Enige weken geleden heb ik honingramen geslingerd. Ik had de lege ramen in een leegstaande kast bij mijn huis geplaatst. Af en toe eens een bezoekje van een verdwaalde hommel was geen enkel bezwaar.
Tot vandaag er een kudde bijen de kaalgeslingerde ramen hadden ontdekt.
Het leek in een paar uur tijd wel een half volk wat er in, rond en om de kast vloog. Buren vroegen angstig of ik ook bijen bij het huis wilde houden.
Ik heb de ramen op een veilige plaatst gezet en heb een tijd lang met een tuinsproeier op nevelstand de bezoekers laten weten dat zij in ieder geval op deze plaats niet welkom waren. Nu bij het invallen van de avond wordt het automatisch stiller, maar ik verwacht morgen bij een zomerse dag weer een hoop drukte. Wat kan ik hier aan doen?
bijeninvasie
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: bijeninvasie
Denk dat je alleen maar kan afwachten. Na een tijd zal het wel minderen. De bron is tenslotte opgedroogd.
Op deze wijze kan het wel zijn dat ze leren roven. Blijkbaar zit er nog een imker in je buurt of zijn het jou bijen?
Geslingerde raten in een volledig gesloten kast is een must.
mvg
buckfast_beekeeper
Op deze wijze kan het wel zijn dat ze leren roven. Blijkbaar zit er nog een imker in je buurt of zijn het jou bijen?
Geslingerde raten in een volledig gesloten kast is een must.
mvg
buckfast_beekeeper
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ja, dat krijg je als er weinig tot niets is te halen. Als ik de voorjaars honing heb geslingerd krijgen de volken gelijk hun bakken met geslingerde ramen terug.
Mocht daar geen tijd voor zijn stapel de bakken "bijendicht" op als je de buren te vriend wil houden.
Ik kan op de dag af merken wanneer de dracht ophoud. Mijn schuurdeur staat altijd open maar als er bijen op verschillende bijvriendelijke luchtjes afkomen weer ik hoe laat het is; "kan de bijenuitlaten gaan leggen".
Hans.
Mocht daar geen tijd voor zijn stapel de bakken "bijendicht" op als je de buren te vriend wil houden.
Ik kan op de dag af merken wanneer de dracht ophoud. Mijn schuurdeur staat altijd open maar als er bijen op verschillende bijvriendelijke luchtjes afkomen weer ik hoe laat het is; "kan de bijenuitlaten gaan leggen".
Hans.
Lees http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... slaapkamerhbeugeling schreef:
....N u bij het invallen van de avond wordt het automatisch stiller, maar ik verwacht morgen bij een zomerse dag weer een hoop drukte. Wat kan ik hier aan doen?
Nobodies prefetc