Het houden van bijen als hobby.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Anneke Epping
Berichten:3
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 20:18
Locatie:Nederland
Contacteer:
Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Anneke Epping » zo 20 feb 2005, 20:37

Hallo,
ik moest iets weten over het houden van bijen en vond dit forum een makkelijke manier om mijn vraag te stellen.
We wonen in een oud boederijtje met aan de achterkant een mooi stukje grond. We hebben een deel van dat grond braak liggen voor het hooien. We krijgen hier ieder jaar maar een paar pakken hooi van. Nu vind mijn moeder het leuker om het stukje land voor iets anders te gebruiken. We wilden er bijvoorbeeld sierkalabassen en pompoenen op laten groeien. Of het strooien van zaad van wilde bloemen soorten. Nu leek het ons leuk om er ook bijenkorfen/kasten te plaatsen. We hoeven er geen honing van te hebben, maar het trekt vogels en andere dieren aan. Het is dus echt voor de hobby. Nu is mijn vraag, kunnen we de bijen houden zonder er ook maar iets aan te doen? Dus dan geen honing verwijderen. Of heeft het echt een jaarlijkse onderhoud nodig? En hoe kun je het beste de kasten plaatsen? Met overkapping of zonder? En komen de bijen er dan vanzelf in? Misschien kunnen jullie mij hier wat meer informatie over geven.

Vriendelijke groet
Anneke

A Epping

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Ati » ma 21 feb 2005, 11:01

Hallo Anneke,
Je hebt zo te horen een prachtige plek om bijen te houden. Ik begrijp dat je bang bent dat bijen houden veel tijd kost, maar dat valt reuze mee. Van oktober tot maart zijn de bijen in winterrust, dus dan mag je je niet eens met ze bemoeien.
Van maart tot oktober hoef je er ook niet veel aan te doen want het meeste doen ze zelf. Alleen in de zwermtijd (april, mei) moet je een beetje aandacht aan ze besteden maar ook dat hoeft niet veel tijd te kosten.
Op de vraag of je bijen kunt houden zonder er iets aan te doen: ja, maar dan komt er ieder voorjaar een zwerm af (dat is een natuurlijk proces: een bijenvolk groeit) en je weet niet waar die zwerm zich gaat verstigen (bij jou onder het dak of bij de buren...).
Ik zou zeggen: koop dit voorjaar een volkje en steek je licht eens op bij de plaatselijke imkervereniging. Dan heb je voor weinig geld en tijd een hele hoop plezier want het is ontzettend leuk om dat bijenleven mee te maken.

egidius
Berichten:3
Lid geworden op:do 28 mar 2002, 21:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door egidius » ma 21 feb 2005, 15:05

Beste Anneke

Ik zie dat je student ben op het AOC terra.Jaap Smit is op deze schooldocent.Als iemand iets weet van bijen is hij dat wel.Hij geeft ook beginnerscursussen voor mensen die niets van bijen weten,maar graag willen ervaren hoe het is om bijen te houden!!

Veel succes,Egidius

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door wilde » ma 21 feb 2005, 16:54

Dag Anneke, ga vooral bijen houden en maak er leuke foto's van. Ik ken je al van het Belgisch Natuurfotografieforum. Vroeger postte ik daar af en toe een foto en was ik daar met commentaren ook actiever dan momenteel, maar ik kijk nog wel regelmatig. Er zijn soms mooie foto's te zien. Met jouw Minolta moet je toch ook wat mooie bijenclose-ups kunnen maken. De resultaten kun je hier ook wel kwijt.
Groetend, Albert de Wilde

http://www.scene24.net/natuurfotografie/index.php

Jan Gooijer
Berichten:12
Lid geworden op:di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Jan Gooijer » ma 21 feb 2005, 21:43

Dag Anneke Epping,
Leuk dat je zo'n mooie plek hebt om bijen te houden. Maar bijen houden zonder iets aan te doen gaat eigenlijk niet. Toch hoef je er niet zoveel aan te doen. Ik imker al jaren extensief. Dus zonder het maken van kunstzwermen of koninginneteelt.
Als je op een plaats woont waar de buren geen last hebben van een zwerm die uit jou kast komt, dan kun je rustig een zwerm af laten komen.
Het kost ook wel wat. Je had het al over een afdak. Ook moet er een kast gekocht worden.Je zou toch op z'n minst ook een boek moeten lezen over het houden van bijen om er een beetje in thuis te raken.
Want als je dit voorjaar begint met het aanschaffen van een bijenvolk en er komt een zwerm, dan moet je toch wel weten hoe je die moet scheppen. Een tweede kast is dan nodig om die te huisvesten. Je hoeft geen honing, maar als daar voldoende bloemen bloeien, die honing geven, dan is het toch wel leuk om wat honing te oogsten. Daarom moet er een honingkamer op de broedkamer staan. Als je de honing er niet uit haalt, is die toch nodig om de bijen ruimte te geven.Ook zijn een bijenkap, een beroker en handschoenen nodig.
Als je er mee begint, zul je zien dat het heel leuk is. En ook dat er veel meer mogelijk is dan je nu denkt. Maar een kast er neerzetten een er niets meer aan doen, daar lijkt mij niet veel aardigheid aan.
Hartelijke groeten, Jan Gooijer.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 21 feb 2005, 22:37

O.K. Bert,
Neem de tijd.
Kies beleid
en handel bevrijd ...

*
Sorry Anneke; aan de brief van Jan Gooijer heb je meeerrr !

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Hennie Peters » di 22 feb 2005, 07:52

dag Anneke,

Je bent een geluksvogel omdat je de mogelijkheden hebt om dit te kunnen doen. Als je een holle boomstam kunt vinden dan zou ik proberen om ze daarin te huisvesten. Dat is een natuurlijke huisvesting voor de bijen, ze hebben bij gebrek aan kasten en korven daarin miljoenen jaren kunnen overleven. Jammer dat je zo'n eind weg woont anders had ik wel een volkje bij je willen installeren. Hopelijk reageert er nog iemand uit jouw omgeving.
Kom op imkers uit de omgeving van Nieuwe Pekela, geef Anneke een volk en kijk hoelang zij ze in leven kan houden zonder varroabestrijding en alle andere nieuwerwetse fratsen.


groet,
Hennie

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door teun ijff » di 22 feb 2005, 19:38

Hoi Albert !

Bedankt voor de link naar de mooie site over foto's !
Erg mooi en leerzaam.............en......... hele mooie foto's :)

Groeten Teun

Anneke Epping
Berichten:3
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 20:18
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Anneke Epping » vr 25 feb 2005, 18:20

Hallo,
Als eerste, bedankt voor de vele reacties.[;)] De docent Jaap Smit zegt mij weinig, maar ik zou even een keer kijken wie hij nou werkelijk is.
Is er ook een kans dat als ik er een bijenkast neer zet, er vanzelf bijen in komen? Of kun je dan toch beter een paar bijen aanschaffen?
Nou ja, ik moet toch eerst een beetje rond kijken voor meer informatie en daarna wat spullen gaan aanschaffen.

Groeten Anneke


A Epping

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Het houden van bijen als hobby.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 25 feb 2005, 21:30

Dag Anneke,
De kans bestaat dat er een zwerm in je kast trekt; vooral als je er een paar raampjes met ouwe raat inhangt.
en..
Wat vind je van de gedachte van Jan Gooijer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten