ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Beecoin » ma 24 jan 2005, 23:03

Hallo Imkers,

even een vraagje. Er zou, naar het schijnt, in Hongarije in het stadje Konya een imker zijn die een ronde bijenkast heeft ontworpen die er voor zorgt dat er geen varroamijten in het volk zijn. De ronde kast zou in 4 dagen tijd 1x rond haar as draaien. Als er dan een jonge mijt in een cel zit wordt ze versmacht door de bijenlarve. Het lijkt mij haast weer één van die indianenverhalen, maar mijn vriend beweert dat het werkelijk werkt. Is er iemand die weet waar ik meer info over deze bijenkast kan vinden??

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » ma 24 jan 2005, 23:12

Hallo Beecoin,

ik had er nog nooit van gehoord, en vraag me ook af hoe het zou werken, maar met de google zoekopdracht Koyna, bees vond ik onderstaande links (die ik doorgeef zonder ze verder uitgebreid gelezen te hebben):
http://www.beekeeping.com/articles/us/r ... odnest.htm
http://www.beesource.com/ubb/Forum3/HTML/000301.html

Groet,
Henk

jveldik
Berichten: 40
Lid geworden op: di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door jveldik » ma 24 jan 2005, 23:27

Wanneer je het verhaal van deze meneer leest lijkt het wel alsof hij er overna gedacht heeft. Vooral over de plaats waar de varroa de eitjes legt. Misschien een onderwerp om door PPO te onderzoeken?

Is het iemand wel eens opgevallen dat wanneer je een darrecel met varroa openmaakt de mijten meestal boven op de larve c.q. pop lopen?

groet,

Johan

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hugo » ma 24 jan 2005, 23:55

Er zou, naar het schijnt, in Hongarije in het stadje Konya een imker zijn die een ronde bijenkast heeft ontworpen die er voor zorgt dat er geen varroamijten in het volk zijn.
Piet,

Niet het stadje maar de meneer zelf heet Konya.

In het tijdschrifje van onze imkersgilde van juli 2004 verscheen het volgende :

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
KïNYA-bijenkast met roterende broedramen

Hongaarse uitvinding, nieuwe technologie die de imkerij moderner maakt (de toekomst behoort aan de fantasten denk ik stilletjes hierbij)

Bedoeling
- het werk van de imker eenvoudiger maken
- het oogsten van de honing efficiënter laten gebeuren
- varroamijten bestrijden zonder chemische middelen

Principe
Het feit dat de zwaartekracht een belangrijk effect heeft op de ontwikkeling en voortplanting van de mijten, maar ook verschillende activiteiten van de bijen beïnvloedt.



Belangrijkste voordeel van deze bijenkast
Door dit ontwerp wordt de voortplanting van varroamijten in het verzegeld broed verhinderd. De varroamijt oriënteert zich met behulp van de zwaartekracht en met haar reukzin. Aldus bepaalt ze waar zij best haar eitjes afzet op het lichaam van een bijenpop, en deponeert zij haar eitjes op de veiligste plaats in het bovenste deel van de broedcel.

De ramen van het broednest zijn cirkelvormig en draaien met een welbepaalde snelheid over 180*. Het afwisselen van boven- en onderkant verstoort grondig de condities die nodig zijn voor de voortplanting van de mijt. Omdat de mijten hun oriëntatie volledig verliezen, kunnen zij hun leven niet leiden zoals het geprogrammeerd zit in hun genen. Daardoor wordt de afzetting van eitjes, en dus ook hun voortplanting, volledig in de war gestuurd. In deze bijenkast met draaiende broedramen is gedurende heel de zomer geen chemische bestrijding van de mijt meer nodig zodat honing met hoge kwaliteit zonder chemische residuen kan geoogst worden.

Deze kast voorkomt het zwermen
Bij het bouwen van zwermcellen oriënteren de bijen zich ook met behulp van de zwaartekracht : zij beginnen altijd van boven af aan te bouwen. Door de draaiende beweging verliest de bijenkolonie "het noorden" en bouwt alleen nog maar de basis van de zwermdoppen. Zij kunnen geen volledige zwermdoppen meer optrekken en zullen dus onmogelijk nog kunnen zwermen.
Een enkele draaiing per dag heeft geen invloed op de bijen zelf. Na een draaibeweging kan de kast geopend worden indien nodig. Ondanks de draaiende beweging bouwen de bijen de kunstraat nog perfect uit met werkstercellen. In een rond broedraam stapelen de bijen de nectar boven het broed. Na de rotatie zal deze nectar echter uit de cellen lekken en door de bijen vlug naar de honingzolder gedragen worden. De cellen worden grondig gepoetst en zijn klaar om belegd te worden door de moer : heel het ronde raam zal gevuld worden met broed. De imker hoeft niet tussen te komen in heel dit gebeuren (honingramen uit het broednest halen of broednest herschikken). De honing en het broed worden van elkaar gescheiden dank zij het draaiende broednest : het broed blijft in het broed-nest en alle nectar wordt naar de honingzolder gedragen. Het werk van de imker wordt herleid tot een sporadische en vlugge controle van de kolonie en het afnemen van de volle honingzolders.

Dank zij deze revolutionaire methode kunnen professionele imkers gemakkelijk hun bijenstand uitbreiden tot meer dan 1000 productievolken. De bijenkast met roterend broednest wordt aangedreven door een elektronisch gestuurde motor. Hierdoor kan de kast gemakkelijk geplaatst worden in een bijenstal of in een container.

Verwachtingen
De hedendaagse imkerij wordt in bijna heel de wereld bedreven met technologie die meer dan een eeuw oud is. Gedurende de laatste 100 jaar is er nauwelijks nog iets veranderd en werd er nauwelijks gebruik gemaakt van de voordelen van nieuwe motoren en elektronica. Door het gebruik van verouderde machines is de imkerij een van de minst succesvolle takken van de landbouw in de ontwikkelingslanden.

De bijenkast met draaiende broednest is het resultaat van jarenlange studie en onderzoek. Deze kast werd de eerste maal voorgesteld in Hongarije op het Internationaal Symposium van Godolld op 15 september 2002 en kan zich verheugen in een grote interesse vanwege de professionele imkerij. De uitvinder presenteerde zijn kast verschillende keren met groot succes in Hongaarse steden


door LAJOS KONYA
vertaling H.T.
++++++++++++++++++++++++++++++
De engelse tekst en de foto's vind je op

http://www.apiservices.com/articles/us/ ... odnest.htm


mvg,

Hugo (halve systran bij)


Nobodies prefetc

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 26 jan 2005, 13:42

Hugo schreef:
Er zou, naar het schijnt, in Hongarije in het stadje Konya een imker zijn die een ronde bijenkast heeft ontworpen die er voor zorgt dat er geen varroamijten in het volk zijn.
De kast staat reeds enkele weken in het overzicht van behuizingen met verwijzing naar de site.
Weer een aparte ontwikkeling.
Proeven met de kast worden dit jaar verder uitgevoerd.
Een probleem schijnt er nog te zijn met het vastkitten.

meer info op:
http://home.planet.nl/~gerard.b.w.vos/roterende.htm

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 jan 2005, 15:28

Opmerkelijk deze ontwikkeling. Ik ben ook lid van de Vlaamse imkerbond maar heb het waarschijnlijk over de kop gezien. In feite zo simpel (mechanisch)zou een probleem opgelost kunnen worden.

Aleen al het zwerverhinderen leidt er toe dat de uitvinding zicht terug verdient. Meneer zou alleen de raampjes iets vaker moeten vervangen. Ze zijn nogal zwart.

J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jan 2005, 13:07

De ronde kasten hebben mij niet weer losgelaten. Ik heb zitten te denken: het is denk ik een geweldige ontwikkeling! Ik denk alleen al qau zwermcontrole dat het een geweldige ontwikkeling zou zijn en daarom alleen al een haalbare kaart. Door de motor stop te zetten is lijkt het me mogelijk om binnen drie weken alle zwermen af te laten komen. Zwermteelt wordt dan weer toepasbaar. Zwermteelt heeft grote voordelen. Er is een natuurlijke scheiding van het volk gecreeerd, zonder dat er maar een bij het loodje legt en met een natuurlijke samenstelling van alle leeftijden aan bijen. Succes verzekerd. Iets wat bij een aflegger nooit het geval is.

Natuurlijk is het probleem bij een dergelijk e kast dat er weer een ander soort raam bij komt. Maar toch lijkt een vierkant draaiend raam mij een onmogelijkheid. Nederlanders zullen massaal moeten overstappen op de ronde raammaat maar zullen de het Nederlandse broedraam nog als honinkamerraam kunnen gebruiken. Ik wil graag experimenteren met deze kast. Het wachten is alleen nog op cijfers over varroacontrole. Want biologische 'bestrijding' dat is natuurlijk de meerwaarde. Het zal nog zo'n twee seizoenen duren denk ik.

j.p.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hennie Peters » do 27 jan 2005, 13:13

Maar toch lijkt een vierkant draaiend raam mij een onmogelijkheid.
JP,

Waarom is dat een onmogelijkheid ?
Je kunt toch de kast mee laten draaien, zolang de vliegopening maar op de as zit en daardoor steeds op dezelfde plek blijft.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jan 2005, 16:17

Nou in die zin lijkt het me niet mogelijk: je hebt met vierkante ramen of beter gezegd met langhoekige ramen enorme ruimteverlies en daarmee gerelateerd warmteverlies. Bovendien zouden bijen de hoekige lege ruimte meteen vol bouwen.

j.p.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hennie Peters » do 27 jan 2005, 18:22

Ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Vierkant ramen in een ronde kast laten draaien geeft inderdaad een grote ongebruikte ruimte.
Wat ik bedoelde was rechthoekige ramen in een rechthoekige kast met kast en al laten laten draaien (of vierkante ramen in een vierkante kast). Ik zie het nut van een ronde kast niet.

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten