varroa observatie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

varroa observatie

Bericht door maartenkleijne »

Tijdens het werken in een volk dat al vijf jaar niet tegen varroa behandeld is en overdadig sterk uit de winter kwam:

Er liep een varrao mijt over het raam dat ik in mijn hand had. Ik keek er aandachtig naar en zag plots drie bijen het arme diertje aanvallen. De varroa mijt overleefde dit niet.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: varroa observatie

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik heb gisteren de darreraat uit de kasten gehaald en de larven er uit gehaald.
Ik heb een heel broedkamerraam met darreraat. Op dit forum las ik dat een opgedeeld raam in 2 of 3 delen ook volstaat. Een goede overweging voor volgend jaar.

1 kast die ik in het najaar niet behandeld heb had redelijk wat varoa. (1 op de 25-50 larven had een mijt in zijn cel) Deze kast krijgt nog eens een raat met open darrebroed als er verder geen open broed aanwezig is na het maken van de kunst zwerm.

De andere 5 kasten die ik heb behandel met Apivar in het najaar vertoonden nagenoeg geen varoa. Op 1 raam heb ik er één gezien. Op de ander 4 ramen geen. [^]
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet in zaten maar ik heb net een nieuwe bril [8D]. Dus.... weinig varoa [:p] of een slechte opticien.[:(!]
Het resultaat stemt mij gerust voor de rest van het jaar. Vorig jaar had ik er aanzienlijk veel meer.

Gegroet Jaap.
Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Bericht door Dirk C »

Hoi Beste Jaap.
Ik weet niet hoe je de varroa gecontroleerd hebt op je darrenbroed, maar hopelijk heb je je darrenraat even in de diepvrieskist gelegd. Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer je het gesloten darrenbroed openmaakt en de darrenlarven hieruit haalt, het grootste deel van de varroa niet op de larven zelf zitten maar vliegensvlug op de binnenkant van de celwanden gaan kruipen. Wanneer je je darrenbroed even diepvriest, zijn de varroa 's afgedood en krijg je er een beter zicht op. Ook ken ik enkele mensen die de laven in een boom hingen en door de mezen uit de raat lieten pikken, mooi om te zien, zeker niet aangewezen om te doen, bijen komen hier ook op af en worden zo door de aanwezige varroa's in dit broed volop besmet.

vriendelijke groet
dirk
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Hoi Dirk,

Ik heb de ramen van de stal meegenomen naar huis. Daar hebben ze een nacht in de schuur gehangen. De volgende dag heb ik de larver verwijderd en natuurlijk ook de celwanden waar mogelijk gecontroleerd. Het vliegensvlug op de celwand gaan zitten van de mijt was toen trouwens al zeer onwaarschijnlijk want de levende mijten die ik heb gezien waren niet meer de aller vlugsten.
Daarna de raten met de tuinslang afgespoeld. Ze hangen nu te drogen. Meestal gooi ik ze dan alsnog in de wassmelter. Soms gebruik ik ze nog eens.
De volgende morgen was het inderdaad wel een drukte van belang in de tuin. Het uitspoelen van de raten heb ik in de tuin gedaan en daar lagen nog al wat larven. Mezen en merels hadden een heerlijk ontbijt.

Jaap
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Allemaal,

Ik heb de methode die in het blad bijen stond ook gedaan bij al mijn kasten in combinatie met een vlieger, het werkt als een trein.
Ik had een volk wat erg besmet was (in winter ook oxaalzuur!!!?) en ik heb er minstens duizend mijten uitgehaald na op deze manier Ingevroren en door de zeef De volgende keer waren het er een stuk minder. en ik heb het idee dat ik het broedloos volk nu aardig mijtenvrij heb.
Inmiddels heb ik er alweer darreraat inzitten en hang het nu over in het volk waar nu al het broed is uitgelopen en er en nieuwe jonge moer in zit Ik hoop nu dat ik ook hier veel wag vang.

Ik kan het een ieder aanraden.

Groeten Harmen
Jaap van Assenbergh
Contacteer:

Hoi Harmen,

Als je het netjes op tijd doet gaat het uitstekend.
Twee jaar geleden heb ik deze methode op papier mee genomen naar een klein dorpje in Roemenie waar bijna bij ieder huis wel een paar bijenkasten staan. Bestrijdings middelen zijn in de directe beurt niet te koop of te duur. (Of ze hebben er niets voor over)
Ik heb de methode uitgelegd aan enkele imkers en ze enkele vellen darrenkunstraat meegegeven. Later vernam ik dat er flink geknutseld was om de raten in drie delen op te delen.
Nu hoor ik goede berichten. De sterfte onder de volken is veel lager. Andere imkers uit het dorp zijn nu in de leer bij hun voorgangers.

Bij mij zie ik dit jaar dus niet veel resultaat[:(!], omdat er zo weinig mijt inzit[:)]. Maar daarom niet getreurd.[^]

Jaap
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Jaap,

Ik vind het een prima zaak, en ik ben er van overtuigd dat dit een prima manier is. Ik heb inmiddels de tweede darrebroed uitgesneden, en kwam dus bijna geen varroas meer tegen.[:)]

Verder heb ik er nu ook schorpioenen inzitten van Piet van Duchteren en ik ga met de volken proberen helemaal van de bestrijdingsmiddelen af te komen.(zie ook forum).

Ik geloof er in

Groeten Harmen
Plaats reactie