negende jaar geen bestrijding varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Contacteer:

negende jaar geen bestrijding varroa

Bericht door Romée van der Zee »

Dit weekend controle in 'mijn' 4 bijenvolken uitgevoerd. Een aantal cellen getest op de aanwezigheid van mijten, niets gevonden. Op de onderlegger geen mijten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen mijt in de volken zit.
Ik begin nu aan mijn negende seizoen zonder enige bestrijding.

met vriendelijke groet van,
Romée
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: negende jaar geen bestrijding varroa

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Romée,
dat is een mooi bericht. Zou je wat meer hierover kunnen vertellen? Heb je een speciaal gekweekte lijn hiervoor? Heb je met de koninginnenteelt hier echt speciaal op geselecteerd? En hoe ging het de eerste jaren met de varroabesmetting? Ben je er wel eens volken door kwijtgeraakt?

Met vriendelijke groet,
Wim
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Dag Wim,
Ik heb er veel over geschreven op het imkerforum. Het ontbreekt me nu aan tijd om het uit het archief op te diepen.
Ik doe niet aan koninginnenteelt, en heb dus geen speciale lijn. De moeren zijn standbevrucht, uitgangspunt is 'bastaard'. Dat vind ik tevens om andere redenen belangrijk.
Ook heb ik niet bewust een varroalijn geselecteerd.
Van 'mijn' volken mag een voorzwerm afkomen. Daarna snijd ik doppen. Afgelopen jaar ben ik twee volken kwijtgeraakt omdat die zwermen laat afkwamen, en de bevruchting moest plaatsvinden in een regenperiode. Darrenbroedige moeren in twee prachtvolken. Helaas.
Voorzover ik weet ben ik geen volken kwijtgeraakt door toedoen van de destructor. Wel heb ik soms heel kleine volken in het voorjaar gehad, en die in leven gelaten. Die groeiden dan toch weer uit tot mooie volken.
Ik hecht zelf veel waarde aan het vermijden van slechte imkermethoden. (b.v. geen uitwisseling tussen volken, geen afvliegers/vegers etc. Uitgangspunt is -rekening houden met wat zich binnen een bijenvolk afspeelt-)
Romée
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Romée,
je hebt inderdaad veel hierover geschreven. Ik heb even in het archief gezocht. Ik heb er twee linkjes uitgehaald voor degenen, die het nog even na willen lezen:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1029
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=563

Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie