Moerloze apidea's

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bart Maes
Contacteer:

Moerloze apidea's

Bericht door Bart Maes »

Mede-imkers, ik heb twee vragen rond apidea-volkjes:

PUNT 1: In de tuin staan vier apideakastjes.
Twee ervan zijn moerloos (denk ik, maar er is stuifmeel en de raampjes zijn goed opgebouwd), ze bruisen echter nogal goed en de bijen lopen in wirwar door het kastje. Ze hebben elk nog veel bijen.
Ik wil ze een nieuwe moer geven. Kan dat zomaar en wat is het beste: een jonge uitgelopen moer of een dop die op het uitlopen staat? Moet ik de was uitsnijden uit de kadertjes en ze ook enkele nachten in de kelder zetten om te harmoniseren?

PUNT 2: Verenigen: de kastjes staan per twee samen. Kan ik ze met een krantenblad verenigen met elkaar? De jonge koningin kan zo langer in de twee apidea's blijven tot ze eigen broed heeft.

MIJN VRAAG: Graag had ik geweten welke richtingen je uit kan in zo'n situatie. Ik denk aan de ervaring die Hennie Peters had met zijn drie kastjes op elkaar (gelezen op het forum en in 'Bijen'). Het is niet de bedoeling om ze ook zo de winter in te laten gaan. Eerder zou ik volkjes op twee apidea's willen opbouwen om te verenigen in het najaar.

Met vriendelijke imkersgroet!![:)]
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Moerloze apidea's

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Bart,

Volgens mij kan je er perfect een uitgelopen moertje invoeren. Ben je echter zeker dat het moerloos is? Normaal kan je er van uitgaan dat de moertjes aan de leg zijn 2 weken na het uitlopen. Hoe lang zijn ze reeds ingevoerd?

Indien je een nieuwe koningin zou invoeren, zet ze dan wel terug koud. Kwestie van de harmonie in het volk sneller te herstellen.

Zou ze niet verenigen is tenslotte niet te laat om een nieuwe koningin te proberen.

mvg

buckfast_beekeeper
Bart Maes
Contacteer:

Re: Moerloze apidea's

Bericht door Bart Maes »

Ik weet het. Ze staan buiten van maandag 30 mei. Rond 8 juni kan je dan verwachten dat de koningin bevrucht is. Wat ik vroeg is een beetje voorbarig, dat weet ik. Maar 't is om wat voorbereid te zijn.
Wees gerust, de kastjes blijven nog een tijdje staan op hun plaats.
Imkeren is toch een geduldige hobby...:D
Plaats reactie