Op vraag van Hans heropen ik hier dit item dat ontstond als reactie op de bedrijfsmethode van Willem de Jong.
Stelling : een jonge moer ingevoerd in een productievolk, begin mei, zwermt dat seizoen niet meer ?
Indien dit bijenlogica is, zou dat betekenen dat dergelijke volken voor de rest van het zwermseizoen niet meer hoeven gecontroleerd te worden op doppen, wat een hele werkbesparing zou betekenen.
Jullie ervaring graag hierover.
Marc
jonge moer zwermt niet meer ?
Moderator: Hans van der Post.
Re: jonge moer zwermt niet meer ?
Marc,marc schreef: [Jullie ervaring graag hierover.
Marc
Wie Willem de Jongh was weet ik niet. Van zijn bedrijfsmethode nog nooit gehoord. Maar al mijn prdoductievolken die, na de voorjaarsdracht van fruit en koolzaad, naar de linde gaan zijn hermoerd met een jonge leggende moer. Ik start de teelt altijd op 1 mei (was vroeger altijd een vrije dag - nu heb er meer!) om tegen 10 juni leggende moeren te hebben met gesloten broed om over te plaatsen op mijn productievolken waarmee ik reis. En ik hoef daar inderdaad niet meer gaan te controleren wat het zwermen betreft enkel hoe de nieuwe moer het doet: vooreerst de legcapaciteit, daarna de zachtheid van de nieuwgeboren werksters. Ik denk dat ik dat meer dan 20 jaar op die wijze uitvoer en zwermen komen niet voor, mogen niet voorkomen is een huisregel om toelating te krijgen om mijn volken daar te plaatsen.
Ik reis met de helft van mijn volken (plusminus 15) de andere 15 blijven thuis voor moerkweek en koninginnebrij te oogsten. Deze moeren blijven straks overwinteren, behalve een paar die niet aan mijn voorwaarden voldoen.
Mvg,
Bieboerke