In mijn bestand staan al een tijdje een drietal bloemen, die ik niet meer kan thuis brengen; Al eerder vroeg ik in deze rubriek met sukses om hulp.Wie helpt mij: Hans[?]..Albert[?]..Aebe[?]..meer bloemvaste lezers[?]..Daar komen ze:
Niet de enige ben ik die het niet weet, Hennie.
Daarom nog maar eens een herhaalde oproep voor deze schitterende foto's anoniem in het arhcief verdwijnen
Bloem 2 lijkt mij een Geranium endressii cv. en bloem 3 een Geranium pratense cv. (beemdooievaarsbek-cultivar). Bloem 1 lijkt een rosacae maar dat weet ik niet zeker.
DaanL schreef:
Volgens mij (zie ook deze foto) heeft de Geranium endressii en meer roze kleur zoals foto 1.
Hallo Daan,
Cultivars van Geraniumachtigen willen nogal eens sterk van kleur verschillen (zoals ook die van de beemdooievaarsbek foto 3), vandaar dat ik er cv. (cultivar) bij gezet had.
Kijk eens op de site van Jeanne Lauwen. Daar staan erg veel prachtige foto's van bloemen, en zijn ze misschien terug te vinden. http://www.jeannelauwen.nl/
Dank voor de hulp tot zover: volgens mij is 1 en 2 nu opgelost:
1 = Postelein (portulaca gr.)
2 = geranium endressii
3 = [?] [?] slangekruid kan vlgs. mij niet; de bloem heeft niet de lipbloemige vorm van de slangenbek en evenmin de "gespleten tong" van de 2 lobbige stempel: