oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Contacteer:

oxaalzuur

Bericht door Ria van den Berg »

De aanvraag voor registratie van oxaalzuur is onderweg en ze verwachten dat de behandeling 12 maanden duurt. Maar er zijn al diverse oxaalzuurverdampers in ontwikkeling voor het toedienen op grote schaal. Vorige week was er een interessante "workshop" met als hoofdonderwerp "varroa" in Edmonton met o.a. de Zwitserse dr. Toni Imdorf. Van mensen die met oxaalzuur experimenteren, hoorde ik, dat het geen mooie, kleine kristalletjes zijn als keukenzout. De één rolt het daarom met een deegrol tot fijnere kristallen en een ander gebruikt een grote hoeveelheid die hij eerst onder druk vloeibaar maakt(in zijn oxaalzuurverdamper). Hoe doen jullie het in Nederland of is daar wel keukenzoutachtig oxaalzuur verkrijgbaar ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
depauws
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door depauws »

Dag Ria
Volgens mij gaat het om axaalzuur-hydraat ( met 2 moleculen water per molecule axaalzuur).
Het product dat ik heb is grof en onregelmatig gekorreld, zelfs enigszins plakkerig.
Waarschijnlijk is het hygroscopisch en vormt klonters.
Ik heb het product ook eens gezien in de vorm van een pil, de juiste dosering voor in de verdamper te plaatsen.

Groeten
Depauws
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Dag Ria,

Oxaalzuur is net even iets plakkeriger dan keukenzout. Je kunt het niet zo makkelijk uit een potje gieten als keukenzoutkristallen. Als het langere tijd in een potje zit dan wordt het een grote klont. Even flink schudden en het zijn weer losse kristallen die je met een lepel kunt scheppen.

Ik moet erbij vertellen dat ik alleen ervaring met oxaalzuur met kristalwater heb (dihydraat).
Ik verwacht dat watervrij oxaalzuur wel weer goed hanteerbaar is, maar mogelijk heb je dan weer last van stof en omdat het schadelijk is voor de longen is het dan uitkijken geblazen.

Waarom vind je deze eigenschap zo belangrijk? Wil je een doseerautomaat op je verdamper zetten?

groet,
Hennie
Ria van den Berg
Contacteer:

Bedankt meneer (?) Depauws en Hennie. (Leen leest net een stukje van je in "Bijen").
Het gaat me om het gemak. Keukenzoutachtige kristallen kan je makkelijk afmeten met een maatschepje. Ik kijk er niet naar uit om 900 keer 2 gram af te wegen in een bijenstand bij temperaturen net boven nul.
Eén van de ontwerpen werkt trouwens met een "kamer" waar je genoeg oxaalzuur voor een hele bijenstand in kan doen. Dat wordt dan onder druk vloeibaar gemaakt en per portie van 2 g verdampt. Dit is een computergestuurd prototype. Je kan in je eentje twee volken gelijk behandelen en het werkt op een aggregaat, dat je achter op je truck kan zetten. Het andere model is een aangepaste "Varox" (?) waarmee je met zijn tweeen vier volken gelijk kan doen en werkt op accu's. Maar daar moet je wel elke keer de hoeveelheid afpassen.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ria van den Berg schreef: Eén van de ontwerpen werkt trouwens met een "kamer" waar je genoeg oxaalzuur voor een hele bijenstand in kan doen. Dat wordt dan onder druk vloeibaar gemaakt en per portie van 2 g verdampt. Dit is een computergestuurd prototype. Je kan in je eentje twee volken gelijk behandelen en het werkt op een aggregaat, dat je achter op je truck kan zetten. vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Dag Ria,
Voor zo'n grote hoeveelheid volken is dat verdampen een enorme klus, zelfs met dat dampspuwende monster met 2 pijpen voor een paar duizend dollar.

Goedkoper en sneller is dan toch druppelen. Met een knijpfles van een halve liter, en een jerrycan oplossing in de buurt, doe je met 2 personen er minder dan 1 minuut over per kast. Dat red je met verdampen van zijn leven niet.

Ook is druppelen niet gevaarlijk, verdampen is toch oppassen, en uit de buurt blijven.

Bijkomend voordeel is dat het druppelen een langere nawerking heeft naar mijn persoonlijke mening.

Als je dat druppelen tussen de 0 en de 8 graden toepast, zal je er verbaasd van zijn, hoe weinig de bijen verstoord worden.

De enige vertragende factor bij jullie is, de verpakking van de isolatie open en dicht maken. Hebben wij hier niet.

Wijsheid gewenst.
groeten Hennie....
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

dag Ria,

Depauws schreef over tabletten die je heel gemakkelijk in de verdamper kunt stoppen. Ik heb toevallig een poosje geleden zo'n verdamper gezien die met van die "pillen" werkt. Heel erg handig maar ook een stuk duurder die pillen, een pot oxaalzuur met een schepje is toch een stuk goedkoper. We blijven toch gewoon zuinige hollanders, beste DePauws :D
(Leen leest net een stukje van je in "Bijen").

Ik ben blij dat je me eraan herinnert, de deadline voor het volgende artikeltje is 28 februari. Ik heb het stukje van de apidea's eind december geschreven en half januari is het volkje dood gegaan.
Het gaat me om het gemak. Keukenzoutachtige kristallen kan je makkelijk afmeten met een maatschepje.

Met het plakkerige oxaalzuur zal dat ook wel werken, alleen heb je dan een schepje nodig met een vorm die je gemakkelijk kunt gladstrijken. Zoiets als een halve bolvorm die je vult en daarna met een spatel gladstrijkt.

groet,
Hennie
Ria van den Berg
Contacteer:

Beste Hennie (Kroese)
Je schreef :
"Voor zo'n grote hoeveelheid volken is dat verdampen een enorme klus, zelfs met dat dampspuwende monster met 2 pijpen voor een paar duizend dollar."

Wij zijn voor Alberta geen grote bijenhouders, de ontwerpers van de "dampspuwende monsters" hebben er 2-4000 ! Cor de Wit beweert dat hij met zijn systeem, 4 kasten gelijk, 800 volken per dag doet. Ik denk ook niet dat die verdamper een paar duizend dollar per stuk gaat kosten en vooral die van Terry Greidanus (computergestuurd) is vrij handzaam.

"Goedkoper en sneller is dan toch druppelen. Met een knijpfles van een halve liter, en een jerrycan oplossing in de buurt, doe je met 2 personen er minder dan 1 minuut over per kast. Dat red je met verdampen van zijn leven niet."

We zitten met de temperatuur en we houden er niet van om een volk in het najaar open te maken. Volgens Leen doe je dan meer kwaad dan goed en hij is zo'n bijenhouder die "het" van nature heeft. Verdampen kan als de bijen staan ingepakt met temperaturen rond nul. Het past gewoon beter in het systeem hier

"Ook is druppelen niet gevaarlijk, verdampen is toch oppassen, en uit de buurt blijven."

Met verdampen moet je handschoenen(die beschermen tegen chemicalien) en een masker over je hele gezicht aan. Met druppelen zeggen ze hier dat handschoenen genoeg is.

"Bijkomend voordeel is dat het druppelen een langere nawerking heeft naar mijn persoonlijke mening."

Toch heeft Cor de Wit al drie jaar niks anders tegen varroa gebruikt dan twee keer per jaar verdampen en de aantallen mijten blijven laag.
Adony, een onderzoeker in Beaverlodge heeft de bijen die binnen worden ingewinterd gedruppeld toen ze naar binnen gingen en is deze winter eens in de week aan het mijten tellen.

"Als je dat druppelen tussen de 0 en de 8 graden toepast, zal je er verbaasd van zijn, hoe weinig de bijen verstoord worden."

Dat is hier in de Peace dus het probleem. De bijen zitten in de onderste broedbak en temperaturen tussen 0 en 8 zijn niet gewoon, eind oktober.

"De enige vertragende factor bij jullie is, de verpakking van de isolatie open en dicht maken. Hebben wij hier niet."

Dat is een hele klus, daar kan je per vier volken zeker vijf minuten bij optellen. Ik weet dat je dat in Nederland niet hoeft, we hebben daar ook bijen gehouden, maar we hebben er nooit ons brood mee verdiend [:)]

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Ria van den Berg schreef: Volgens Leen doe je dan meer kwaad dan goed en hij is zo'n bijenhouder die "het" van nature heeft.
Ik vind het een goede gedachte, ik en vele anderen denken er ook zo over, toch blijkt deze actie in de praktijk ontzettend mee te vallen.
Dat is een hele klus, daar kan je per vier volken zeker vijf minuten bij optellen.
Dat dacht ik wel. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat verdampen praktisch gezien beter in jullie systeem past.
Ik weet dat je dat in Nederland niet hoeft, we hebben daar ook bijen gehouden, maar we hebben er nooit ons brood mee verdiend [:)]
Ik wist dat natuurlijk, ik lees al heel wat jaren met interesse jouw ervaringen in Peace River Vallei [^]
Ik vond de aquarellen van Bertus erg mooi. Het is leuk wat beelden bij het verhaal te hebben.
Misschien eens een paar fotos van jullie bijenhouderij / omgeving?
Groeten Hennie...
Ria van den Berg
Contacteer:

Hoewel we Bertus hebben uitgenodigd om even langs te komen op de fiets, heeft hij dat tot nu toe niet gedaan.[:)]
Hij heeft al dat moois gemaakt vanaf foto's van ons bijenverhaal dat intussen in het Engels op onze website staat. De Nederlandse versie wacht tot de computerman in onze familie weer wat tijd heeft. Op die website staan ook foto's van onze omgeving, als ik minder vaak vergeet de digitale camera mee te nemen, komen er meer. Je kan kijken op : http://www.vandenbergfamily.ca
Elke keer als we op internet zijn, geeft het weerstation de gegevens door, heelaas registreert het niet het aantal uren zon. Alberta is bekend om de blauwe luchten en dus veel zon.

Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Hartstikke mooie foto's Ria! Daar krijg je echt zin van om in het voorjaar weer met de bijen aan de gang te gaan! [:)] En wat een mooie klaver. Hoog lijkt me. Ziet eruit als de klaver die ik in noordelijk Noorwegen heb gezien: omdat daar de zon 's zomers niet onder gaat groeit het maar door.
En een verrassend filmpje aan het begin. De RC Airplane is gelukkig geen 652.9 MB maar 48,2 mb. Dat scheelt [:)]

groet,
Henk
Plaats reactie