Een van mijn produktievolken (het woord suggereert meer dan het is) zou als het goed was een nieuwe moer aan de leg moeten hebben. Afgelopen zondag gekeken. Geen broed en een hevig bruisend volk.
Knarsentandend van telerstelling het buurvolk geopend om daar een raam met eitjes/jonge larven uit te halen om in te hangen.
Laat ik daar nu weer open doppen aan treffen. Het is ook altijd wat!
In mijn onbenul een open dop overgehangen met wat broed. Ik dacht....dat scheelt weer een paar dagen.
Dezelfde avond hing er al een enorme baard met bijen aan de kast en dat was maandagavond nog het geval.
Vandaag (06.00 uur!!!)de kast maar weer geopend. Nu zitten er ineens wel eitjes (niet de door mij ingehangen) in de ramen. Dus toch een leggende moer!
De door mij ingehangen open dop was nog open en heb ik snel er uit gehaald. Net op tijd dacht ik.
Vanavond vol optimisme gekeken of de baard weg was maar deze was niet weg!!! Nog steeds als enige kast een hele baard.
Moet er nu elders een dop zitten(zou niet moeten kunnen), is er wat anders aan de hand??
Wie geeft raad?
Gaat ze zwermen of gaat ze niet......?
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Gaat ze zwermen of gaat ze niet......?
Nou Jacob de kast zit "beetje" veel vol bijen zou op zijn minste ruimte geven. (bak opzetten)
Als de varroa lade er nog niet uit is dit nu doen!!
Ja, dat de moer wel een wat laat is met een begin maken van het leggen van eieren kan gebeuren. Door open broed in te hangen stimuleer je de voedsterbijen tot voeden van de larven. En zo "pikt" ook de moer een graantje mee en gaat aan de leg.
Hans
Als de varroa lade er nog niet uit is dit nu doen!!
Ja, dat de moer wel een wat laat is met een begin maken van het leggen van eieren kan gebeuren. Door open broed in te hangen stimuleer je de voedsterbijen tot voeden van de larven. En zo "pikt" ook de moer een graantje mee en gaat aan de leg.
Hans