SMRD-bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ed Pieterse
Contacteer:

SMRD-bijen

Bericht door Ed Pieterse »

SAMENVATTING:

Suppressed Mite Reproduction 'Delayed'
Ria van den Berg
Contacteer:

Re: SMRD-bijen

Bericht door Ria van den Berg »

Beste Ed,

Ik heb gehoord dat SMR hygienisch gedrag is t.a.v. varroabesmet broed. Dat is pas dit jaar bekend geworden. Ik heb het nog niet officieel gehoord, maar via de "bijenhouders tam tam". A.s. donderdag is er een tweedaagse cursus in Edmonton en als ik daar meer te weten kom, vertel ik het natuurlijk door.
Ik herinnerde me nog, dat Jeff Harris, de man die hier heel veel werk aan gedaan heeft, zei, dat hij dacht dat het hagelschotbroedpatroon bij zuivere S.M.R. koninginnen toch niet te wijten was aan inteelt. Hij heeft het dus goed aangevoeld, het is geruimd broed. Dat is eigenlijk hetzelfde als jij ziet bij de Primorskies, Ed.
Wat mij wel verbaast, is dat de hygienische lijnen van de Universiteit van Minnesota (Marla Spivak, c.s.) niet beter met varroa om kan gaan dan de "gewone" bijen, volgens een persoonlijke mededeling. Is het hgienisch gedrag t.a.v. van A.V.B. dan toch iets anders ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

De pdf is op de downloadpagina geplaatst en is op deze plek direct te bekijken / op te halen.

groet,
Henk
Ed Pieterse
Contacteer:

Hoi Henk,
Bedankt voor het pdf-gebeuren, bij mij wilde het acrobat 6.0 programma het niet doen en heb ik Hans ingeschakeld.
Ed
Ed Pieterse
Contacteer:

Hoi Ria,
Je haalt twee dingen door elkaar denk ik, want SMR is wat anders als broedtrekken.
Het is een erfelijke factor van de koningin waarbij in het broed van die koningin de mijten geen nageslacht hebben. De mijten gaan dood zonder eitjes te leggen en/of komen verstrikt in de cocon van de larf. Ook vindt men levende mijten naast de larf, die geen eitjes hebben gelegd.
Ed
Plaats reactie