Lindebomen zomer/winter of andersom ?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
marc
Contacteer:

Lindebomen zomer/winter of andersom ?

Bericht door marc »

bomenkenners,

Ik plan een aanplant van o.a. een aantal lindebomen, waaronder de Cordata (winterlinde - kleinbladige linde) en de Platyphyllos (zomerlinde - grootbladige linde) met de bedoeling de lindedracht wat te rekken.
Bij nazicht van mijn 'bomenbijbels'zie ik dat de zomerlinde 14 dagen eerder uitloopt dan de winterlinde ?
Ik vraag me dan ook af waarop die namen slaan. Het zou toch logischer zijn dat de winterlinde eerst uitloopt en dan de zomerlinde.
Zoals bij wintergerst / zomergerst bv.
Weet er iemand hoe men dan tot deze benaming is gekomen ?

marc
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Lindebomen zomer/winter of andersom ?

Bericht door Oude Essink »

Bij de benamingen van bomen kun je beter niet van de logica uitgaan.
Voor de benaming van de Winter- en zomerlinde zijn niet veel verklaringen. De meest voor de hand liggende verklaring is, dat de winterlinde oudtijds verder naar het noorden trok omdat hij beter tegen de koude bestand was dan de zomerlinde, die zuiderlijker bleef.
In het Cruydtboeck van Dodoneus uit 1600 worden twee lindes overgeleverd de Tilia femina (winterlinde) en de Tilia Mas (zomerlinde)deze laatste werd Mas = kaal genoemd omdat de zomerlinde minder vruchten draagt dan de vrouwelijke winterlinde. In dat geval is de verklaring dat de zomerlinde sindsdien zo heet, omdat hij minder vruchten kent. Verder is de verklaring van de namen niet meer te achterhalen.
In nederland komen behalve de hybriden vooral 3 soorten voor:
De Tilia Platyphyllos (breedbladig) : de grootbladige zomerlinde die een paar weken eerder in blad komt en bloeit dan dan de winterlinde: de Tilia cordata ( de Winterlinde blijft iets langer in de winter hangen; zo is het te onthouden).
Daar tussenin staat de Hollandse linde; een Tilia x vulgata kruising.

hennie oes

Afbeelding
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Je kunt ook denken aan zomereik en wintereik, nu twee verschillende soorten inlandse eiken. (zomer eik met gesteelde eikels, wintereiek met zittende eikels). De wintereik was in de volksmond diegene waar in de winter de bruine bladeren bleven hangen, behalve dat dat meestal zomereiken zijn.
De zomerlinde ziet er 's winters vaak ook kaler uit met de bekende, glimmende, paarsige twijgen.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hennie, Maarten,

Logica ver zoek dus.
Onlangs kwam ik nog zo iets geks tegen in onze Nederlandse naamgeving : de duivelswandelstok wordt ook 'engelenboom' genoemd, dus blijkbaar voor de één de duivel voor de ander een engel.
Het is maar hoe je het bekijkt.

M.
Plaats reactie