Even aandacht voor het volgende:
Ik heb last van veel lopende bijen die niet kunnen vliegen en er verder gezond uitzien[:0]. Ze lopen de tuin in en zijn met vele! Is dit het gevolg van een virus??? Varora val is zeer klein op de lade. ik heb wel het volk gesplitst en daarmede het broednest overhoop gehaald[:I]. Is het mogelijk dat dit broed niet voldoende warm is gehouden door de bijen en dien ten gevolge hiervan last heeft, of heeft het een andere oorzaak???
Met bijengroet
Croy
Lopende bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Lopende bijen
Zijn het vrij jonge bijen (nog fris van kleur/onbeschadigd) en zitten ze vol met stuifmeel als je ze openmaakt (of plat trapt: gele klodder)?
Zo ja dan zou je wel eens last kunnen hebben van de Meiziekte. Ik heb nu even geen tijd om te reageren (aan het werk) maar zoek eens met de zoekmachine(s) naar Meiziekte.
mvg,
L
Zo ja dan zou je wel eens last kunnen hebben van de Meiziekte. Ik heb nu even geen tijd om te reageren (aan het werk) maar zoek eens met de zoekmachine(s) naar Meiziekte.
mvg,
L
De Meiziekte is een verstopping van de darm die word veroorzaakt bij jonge bijen en vooral in Mei dooor het eten van teveel stuifmeel.
Je kunt dit simpelweg oplossen door een zéér lichte suiker-water oplossing te voeren of het beste het gewoon over de raten te gieten.
Hier kun je ook wat vinden :
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=1918
Sucses ermee,
Daan
Je kunt dit simpelweg oplossen door een zéér lichte suiker-water oplossing te voeren of het beste het gewoon over de raten te gieten.
Hier kun je ook wat vinden :
http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=1918
Sucses ermee,
Daan
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Waarschijnlijk niets aan de hand, gewoon veel oude bijen die aan het eind van hun leven zijn en nog een plaatsje zoeken om lekker in te slapen. Dit zie je veel in de zomer, en ook zeker gevaarlijk voor de kids die op blote voeten door de Tuin lopen en die dan nog net een laatste prikje krijgen van de afgeleefde bij die toch ook nog wel even graag wil steken voor hij toch dood gaat.croy schreef:
Even aandacht voor het volgende:
Ik heb last van veel lopende bijen die niet kunnen vliegen en er verder gezond uitzien[:0]. Ze lopen de tuin in en zijn met vele! Is dit het gevolg van een virus??? Varora val is zeer klein op de lade. ik heb wel het volk gesplitst en daarmede het broednest overhoop gehaald[:I]. Is het mogelijk dat dit broed niet voldoende warm is gehouden door de bijen en dien ten gevolge hiervan last heeft, of heeft het een andere oorzaak???
Met bijengroet
Croy
gr. T. Both