Onvoorstelbaar, maar naaktslakken zien kans om een bijenkast binnen te komen. Je vindt ze dan meestal op een (zij)wand of onder het deksel.
Bij de uitwintering zonder kantramen was het dit jaar zelfs extreem.
Een teken van vocht wordt wel gezegd.
De kasten staan tussen de begroeing op een pallet en in een droge stal op een bok. De laatsten hebben het minste last.
De tuin heeft dit jaar veel last van slakken. Een algemene klacht hier in de omgeving.
De bijen laten de trage beesten rustig hun gang gaan. De kruipsporen worden door de bijen gemeden. Mogelijk een tip voor imkers, die hun handen inwrijven met lijnolie enzo tegen steken. [:)]
De kasten en de raat kunnen flink bevuild raken. Vervangen en reinigen is dan de enige remedie, want voor de bijen lijkt me dit niet goed. [B)]
Hebben hier meer mensen (lees bijen) last van en heeft iemand tips t.a.v. slakken in bijenvolken ?
met vriendelijke imkergroet,
hans
naaktslakken
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: naaktslakken
Een paar jaar geleden had ik ook heel veel naaktslakken, die soms de bijenkasten inkwamen, als ze niet onder het afdak stonden.
Ik heb toen een zwarte cementton ingegraven als minivijvertje.
Sindsdien wonen er een stuk of tien padden in mijn tuintje die graag slakken lusten; er zijn nog wel wat slakken maar ze geven geen overlast meer bij de bijenkasten.
Ik heb toen een zwarte cementton ingegraven als minivijvertje.
Sindsdien wonen er een stuk of tien padden in mijn tuintje die graag slakken lusten; er zijn nog wel wat slakken maar ze geven geen overlast meer bij de bijenkasten.