Wie kent niet de prachtig gele Toverhazelaar die de hele winter door koude, regen , sneeuw doorstaat en als het even kan weer haar ruime gele en welriekende bloemen laat zien; er zijn varianten in zacht rood of bleekgroen. ( niet te verwarren met de gewone Hazelaar, de Corylus, dat is een geheel andere plant).
Op het kale hout bloeien zij; de bloemen hebben lange lintvormige kroonbladen; ogenschijnlijk een wirwar, maar iedere bloem heeft er vier; in het hart van de bloem zie je vier omgekrulde kelkbladen zitten; de bloem is tweeslachtig; op het blote oog moeilijk te zien,
Een vergroting helpt ons verder:

4 smalle kroonbladen; 4 gekrulde kelkbladen erachter; 2 delige stijl met witte knopstempels; vier meeldraden met '“zo te zien - ieder twee helmknoppen.
Enkele gaan net open (wit), enkele leveren al rijp geel stuifmeel.
Het is buiten 9 graden; bijen vliegen op de Viburnum vlakbij de hazelaar; zij vliegen op de struikkamperfoelie meer verderop en wat mij verbaast is, dat ik er geen op de Toverhazelaar zie; in de litteratuur kan ik niets over de bestuiving van de Toverhazelaar vinden.
Vandaar mijn vraag: wie van jullie heeft er op gelet en kan er iets over vertellen??
Hennie oes