Lastige zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
teun ijff
Contacteer:

Lastige zwerm

Bericht door teun ijff »

Hallo Allemaal !

Vorige week had ik een zwerm die onder mijn hoofdvolk ging hangen ( onder de kast ).... heb de zwerm afgeschud in een 10 ramer met 4 velletjes kunstraat. Volgende dag gekeken in het kastje... maar de zwerm was erg klein.... de oude gemerkte koningin gezien !

Ik dacht....laat ik slim zijn.... hang een raampje gesloten broed en wat voer in het kastje....maar wat gebeurde er.....de koiingin liep er nu elke keer uit...met als gevolg....de bijen vlogen er ook uit.
Keer op keer gebeurde dit.... op een gegeven moment de moer maar opgesloten in een moerkluisje....en dat hielp ! Raam met gesloten broed en voerraam er maar weer uit gehaald !
Volgende dag...mooi weer.... om 13 uur....( de koningin was inmiddels bevrijdt).... ja hoor......... weer de moer buiten de kast en weer neiging tot zwermen !
Nu de moer weer gevangen en vastgezet....en alles in een 6 ramer gedaan. De dagen daarna was het slecht weer... en heb ze een liter suikerwater gegeven... waar ze weinig mee doen. De zwerm beslaat twee ramen hooguit.....en de bijen reageren sloom.... soms vliegt er wel wat uit.... maar voor mijn gevoel zijn dat verkennersbijen ?
Wat te doen...??? VAndaag weer mooi weer.....wat nu als ze weer proberen weg te vluchten ? Wat doe ik fout ? ( ja... dat raampje gesloten broed en voer had ik 3 dagen later of nog later in moeten hangen... wanneer ze wat meer genesteld waren denk ik nu ! )

Graag jullie advies !

Mvg Teun IJff
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Lastige zwerm

Bericht door buckfast_beekeeper »

Geef ze eens 1 uitgebouwd broedraam zonder broed. Spuit dit nat met een suikerwater oplossing. Geef ze voor de rest allemaal waswafels. De kast binnen eerst eens insmeren met vers gras wil ook wel eens helpen.
Voederen zou ik pas beginnen doen als ze terug met stuifmeel vliegen. Op dat ogenblik hebben ze zich gesetteld.

Hopelijk kan je de zwerm tot "betere" gedachten brengen.

mvg

buckfast_beekeeper
teun ijff
Contacteer:

Bericht door teun ijff »

Hoi Buckfastkeeper !

Ik heb het gedaan.... ben benieuwd !Kast insmeren met gras... gaat niet meer...ze zitten er nog in en wil geen onrust brengen in de Kast !

Ze waren trouwens al iets aan het uitbouwen geslagen... hopelijk blijven ze zitten !
Kan ik in latere instantie wel gesloten broed invoeren om het volk te versterken ?

Bedankt voor je advies !

Groeten Teun
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Als ze aan het uitbouwen zijn is dat een goed teken.

Met versterken zou ik wachten tot haar eigen broed begint uit te lopen. Is het een zwerm van je zelf? Dan zal dit versterken normaal weinig problemen veroorzaken. Is het een zwerm van ongekende oorsprong kan het anders liggen. Als het 2 verschillende rassen zijn durft dit wel eens voor onenigheid in het volk zorgen. En dat is natuurlijk minder.

Als er voldoende stuifmeel te halen is en je kan eventueel met wat suikerdeeg (zou met het oog op roverij geen vloeibaar voedsel toedienen) stimuleren, denk ik dat het volk sterk genoeg kan worden voor de winter zonder het toevoegen van broed.

Heb je er al aan gedacht een varroa behandeling door te voeren op het ogenblik dat de koningin aan de leg gaat? Er is dan nog geen gesloten broed en alle mijten zitten op de bijen. Ideaal zou ik zeggen.

Nog veel geluk met je "lastige zwerm"

buckfast_beekeeper
teun ijff
Contacteer:

Bericht door teun ijff »

Hallo Buckfast beekeper !

Ja.. heb ik aan gedacht... maar zal eerst het zwermpje de tijd geven om zich te nestelen denk ik ?!
Had in gedachte daarna 3 dagen 1 viltje met mierenzuur te geven... maar zie ook weer vervelende verhalen over mierenzuur !

Weet jij het ? Ik heb ook nog wel een bakje apiquard...

Afijn... hoor nu tuten en kwaken in mijn hoofdvolk... tis koud hier en regenachtig... kan ik de doppen nu al breken ? en wat jonge moeren in laten lopen ?

Groeten Teun
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Als je een tuter hoort is er een moer in het volk. Je kan dus de doppen breken.

Mierenzuur is idd schadelijk voor het broed. Je hebt trouwens nog wat tijd. Als het maar gebeurd voor het eerste broed gesloten wordt. Dat zal anders het zwaarste belast worden met mijten. Waarom overweeg je niet om het volkje te betruppelen met oxaalzuur. Dit is minder schadelijk voor het broed en zeer makkelijk.

receptje? 35 gr oxaalzuurdehydrataat mengen met 300 gr suiker (het droog mengen met de suiker vergemakkelijkt het mengen zonder klontertjes) en 1 liter lauw warm water. Besprenkel uw volkje hier mee. 100 ml voor een produktie volk. Een kleiner volk natuurlijk evenredig minder. Deze oplossing bewaart ongeveer een jaar indien nodig.

mvg

buckfast_beekeeper
Plaats reactie