Bevruchtingskastjes vullen en plaatsen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Bevruchtingskastjes vullen en plaatsen

Bericht door Piet Jager »

Gewoonlijk vul ik deze met jonge bijen uit de honingkamer en zet ze op mijn eigen stand ca 25 meter van de hoofdvolken. Dezelfde avond tegen het donker worden, zet ik het vlieggat (met moerroosterje er voor) open. Een gedeelte vliegt terug, maar daar heb ik bij het vullen rekening mee gehouden. Ik heb er een hekel aan om de bijen drie nachten lang in een kloele ruimte op te sluiten om te harmoniseren. Zo gauw het vlieggat open gaat zijn ze rustig!
Wat doe jezelf als ze jou in een schaars verlichte, koele ruimte opsluiten? Direct zoeken naar een uitgang, eventueel zelf een uitgang maken. Eerder ben jij ook niet rustig!

De laatste keer heb ik het echter anders gedaan. Op 18 en 19 juli zwermden de reeds op 2 juli verkochte zesramers, welke op 1 juli op het forum nog te koop stonden en door vakantie van de koper nog steeds niet waren afgehaald. De beide zwermen met jonge moer heb ik opgezet. Op dinsdagmiddag 26 juli van beide 6-ramers alle doppen gebroken en hun bijen gebruikt om 7 bevruchtingskastjes mee te vullen. Daarna een jonge, onbevruchte moer in de 6-ramers ingevoerd.

De gesloten bevruchtingskastjes, waarvan sommigen met uitgelopen moer en anderen met een rijpe dop heb ik nu wel 2 nachten koel weggezet om te harmoniseren. Op het 'knagen' en wat zachtjes, ontevreden brommen na waren ze heel gauw en heel lang 'stil'. Na 2 nachten heb ik ze 's avonds laat op ca 15 meter van mijn stal gezet en geopend (uiteraard met moerroosterje er nog voor), zodat ze 's morgens rustig konden invliegen. Het viel mij nu op dat er nagenoeg geen enkele bij terug vloog. Het was eigenlijk een nieuw begin geworden met de jonge moer als bindende kracht.

Zo ben je ineens weer een ervaring rijker!

!Piet
Bieboerke
Contacteer:

Re: Bevruchtingskastjes vullen en plaatsen

Bericht door Bieboerke »

Piet Jager schreef:
Ik heb er een hekel aan om de bijen drie nachten lang in een kloele ruimte op te sluiten om te harmoniseren. Zo gauw het vlieggat open gaat zijn ze rustig!
!Piet
De rust keert pas terug als de afgeslagen bijen zich als één volk gaan gedragen, verenigd met de rijpe dop of nog beter, met de jonge moer. Indien je dezelfde avond na het maken van het bevruchtingsvolkje het vlieggat opent vliegen de oudste bijen terug van waar ze gekomen zijn. Dat de rust terug is, is maar schijn. In het kastje zelf, blijven enkel jonge bijen over die zich moerloos voelen. Pas de volgende morgen zal de rust wederkeren.
Mvg,
Bieboerke
Plaats reactie