] that use their hosts as prey. The tropical genus Ellingsenius (Cheliferidae) is well know to bee researchers (Orosi-Pal 1938); these species live in bee
nests throughout their lives. During swarming they attach themselves to bees and are thus transported to the new nests."

A 1968 book by J.L. Cloudsley-Thompson, SPIDERS, SCORPIONS, CENTIPEDES,
& MITES, has several relevant passages, including the following:

p. 128: "It has been pointed out that a few species [of pseudoscorpions]
inhabit a comparatively dry environment, but the marjority are extremely
susceptible to dessication and must be provided with moisture if kept in
captivity. Some species are light-shy, but in Chelifer cancroides no
negative phototaxis has been observed..."

p. 132: "...false-scorpions [Ellingsenius hendrickxi] often attach
themselves to the legs of the bees and sometimes in numbers combine to
attack both workers and queens, which are killed and eaten like ordinary prey. The [pseudoscorpions] forces its chelicerae into the articulations of the legs of the bee at intersegmental membranes and feeds upon it..."

p. 140: "Levi (1948) found that in Wisconsin the life cycle of Chelifer cancroides also occupies a year, but Vachon (1938) found that in France the same species took two years to reach maturity."

In other words, one species or another of "bee scorpion" lives in
several countries, even in the United States. Perhaps one or more of those species could serve as an acceptable biocontrol. However, one must be VERYcareful as to which species is adopted, since many species may cause more harm than good.

Chelifer cancroides, a cosmopolitan species, seems to cause the least harm (with the recently noted --- by Eddy Lear and Mark Hale --- possible exception of Ellingsenuis fulleri). In the U.S., one would need no import permits for C. cancroides, since apparently that species already lives in Wisconsin (and most likely elsewhere). As a start, the following publication might prove useful:

Levi, H.W. (1948) Notes on the life history of the Pseudoscorpion Chelifer
cancroides (Linn.) (Chelonethida.) TRANS. AMER. MICR. SOC., 67:290-298.

Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende » wo 12 jan 2005, 14:59

Hallo,

Hier nog een zuidafrikaanse site over dit onderwerp.
Ik ga weer even verder speuren:D
hier

garrit
Contacteer:

Bericht door garrit » do 13 jan 2005, 20:53

In het afgelopen najaar heb ik een paar keer schorpioenen van P.v.D uit Rotterdam in een van mijn kasten gedaan in plaats van Apistan.Tot nu toe zie ik nog geen nadelen.De schorpioenen wachten in een hoekje af tot ze een mijt kunnen grijpen met hun scharen.Er zouden meer mensen met deze schorpioenen moeten gaan werken om aan te tonen dat deze methode van mijtbestijding werkt.Dus ik zou zeggen doe mee,dit is toch een veel betere manier van bestrijden dan met de chemische troep.Groetjes Garrit.

heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap » do 13 jan 2005, 21:13

Hallo Garrit,

Het lijkt er op dat jij nuttige informatie hebt. Kun je ook kwantificeren wat er bij jou gebeurd is ?
M.a.w. heb je voordelen kunnen ontdekken ?
Hoeveel schorpioenen gingen er op welke manier in jouw kast ?
Hoe en hoe snel planten deze zich voort ?
Nam de mijtenval af ??
M.a.w. hoe is het resultaat van deze manier van bestrijden gemeten ?

Groeten, Thomas

Plaats reactie