Warm of koud bouw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:
Re: Warm of koud bouw

Bericht door H.J.Booij » vr 26 aug 2005, 17:24

Hoi gerard,

over het draaien van een spaarkast en het te hoog oplopen van de temperatuur.

Je geeft aan dat de voorkant dan uit alleen hout bestaat zonder een isolatie luchtlaag. De temperatuur zou dan veel te hoog oplopen.

Even ter herinnering. De dadantkasten hebben deze isolatieluchtlaag niet. Traditioneel bestaan ze gewoon uit hout van 18 tot 21 mm.

Ik heb nog niet gehoord dat deze kasten (heb ik zelf ook) spontaan warmlopen bij heet weer. Ook zie ik geen overdreven baardvorming.

Dus het gewoon omdraaien hoefd volgens mij geen probleem te zijn.[:)]

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door Albert Stoter » di 06 sep 2005, 15:38

bart vos schreef:
In de (korte) tijd dat ik in Nepal bijen hield gebruikte ik een aantal topbar hives.
Ik had twee volken in zo'n kast en het werkte prima.
Enige grote verschil was dat het hier Apis Cerana volkjes betrof. Nadeel is o.a. dat dit kleinere volkjes zijn met een beperkte opbrengst. Een zeer groot voordeel is echter dat ze geen propolis gebruiken en dus de toplatten niet aan elkaar vast zetten.
Ik kan mij zo voortstellen dat een melifera-volk er al snel een potje van zal maken. Ik heb daar echter geen ervaring mee.
Ik heb er inmiddels wel ervaring mee en je hebt (helaas) groot gelijk.
In het voorjaar heb ik een soort van Top Bar Hive gebouwd. Zie http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4922.

Ik koos indertijd voor de TBH omdat ik (bij controles) graag zo min mogelijk het volk wil storen.
Dat valt dus tegen![:(!] De toplatten worden zo erg aan elkaar gekit dat ik bij elke kastcontrole flink moet breken en daardoor het volk juist flink verstoor.
In plaat van de schuine zijden van de kast (zoals het bij een TBH eigenlijk hoort) had ik zijlatten gemaakt. Als de bijen de raat dan aan de zijkanten zouden bouwen dan gaf dat niet, maar ook die zijlatten werden aan elkaar gekit, dus gaandeweg heb ik die zijlatten al afgeschaft. Dat bouwen door de bijen aan de zijkanten van de kast blijkt sowieso wel mee te vallen (tot nog toe?).

Onderstaand een foto van 8 juli jl. (bij een controle of ik zonder gevaar op zwermen op vakantie kon). De kast staat dan inmiddels al weer met een nieuw volk in een bijenstal (de eerste bewoners zijn verhuisd naar een grotere TBH en staan nog steeds in de tuin thuis).
Afbeelding

Ik broed nu op nieuwe bouwplannen. Ik denk aan aanpassingen aan mijn "TBH" - wel schuine zijden, warme bouw, bovenlatten die elkaar niet raken - en/óf aan een roterende broedkamer (zie o.a. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5098) met warme bouw en een niet mee roterende honingkamer aan de achterkant.

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Warm of koud bouw

Bericht door elmook » zo 11 sep 2005, 17:22

helemaal vergeten...

ik had op het duitse imkerforum een vraag gesteld over de hier (toen) brandende kwestie 'waarom koudbouw'. natuurlijk met als doel er later hier over te berichten.

men komt met verschillende verklaringen. als het nodig blijkt zal ik later nog wel even een 'nederlandse samenvatting' geven, maar nu eerst maar eens even de link:

http://www.imkerforum.de/viewtopic.php?t=3524

dus... ik ben benieuwd!

Elmar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten