voerbakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
voerbakken

Bericht door teun ijff » ma 11 jul 2005, 20:23

Hoi !

Ik heb twee soorten voerbakken.... ws kennen jullie ze wel....die gele van 2 liter met 2 klepjes....en die witte met een deksel.

Zit een mooi systeem in.... schuin geribbeld...zodat de bijen er tegen aan kunnen lopen zonder er van af te glijden.

Maar dit laatste doen ze toch wel denk ik.... want onderin zie ik een laagje dode bijen.

Hoe lossen jullie dit op ? Wat kan ik hier tegen doen ?


Groeten Teun

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Oude Essink » ma 11 jul 2005, 21:11

Hallo Teun,
Ook mij overkomt het , dat de wand te glad wordt en de bijen er niet meer tegenop komen; gevolg: verdrinken in de suiker; de volgende groep trekt zich aan de eerste op en redt het weer. Een fraai gezicht is het niet; het kan zijn, dat het schutplaatje teveel tussenruimte geeft en de bijen met meer dan haar tong alleen in de suiker belanden; ik heb het wel eens verholpen door een strootje aan te brengen of een paar klimstrootjes en dat helpt; toch blijft het een vervelende gewoonte van die 2,lt. bakjes. Bij het kopen van die dingen erop letten, dat de klimwanden echt ruw zijn; de bakjes zijn de laatste jaren verbeterd.
hennie oes

Afbeelding

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door teun ijff » ma 11 jul 2005, 21:20

HOi Hennie en Thomas !


Thomas :Zeg eens... hoe voer jij je bijen dan ???

Dacht dat je wel kon raden dat het een akelige verdrinkingsdood is !??

Trouwens.... dat kleine zwermpje is mooi uitgegroeid tot een volle 10 ramen nu ! ( weet je nog dat je daar op geantwoord hebt ? )


Hennie : bedankt... gelukkig om te weten dat ik niet de enige ben..... zou opschuren helpen ? Of heb je andere oplossingen... door idd riet onderin te leggen ?
Eigenlijk vind ik het ondingen !

Groet Teun

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door heidecap » ma 11 jul 2005, 21:25

Teun, bij mij gaat het voeren met weinig problemen, maar mijn voerbakken zijn van vorig jaar. Misschien zijn het goeie.
Hennie Oes geeft een passend antwoord. Werk in jouw geval met hulpstukken.
Welk zwermpje bedoel je ook al weer ??

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Piet Jager » ma 11 jul 2005, 22:07

De witte 2 liter voerbakjes met twee dekseltjes zijn prima.
Het tussenschotje op de kleinste stand zetten met de ruwe kant naar de bijen en de uitsparingen onder.

Als je een suikeroplossing geeft van 1 op 1 zonder drijvertjes dan verdrinken ze. Geef je een oplossing van 3 op 2 en de bak niet te vol dan gaat het prima.

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 jul 2005, 22:35

Het probleem met te gladde wanden van voerbakjes los je op door met heel grof schuurpapier (als fijn zand) de wanden op te schuren. Niet vertikaal maar in horizontale richting schuren.
Hans

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door teun ijff » di 12 jul 2005, 10:26

Bedankt voor de hulp ! Ga vanmiddag ff met grof schuurpapier aan de gang.... was mijn 1e gedachte ook al !

En Thomas !... ik had in mei een zwerm .... een oude koningin ( nou niet echt oud... van sept vorig jaar )... met maar 1 raampje bijen erbij en nog niet eens vol !

Heb er een paar keer een raam met gesloten broed erbij gehangen en nu zitten ze op 10 ramen en vliegen uitbundig en de koningin is behoorlijk aan de leg :)

Groeten Teun

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Okkie » di 12 jul 2005, 11:45

Ik heb gisteren een veel te dure voerbak gekocht €12,-. Er kan 6 liter in en hij heeft ongeveer A3 formaat. Er zit een rond gat in met rond lopende verticale richels. Daar overheen plaats je weer een plastic rond kapje waar een klein richeltje onder zit waar het suikerwater onderdoor loopt. Over de bak gaat een kap heen. Omdat het ding vrij groot is knoei je ook niet snel met gieten. Grote bak = altijd raak[:)].

Ik heb ook die bakjes met 2 klepjes. Een keer laten vallen en de puntjes van die klepjes zijn er vanaf. Ik heb het ook een keer gehad dat er een van de klepjes opgengewaaid was. Allemaal verdronken bijen erin [V]. Een steen kan je lastig op die 2 klepjes leggen want ik vind het allemaal een beetje teer.

Het handigste tot nu toe vind ik een ronde bak van het bijenhuis. Die is van zacht plastic er kan 2 liter in ik had geen verdronken bijen. Ik zal nog laten weten wat de ervaring met die te dure bak is.

Als nieuwe imker probeer ik gewoon alles voordat om hopelijk op 1 systeem uit te komen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Oude Essink » di 12 jul 2005, 21:24

Hoi Okkie,
....dat er een van de klepjes opgengewaaid was. Allemaal verdronken bijen erin
Je moet wel even een rand gebruiken, of een honingkamer die je op het bovendeksel zet, waarop het suikervoerbakje staat; daarop komt het dekselvan de kast en alles is goed beschermd tegen weer, wind en rovende bijen.
hennie oes

Afbeelding

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Okkie » wo 13 jul 2005, 09:10

Die honingkamer erop en dan de deksel is een goeie! Die heb ik er nu dus naast/tussen staan. Dit ruimt lekker op en voorkomt dode bijen want daar ben ik natuurlijk niet voor gaan imkeren[:)]
Bedankt voor de tip!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten